مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: طرح ۱۰ ساله احیای پوشش گیاهی زمین‌های در معرض بیابانی‌شدن شمال این استان با پیش‌بینی اعتبار ۵۰ هزار میلیارد ریال تدوین شد.حمید سلامتی  اظهار کرد: اجرای این طرح سبب گسترش پوشش گیاهی، رونق مرتعداری، کاهش روان آب و خسارت به ابنیه فنی منطقه خواهد شد.

وی یادآور شد: ۱۳۰ هزار هکتار از زمین‌های گلستان مستعد تبدیل به بیابان و منشا ریزگرد است که در صورت جذب اعتبار از محل مصوبات دور دوم سفر رییس جمهور به گلستان و اجرای طرح‌های مورد نظر، خسارت ریزگردها به حداقل کاهش خواهد یافت.

سلامتی اجرای طرح‌های آبخیزداری را یکی از محوری‌ترین برنامه‌های اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اعلام کرد و گفت: همزمان با دهه فجر امسال ۲۰ طرح آبخیزداری با وسعت هزار و ۸۰۰ هکتار و صرف اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری خواهد رسید و ۱۰ هزار نفر از مزایای آن برخوردار خواهند شد.

به اعتقاد کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری در گلستان، پروژه‌های تغذیه مصنوعی آبخوان، تغییر الگوهای مکانی و زمانی بارش و سیلاب ناشی از آن را تبدیل به فرصتی برای مدیریت سیلاب و تغذیه آبخوان در گلستان می‌کند که با افزایش سطح تراز آب زیرزمینی و تقویت آن، روند فزاینده فرونشست زمین کاهش یافته و از بروز خسارت به تاسیسات و زیرساخت‌ها جلوگیری خواهد شد.

گلستان با مساحت بیش از ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه‌ای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی مشتمل بر ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع و ۲۱ هزار هکتار زمین ساحلی است که حدود ۳۳۰ هزار هکتار از مراتع نوار مرزی این استان به دلیل خشکسالی های متوالی، پایین بودن نزولات جوی و نزدیکی به بیابان‌ قره قوم ترکمنستان و ضعف پوشش گیاهی در معرض بیابانی شدن شدید قرار دارد.