لرستان – احسان عالیخانی چگنی:معاون توانبخشی بهزیستی لرستان گفت: ۹ هزار و ۱۵۲ فرد نابینا و کم بینا از خدمات مستمر و غیرمستمر این نهاد بهره مند هستند.

نگار فتحی بیرانوند گفت: ۹ هزار و ۱۵۲ فرد نابینا و کم بینا از خدمات مستمر و غیرمستمر این نهاد بهره مند هستند. از این مجموع ۳۴ درصد زن و ۶۶ درصد مرد هستند که خدمات پیشگیری از معلولیت، اختلال ژنتیک، معاینات و تشخیص به موقع این نواقص به افراد دارای آسیب بینایی ارایه می شود.

وی اظهار داشت: افراد دارای آسیب بینایی بدو تولد تا سالمندی پس از شرکت در کمیسیون تخصصی مربوطه تحت پوشش خدمات حمایتی و توانبخشی این اداره کل قرار می گیرند و از خدمات این نهاد استفاده می کنند.

معاون توانبخشی بهزیستی لرستان با تاکید بر اینکه این افراد از تمام خدمات توانبخشی در استان بهره مند هستند، ادامه داد: همچنین وسایل کمک توانبخشی شامل عینک، ساعت گویاگ، درشت نما، تبلت، شطرنج، ذره بین چراغ دار، کاغذ بریل، عصای سفید و ساعت مچی لمسی به افراد کم بینا و نابینا داده می شود.

فتحی بیرانوند عنوان کرد: طرح های توانمندسازی، مناسب سازی معابر، کمک هزینه ایاب و ذهاب، خدمات رفاهی، کمک هزینه تحصیلی، شهریه دانشجویی، کمک هزینه تشویقی و بازنشستگی پیش از موعد در راستای حمایت از افراد دارای آسیب های بینایی در استان نیز ارایه می شود.

وی یادآور شد: بهزیستی در سه حوزه پیشگیری، درمان و پس از درمان خدمات خود را به مردم و نابینایان ارایه می دهد که حوزه پیشگیری مربوطه به طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) است که برای کودکان سه تا ۶ ساله در پایگاه های بهزیستی و مهدهای کودک اجرا می شود.

معاون توانبخشی بهزیستی لرستان تاکید کرد: امسال در قالب طرح تنبلی چشم ۲۸ هزار و ۱۸۸ کودک سه تا ۶ سال در این استان غربالگری شدند که از خانواده‌ها تقاضا می شود مشارکت در این طرح را برای پیشگیری از وجود اختلالات بینایی در کودکان جدی بگیرند چراکه کودکان با درجه آمیلیوپ بالا نیاز به عینک با نمره بیشتر و مداخلات سالیانه دارند و تا ۱۰ سالگی توسط تیم تخصصی مورد معاینه قرار می‌گیرند.

۱۵ اکتبر برابر با ۲۳مهرماه، روز جهانی نابینایان و عصای سفید تعیین شده و هدف از نامگذاری این روز توجه بیشتر به مشکل افراد روشندل و ایجاد محیط های مناسب برای استفاده کنندگان از عصای سفید است.