پارک ملی ایران کوچک با نمایش بناهای تاریخی کشور توانست هنر معماری ایرانی-اسلامی را در جهان تداعی و معرفی کند و ناجی حیات آن در شهرهای بزرگ باشد.

 

پایگاه خبری روزگار:  تا چند دهه پیش کرج باغ شهری بود که بیش از ۸۰درصد  آن را فضای سبز و پوشش گیاهی تشکیل می‌داد اما از وقتی مورد توجه مهاجران و به ویژه افراد مرفه پایتخت قرار گرفت، سبزینه‌های آن رنگ باخت و جای خود را با خیابان‌های عریض و طویل و ساختمان و خانه‌های فراوان عوض کرد.

مساحت شهر کرج در طول تاریخ ،سیال و بین دویست تا دویست و پنجاه کیلومتر مربع بوده است.

رجبی می‌گوید: گسترش شهرنشینی و تعرض به طبیعت اکنون باغ شهرکرج را که روزگاری بیش از نود درصد آن محیط زراعی و باغبانی بوده است به لباسی از جنس آهن و سیمان ملبس کرده تا جایی که دیگر باید آن را تیرآهن شهر خطاب کرد.

پارک ملی ایران کوچک

تعدد اقوام ایرانی با فرهنگ و زبان رنگارنگ در استان البرز به ویژه شهرکرج  تا جایی ادامه پیدا کرد که در سفر مقام معظم رهبری به این شهر کرج را ایران کوچک خطاب کردند.

این تعدد اقوام همواره محل بحث های گوناگون اجتماعی و فرهنگی کارشناسان بوده که به عقیده نگارنده در صورت مدیریت صحیح و آموزش‌های فرهنگی لازم این تعدد می‌تواند به دستاوردی ارزشمند برای استان البرز تبدیل شود.

از طرفی قرار گرفتن البرز  در مسیر مسافران بیش از ده استان ظرفیتی مناسب برای جذب درآمدهای پایدار گردشگری بوده که تا کنون در به فعل رساندن آن توفیقات چندانی حاصل نشده.

شاید تا همین چند وقت پیش وقتی قصد داشتید مهمان ویژه یا توریستی را در کرج راهنمایی کنید با کلی تعلل فضای خاصی به ذهن شما نمی‌رسید که برای نظر عام گردشگران را جلب کند که همه این‌ها باعث شد لایحه احداث پارک ملی ایران کوچک تصویب شود و عملیات احداث آن آغاز شد.

این پارک ملی هفت هکتاری با هدف جذب گردشگر محل اجماع آثار باستانی، ابنیه تاریخی و سکونت‌گاه های قدیمی کل کشور قرار گرفت.

یکی از شهروندان کرجی در این باره می‌گوید: وجود پارک ملی ایران کوچک در منطقه خوش آب و هوای جهانشهر باعث شده که هروقت بخواهیم مهمانی را به فضای خاص دعوت کنیم، این برند اولین نامی‌است که به ذهن ما می‌رسد.

معماری ایرانی-اسلامی

خلاصه تاریخ معماری کشور

۱۴ اسفندماه سال گذشته پارک ملی ایران کوچک با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور وقت به بهره برداری رسید.

برای احداث پارک ملی ۷ هکتاری ایران کوچک، ۵۰ میلیارد تومان هزینه شده اما ارزش کنونی آن بیش از ۴۰۰میلیارد تومان است.

پیمان بضاعتی پور می‌گوید: شبیه سازی سکونتگاه های اقوام ایرانی شامل سکونتگاه های استان های یزد، اصفهان، شیراز، گیلان، مازندران، بندر ترکمن، خراسان، فارس، خوزستان، البرز و دیگر استان ها در پارک ملی ایران کوچک انجام شده .

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج گفت: روستای خزری، آب انبار، مسجد سهره یزد و بازار صدرالسلطنه به صورت سازه در محوطه پارک ساخته شده است.

بازدید از پارک ملی ایران کوچک

چراغ امید گردشگری

مهدی دولت‌یار، محقق، پژوهشگر و استاد دانشگاه می‌گوید:در دنیای امروز صنعت گردشگری از منابع مهم درآمدی برای برخی از کشورها است، یکی از عوامل مهم جذب گردشگر  یادمان ها، یادبودها و نمادهای شهری است.

به گفته او این نمادها ممکن است مانند دیوار چین، اهرام ثلاثه مصر، میدان نقش جهان اصفهان، یابود آثار گذشته و وقایع تاریخی باشد و یا مانند برج العرب، برج میلاد و… به‌عنوان نشانه تحولات جدید در جوامع امروزی و مظهر رشد و توسعه در جهان امروز مطرح شود.

این استاد دانشگاه می‌گوید: بنابراین ساخت مجموعه ای در کرج به عنوان ایران کوچک و احداث نماد شهرهای دیگر ایران در آن می تواند گامی ارزشمند در خصوص مطرح کردن برند یا نشان کرج برای جذب گردشگر باشد.

نشان جهانی فرهنگ

خرداد ماه امسال نیز اولین باغ فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در پارک ملى ایران کوچک کرج با حضور وزیر علوم وقت به‌ مناسبت روز جهانی تنوع بیان‌های فرهنگی به ثبت ملى رسید.

۸۰ درصد نمادها و فضاهای ایجاد شده در این مجموعه به حوزه فرهنگ و هنر مربوط می‌شود که از میان آنها می‌توان به زیستگاه‌های اقوام مختلف ایرانی اشاره کرد.

تمام این زیستگاه‌ها در مقیاس یک‌دوم و با هنر دست استادکاران استان‌های مختلف ساخته شده تا گوشه‌ای از فرهنگ ساکنان مناطق مختلف کشور در این مجموعه معرفی شود.

خانه خزری

تبلور ایرانی-اسلامی

چندی پیش نیز دبیرخانه دائمی جایزه مدیریت شهری اسلامی ایرانی ضمن قدردانی از مشارکت شهرداری‌ها در فراخوان جایزه مدیریت شهری اسلامی-ایرانی که به همت کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و مجمع جهانی شهرهای اسلامی برگزار شد نتایج نهایی را اعلام کرد و شهرداری کرج توانست با ارائه پارک ملی ایران کوچک در این فراخوان بدرخشد و جایزه را از آن خود کند.

صنایع دستی

احیای حیات صنایع دستی

طی چند ماهی که از افتتاح پارک ملی ایران کوچک می گذرد، این فضا سه مرتبه مرکز عرضه و فروش صنایع دستی و محصولات سنتی قرار گرفته است.

پاییز امسال نخستین جشنواره خرمالو، انار و جشنواره صنایع دستی با حضور باغداران استان البرز، هنرمندان صنایع دستی و صاحبان مشاغل این‌چنینی از البرز و قزوین در پارک ملی ایران کوچک برگزار و با استقبال بی‌نظیر شهروندان همراه شد.

طبق اعلام سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری محصولات ۱۵ رشته صنایع‌دستی در ۲۵ غرفه طی جشنواره صنایع دستی عرضه‌شد.

البته غرفه‌های دائمی این پارک نیز به صورت مستمر به فروش آثار هنرمندان و صنایع دستی مشغول است.

کندوان در پارک ملی ایران کوچک

منشا خیر

احداث پارک ملی ایران کوچک نشان داد که اگر متولیان مدیریت شهری و زمامداران گردشگری البرز با ایده‌های خوب و جذاب با به عرصه خلاقیت بگذارند، می‌توانند طرح موفقی را اجرایی کنند که مرهم سرمایه زخم خورده گردشگری البرز باشد که استقبال روزانه از این پارک نیز گواهی بر این مدعاست.

شاید تکرار اتفاقات این‌چنینی فقط به همت و استفاده از تفکرات ناب جوانان بستگی داشته باشد، وگرنه اعتبارهای لازم در بودجه مرتبط درنظر گرفته است.

با این حال البرز که در همسایگی پایتخت قرار دارد، فاقد حتی یک هتل پنج ستاره است؛ البته نه این که کسی قصد احداث آن را نداشته باشد، اتفاقا یک سرمایه‌گذار از بخش خصوصی در این زمینه ورود کرد اما ساختمان نیمه‌کاره او مدت‌هاست که در انتظار توجه مسئولان امر به سرمی‌برد.