احسان عالیخانی چگنی: وزیر آموزش و پرورش گفت: به شدت مخالف توسعه مدارس شاهد، نمونه دولتی و هیات امنایی هستم و توسعه مدارس دولتی عادی در اولویت وزارت آموزش و پرورش قرار دارد.

رضامراد صحرایی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش لرستان، با گرامی‌داشت هفته دولت و یاد خاطره شهدا به ویژه شهیدان رجایی و باهنر، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار معلم خارج از آموزش و پرورش، دولت را اداره می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ذات انقلاب آرمان‌خواهی و ایده‌آل‌خواهی به شکل واقع‌بینانه است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تلنباری از مسائل و مشکلات به دولت رسیده، گفت: از این‌رو باید اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی‌ها، واقع‌بینانه و مبتنی بر نقاط هدف صورت گیرد.

صحرایی با تاکید بر اینکه آینده هر جامعه‌ای از وضعیت امروز آموزش و پرورش قابل پیش‌بینی است، گفت: آموزش و پرورش در مقام امور اداری یکی از دستگاه‌های اجرایی است اما در واقع مجموعه‌ای بزرگ برای تعلیم و تربیت است.

وی با اشاره به توسعه نامتوازن آموزش در لرستان، افزود: متاسفانه نتوانستیم ثروت محدود استان را به بهترین شیوه استفاده کنیم، کمااینکه توسعه معنوی در همه حوزه‌ها مقدم بر سایر پیشرفت‌ها است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دولت سیزدهم یک زمین سوخته را تحویل گرفت، افزود: رئیس‌جمهور لب برنیاورد که زمین سوخته را از دولت پیشین تحویل گرفته، با این وجود امروز دیپلماسی عزت را جایگزین دیپلماسی ذلت کرده است.

صحرایی ادامه داد: در تحول نقطه تحول را اشتباه انتخاب می‌کنیم، نقطه عزیمت در تحول در سطح کلان آموزش و پرورش است و باید اولویت نخست همه شود.

وی با بیان اینکه کشور اگر پیشرفت پایدار، متوازن و قابل ملاحظه می‌خواهد، باید آموزش و پرورش را ببینند، افزود: در آموزش و پرورش نباید منتظر محصول زودبازده و همچنین نگاه مردم شد، باید برای خدا کار کرد و تربیت نسل را مشاهده نمود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هر مقدار از مدرسه فاصله بگیریم از مدار توسعه و پیشرفت فاصله خواهیم گرفت، از این‌رو بازگشت مدارس به مدار توسعه به ویژه مدارس دولتی نیازمند توجه ویژه است.

صحرایی با بیان اینکه در مسیر توسعه به هیاهو باید گوش کرد اما توجه نکرد، افزود: امروز به پیشرفت‌های زیادی رسیدیم اما هیاهوی رسانه‌های معاند این امکان اطلاع‌رسانی را نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه به شدت مخالف توسعه مدارس شاهد، نمونه دولتی و هیات امنایی هستم، گفت: به همین جهت مدارس دولتی عادی در اولویت وزارت آموزش و پرورش قرار دارند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه لرستان رتبه ۳۰ کشور را در خصوص تعداد هنرستان‌ها دارد، گفت: در برنامه سند توسعه هفتم درصدد هستیم ۵۰ درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه راهی هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای شوند.

صحرایی برای سال ۱۴۰۳ سه هنرستان کشاورزی بزرگ در سه قطب لرستان ایجاد کنیم، افزود: وزارت‌خانه این آمادگی را برای ایجاد هنرستانها دارد، کمااینکه هنرستان دلفان امروز کلنگ‌زنی خواهد شد.