معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری گرگان از جمع آوری ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ تعداد ۶۶۱ قلاده سگ بلاصاحب از سطح شهر گرگان خبر داد.احمد سالاری با اعلام این خبر اظهار داشت: از ابتدای شروع به کار پناهگاه سگ های بلاصاحب در شهرداری گرگان تعداد ۱۳۳۵ قلاده سگ بلاصاحب از سطح معابر شهری جمع آوری شده که از این تعداد ۱۰۰۰ قلاده واکسیناسیون، ۲۷۲ قلاده عقیم سازی ۲۰۹ قلاده و همچنین تعداد ۹۷ قلاده به شهروندان، گله داران و باغداران متقاضی واگذار شده است.

سالاری افزود: پناهگاه سگ های بلاصاحب از تیرماه ۱۴۰۱ با ظرفیت نگهداری ۳۰۰ قلاده سگ در مساحت ۱۰۰۰ متر مربع احداث و مدیریت آن به پیمانکار بخش خصوصی واگذار شده است.

وی ادامه داد: این مرکز دارای اتاقک های نگهداری، اتاق ایزوله و قرنطینه و اتاق مخصوص شستشو و معاینه است.

سالاری همچنین گفت: در ده ماهه سال جاری تعداد ۶۵۰ قلاده سگ درمان شدند و همچنین ۱۰۹ سگ مورد عقیم سازی قرار گرفته اند.

وی یادآور شد: موضوع سگ های بلاصاحب به علت زاد و ولد بالا و ناآگاهی بعضی از شهروندان در خصوص غذادهی غیر اصولی در سطح محلات باعث تجمع سگ های بلاصاحب شده که این موضوع سلامت روانی شهروندان را نیز به خطر انداخته و گاهی مواردی از حمله سگ های بلاصاحب به شهروندان در سطح کشور گزارش شده است.

سالاری تاکید کرد: دغدغه و نگرانی شهروندان درخصوص سگ های بلا صاحب را کاملاً واقف هستیم و لازم به ذکر است این موضوع به معضلی در کل کشور تبدیل شده است به خصوص استان ‌های شمالی به علت اینکه کانون تولید و زیستگاه سگ های بلاصاحب در حاشیه و نزدیکی و مجاورت روستا قرار دارد مشکلات فراوانی را برای مدیریت شهری ایجاد کرده است.