2024/04/30 | ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ | 20:26
اخبار ویژه
تبلیغات

یادداشت / مهران محمدی

ضرورت گفتمان سازی از جلوه های معنوی کنگره ملی هنرمندانه در اردبیل

ضرورت گفتمان سازی از جلوه های معنوی کنگره ملی هنرمندانه در اردبیل

کنگره ملی ۳۴۰۰ شهید سرافراز استان اردبیل به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی و اجتماعی این دیار با شکوه تمام و استقبال پرشور اقشار مختلف مردم استان اردبیل به شکل هنرمندانه ای برگزار شد تا برگ زرین دیگری از قدرشناسی اهالی دیار دارالارشاد ثبت شود. روزگار پرس به نقل از  تایماز نیوز / از یک سو […]

کنگره ملی ۳۴۰۰ شهید سرافراز استان اردبیل به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی و اجتماعی این دیار با شکوه تمام و استقبال پرشور اقشار مختلف مردم استان اردبیل به شکل هنرمندانه ای برگزار شد تا برگ زرین دیگری از قدرشناسی اهالی دیار دارالارشاد ثبت شود.

روزگار پرس به نقل از  تایماز نیوز / از یک سو حضور باشکوه مردم به ویژه نوجوانان و جوانان در این رویداد، نشان داد که اولا مردم ما بدرستی درس ایمان، وفا، غیرت، شجاعت و شهادت را از مکتب جریان ساز و عزت آفرین عاشورا آموخته اند و هر زمان لازم باشد لباس رزم و جهاد بر تن خواهند نمود تا همچون شهدا پاسدار حریم و حرمت دین و کیان خود باشند، دوما در قبال شهدا و ایثارگران خود را ملزم به قدرشناسی می دانند هرچند که این خصلت را بارها در استقبال از شهدا و یادواره ها به اثبات رسانده اند و سوما، فرمایشات گهربار رهبر فرزانه انقلاب را بار دیگر نمود عینی بخشیده و تصویر دیگری از حق خود بر ایران و انقلاب را به رخ کشیدند.

از سوی دیگر کنگره شهدای سرافراز اردبیل چنان با عظمت برگزار شد که ترویج فرهنگ دفاع مقدس را از زوایه هایی پنهان و قابل توجه و به کارگرفتن هنرمندان و تعزیه خوان ها( نظیر داستان فرشته فردوس، تولد حضرت امام حسین(ع)، نبرد شجاعانه و جانفشانی حضرت ابوالفضل العباس(ع) در دشت کربلا، نمایش جنگ چالدران و نقش اردبیلی ها در تثبیت حکومت شیعی، روایت حضور شهید مرحمت بالازاده در خط مقدم جبهه جنگ و تلفیق آن با داستان حضرت قاسم(ع)، اشاره به غیرتمندی مدافعان حرم، تشیع باشکوه یک شهید گمنام، همخوانی ۵۰۰ نفری یک سرود حماسی و شعرخوانی و مدیحه سرایی ها) مورد تاکید قرار داد و روح فرهنگ مقاومت و ایثار را زنده کرد.

آنچه به عنوان اشک حسرت، شوق، ایمان و آرزو بر چهره نوجوانان نشست و دل جوانان را به سوی منبع این شور و شوق متوجه ساخت، دستاوردی بود که در امتداد آیین های محرم قابل توجه است و باید از این فرصت بدرستی بهره گرفته شود تا در پاسداشت از امانت و میراث شهیدان عظیم الشان فرصت سوزی های گذشته را جبران سازد.

اینک کسی نیست که نداند، ۳۴۰۰ شهید استان اردبیل با نقش آفرینی در میدان بزرگ ایثار و ازخودگذشتگی، فرهنگ و قیام حسینی را احیا و برای اعتلای دین مبین اسلام و سیره انسان ساز اهل بیت(ع) نقش آفرینی کردند و حالا کنگره عظیم شهدا نیز، احیاگر فرهنگ دفاع مقدس و ایثار و عشق بود که آثار و برکات آن در آینده هویدا خواهد شد.

گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و تعظیم شعائر اهل بیت(ع) از دستاوردهای دیگر کنگره بود که قرابت پرمعنایی با مولفه های مورد توجه در بیانیه گام دوم انقلاب دارد.

اکنون که دشمن با شدت دادن به تهاجم فرهنگی در صدد است تا به ارزش هایی چون عفاف، حجاب، امربه معروف و نهی از منکر، تقوا، نماز و ولایت پذیری خدشه وارد کند، ضرورت دارد با نگاهی به دستاوردهای این رویداد بزرگ، همه توان خود را چه در بخش دستگاه های اجرایی و متولی فرهنگ و چه در بخش مردمی، برای شکست راهبردهای آن ها به کار بگیریم تا گفتمان سازی درستی از دستاوردهای کنگره بزرگ ۳۴۰۰ شهید سرافراز استان اردبیل صورت گیرد.

امروز استان اردبیل منور از جلوه های معنوی حضور حماسی اقشار مختلف در کنگره بی نظیر گرامیداشت شهدا شد لذا دستگاه های متولی باید با یک بازنگری در سیاست های خود، این جلوه ها را تقویت نموده و اجازه ندهند با عمومی کردن ناهنجاری های اجتماعی، ابهت این معنویت شکسته شود‌.

ضروری است با برنامه های عملیاتی، هنری و بروز، پیوند ایجاد شده میان نسل جوان و نوجوان با فرهنگ دفاع مقدس و سیره شهدا عمیق تر گردیده و به جریانی قوی و موثر در حوزه های مختلف مبدل شود.

برگزاری منظم و کم نقص اجلاسیه نهایی کنگره که با بهره گیری مناسب و بجا از هنر در ورزشگاه رضازاده اردبیل که از استقبال گسترده مردم برخوردار شد، وظیفه مسئولان و دست اندرکاران رویدادهای فرهنگی را سنگین تر نمود تا با بررسی مجدد روند اجرایی کنگره، برای آینده برنامه هایی به مراتب والاتر را تدارک ببینند.

جان کلام اینست که کنگره ۳۴۰۰ شهید والامقام استان اردبیل پایان ندارد و آغازی بر یک گفتمان سعادتبخش است و این روند که با جاذبه کم نظیری در حوزه نوجوانان همراه بود، باید از استمرار هدفمند و مطلوبی برخوردار باشد.