2024/05/07 | ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ | 07:33
اخبار ویژه
تبلیغات

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل خبر داد:

پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی سیفون دره‌رود دردولت سیزدهم

پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی سیفون دره‌رود دردولت سیزدهم

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت : پیشرفت فیزیکی سیفون دره‌رود با ارزش به روز بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان در ۱۲ سال گذشته ۳۰ درصد بود در دولت سیزدهم به ۹۵ درصد رسید. روزگار پرس به نقل از تایماز نیوز/ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در بازدید از شبکه خداآفرین: سیفون دره رود در […]

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت : پیشرفت فیزیکی سیفون دره‌رود با ارزش به روز بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان در ۱۲ سال گذشته ۳۰ درصد بود در دولت سیزدهم به ۹۵ درصد رسید.

روزگار پرس به نقل از تایماز نیوز/ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در بازدید از شبکه خداآفرین: سیفون دره رود در ابتدای شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین به عنوان شاهرگ اصلی تامین آب این شبکه عمل خواهد کرد که با همت و تلاش مهندسان و متخصصان بخش آب در حال تکمیل است.

دکتر علی حیدری افرود: این بخش از طرح آبیاری و زهکشی خداآفرین به منظور انتقال آب از سدهای خداآفرین و قیزقلعه‌سی اجرا می‌شود که با اتمام این طرح ۶۰ مترمکعب بر ثانیه آب به شبکه قابل انتقال خواهد بود.

کانال اصلی خداآفرین در استان اردبیل در مسیر ۹۲ کیلومتری خود ۶ دستگاه سیفون دارد که سیفون دره رود به طول ۲ هزار و ۲۰۰ متر بزرگترین آنها است که با استفاده از پنج رشته لوله فولادی به قطر ۲ هزار و ۸۰۰ میلیمتر اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: سیفون دره رود با ارزش بالغ بر یک هزار میلیارد تومان به منظور انتقال سریع آب از تاسیسات بالادستی اجرا و پس از تکمیل سازه های ورودی و خروجی، در فاز نخست امکان انتقال آب با دبی ۲۵ مترمکعب بر ثانیه فراهم خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل عنوان کرد: پیشرفت فیزیکی کل طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین ۸۵ درصد است که ارزش روز پروژه بالای ۱۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

نماینده مجری طرح خداآفرین نیز گفت: شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین با وسعت ۳۶ هزار و ۷۰۰ هکتار در قالب چهار ناحیه عمرانی در شمال استان و محدوده شهرستان‌های اصلاندوز، پارس آباد و بیله سوار در دست اجرا است و این طرح دارای ۴۴ باب ایستگاه پمپاژ و چهت  پست برق ۱۳۲.۲۰ کیلوولت و یک پشت برق ۲۳۰.۱۳۲ کیلوولت مغان و همچنین بالغ بر ۳۰۰ کیلومتر خطوط نیرو رسانی ۱۳۲ کیلوولت و خطوط نیرورسانی ۲۰ کیلوولت بالغ ۵۰۰ کیلومتر و ۹۲ کیلومتر کانال اصلی می‌باشد.

مهندس خسرو حمزه پور تصریح کرد: طرح شبکه آبیاری و زهکشی سد خداآفرین در محدوده استان‌های آذربایجان‌شرقی و اردبیل اجرا می‌شود که در قالب چهار ناحیه عمرانی مختلف اجرا می‌شود.

وی گفت: این شبکه بزرگترین و مدرن‌ترین شبکه شمال‌غرب کشور است که آب مورد نیاز آن از طریق سد مخزنی خدا آفرین و سد تنظیمی-انحرافی قیز قلعه تامین می‌شود.

نماینده مجری طرح خداآفرین خاطرنشان کرد: معمولا در طرح‌های انتقال آب و یا سیالات در حجم بالا در صورت مواجه شدن با هر سازه متقاطع، فرایند انتقال به دو شکل سیفون و یا فلوم این سازه اجرا می‌شود. در سازه سیفون خط انتقال مایع از زیرتقاطع و در سازه فلوم از روی آن عبور می‌کند.

مهندس حمزه پور گفت: در اجرای این سازه ها مولفه هایی مانند نوع معماری، شیب زمین، جایگاه مخزن مد نظر قرار گرفته و شیرهای افزایش فشار و یا فشارشکن نصب می‌شود.

روبط عمومی شرکت آب منطقه ای اردبیل