به  گفته  عالمان  حوزه جامعه شناسی  بیکاری  مادر معضلات   ،  نایره  نداری و نا بسامانی های متعدد در جامعه و آفت  امید و عزت نفس و  آینده نگری  جوانان است.
 
کار به افعال و اعمالی گفته می‌شود که توسط افراد برای رفع نیاز های روز مره خویش وتولید نوعی خدمت و کالایی معین انجام میگردد.
 
کار و تلاش و تقلا با سرنوشت آدم گره خورده و با سرشت و فطرت  او عجین گردیده و لازمه رشد روحی و جسمی او است .

کار فرایندی ساده و در عین حال پیچیده است  که وجودش  توازن و تعادل جامعه را تنظیم و فقدانش نیز زمینه ساز معضلات محدود و بحران‌های بزرگ است یعنی بیکاری عامل افزایش بزهکاری است .

به گفته عالمان حوزه علوم  اجتماعی بیکاری منبع و منشا کلیه آسیب‌های جمعی مثل فقر ، فساد ، فشلی  ، فرار از حقیقت ، خمودگی ، نافرمانی مدنی و انتقام و ناآرامی  در جوامع است .

بیکاری  ریشه   نداری است  و نداری فرزند  نا امیدی و نا امیدی نیز  آفت عزت نفس  است .

یعنی جوانی که نما د کار آمدی یک جامعه و موهبت بی بدیل الهی  است اگر در دام یاس گرفتارشد از گذشته گله مند ، از حال خود بدبین و از آیند ه نیز ترسان و گریزان است و عقده و افسردگی و تعارض و تبعیض  او را به عرصه های  اعتراض و انتقام از  جامعه  وامی‌دارد.

آبدانان منطقه ای بکر و بسته و با طبیعتی خشن درچنبره جبال پرجلال و جبروت کبیرکوه و دینار کوه   مظلوم و ملول و با تحمل   شرایط سخت ، زندگی را سپری می‌کند.

گرچه  در ۴۴ سال گذشته خدماتی انجام شده اما درمقابل مشکلات و کمبودها و سخاوت مردم و هزینه ها ای که برای انقلاب پرداخت کرده اند بسیار کم و ناکافی بوده است.

فقر و بیکاری  و محرومیت مفرط  حاکم بر منطقه و رکود سرمایه و بازار کار با عث شده که جوانان آبدانان تسلیم  آسیب و افسردگی شده و عقده های درونی خودرا از راه‌های  خشم وخشونت ابراز کنند.
آنان معتقدند که با این وضعیت نه می‌توانند  خانه دار شوند و نه قادرند تشکیل خانواده بدهند و نه در آینده  اشتغال وآرامشی برایشان متصور است .

بی دلیل نیست که ظرف دو سه هفته گذشته تعدادی از جوانان آبدانانی دست به خودکشی زده ویادر اثرحوادث حین کار و تصادفات جان خویش را از دست داده و خاطرات سبزرا با آب سرخ درلوح عدم نوشته وبا خود به دل خاک بردند.

در آبدانان هم منابع سرشار نفت وگاز  و جنگل و دام موجود است وهم آب و خاک و صنعت و کشاورزی فراوان و  هم  جوانان خلاق و نیروی کار با انگیزه بسیار و جود دارد اما تاکنون هیچ اقدام مثبت چشم گیری برای احداث صنایع بزرگ و اشتغالزا   همانند شهرستان‌ های همجوار انجام نشده است.

مدیراداره کار و تعاون ورفاه اجتماعی آبدانان معتقد است که پرداخت تسهیلات کم و راه اندازی کارگاه‌های  خورد خانگی به هیچ وجه پاسخگوی خیل عظیم جوانان جویای کار این منطقه نیست.

علی کرمی از ایجاد اشتغال برای یکهزار و ۹۰۰ نفر درسال گذشته خبرداد و افزود ؛
مشکلات ارتباطات جاده ای و دوری از مرکز باعث شده که بخش خصوصی تمایلی برای سرمایه گذاری کلان دراین شهرستان  از خود نشان ندهد  و این امر ایجاب می‌کند که دولت راسا برای حل معضل جوانان آبدانان وارد  کار زار شود و با احداث کارخانجات صنعتی و کشاورزی و نفت و گاز بحران بیکاری را مرتفع کند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبدانان ضمن تایید مشکل سخت اشتغال در این شهرستان  تعداد شاغلا فصلی دربخش کشاورزی سنتی  را پانزده هزار نفر اعلام کرد و گفت ؛  کشاورزی به سبک سنتی در مزارع دیم برای بهره وران مقرون به صرفه نبوده  و قا در به حل مشکل کشاورززاد گان  جوان و تحصیل کرده  نیست.
نبی امینی پور و ضعیت بیکاری در منطقه را آزار دهنده دانست و افزود ؛ اگر دولت محترم دریک طرح جامع برای استفاده بهینه ازچهل هزار مزارع آبدانان و مهار ۳۷ میلیون متر مکعب آب‌های روان و همچنین  توسعه مزارع گلخانه ای و تکمیل فوری سد ورگر برنامه ریزی کند و هزینه های جانبی آن را خود تامین  نماید بدون شک  گشایش خیلی خوبی در بعد اشتغال جوانان عزیز آبدانان  ایجاد میشود‌.

ادامه دارد..

✍سیدحرمت الله موسوی مقدم