محمدعلی ایزدخواستی اظهار کرد: یکی از وظایف سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان مرمت و بازسازی بناهای تاریخی این شهر است که در این چند سال گذشته مرمت و بازسازی این بناها بر اساس هویت و سیر تاریخی شهر اصفهان به‌عنوان یک اولویت و راهبرد جدی و مهم در این سازمان دنبال می‌شود.

وی افزود: ما معتقد هستیم شهر اصفهان یک کهن‌شهر تمدنی است که مبانی هویتی آن بر روایت‌های تاریخی آن استوار است به همین جهت نیاز است در جهت حفظ حافظه شهروندان و روایت تاریخی شهر مرمت بناهای تاریخی صورت گیرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان با اشاره به تعدد زیاد بناهای تاریخی شهر اصفهان که نیاز به مرمت دارند، تصریح کرد: اصفهان یکی از مهم‌ترین شهرهای کشور است که در کشور و جهان با پل‌های تاریخی آن شناخته می‌شود و هرساله بخش اعظم گردشگری داخلی و خارجی از این پل‌ها بازدید می‌کنند، اما متأسفانه فقط دو پل خواجو و سی‌وسه‌پل بیشتر از سایر پل‌ها شناخته می‌شوند و نیاز است به سایر پل‌های تاریخی توجه و معرفی بیشتری صورت گیرد.

وی ادامه داد: در این راستا سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان طی پایشی که از مرمت پل‌های تاریخی شهر اصفهان انجام داد، متوجه شد یکی از پل‌های تاریخی مهم اصفهان ازلحاظ مرمتی در وضعیتی خوبی قرار ندارد و حتی به دلیل نبود سیستم روشنایی باوجوداینکه قرار است این پل و منطقه اطراف آن به‌عنوان گذر گردشگری تبدیل شود، تبدیل به نقطه کور یا همان نقطه جرم خیز شده است ازاین‌رو بهمن‌ماه سال گذشته پروژه مرمت پل تاریخی مارنان توسط این سازمان شروع شد.

ایزدخواستی گفت: پل تاریخی مارنان بازمانده زیبا از دوران صفوی در غرب اصفهان است که علاوه بر ارزشمندی این بنا ازلحاظ تاریخی دارای روایت‌های تاریخی در سفرنامه و سایر کتاب‌ها است از این لحاظ سازمان در مرمت این پل علاوه بر رعایت اصول مرمتی بر اساس بخشنامه مرمت بناهای تاریخی سعی کرده این بنا را به‌گونه‌ای مرمت کند که روایت و هویت تاریخی این پل حفظ شود.

وی در خصوص اصولی بودن مرمت پل تاریخی مارنان اضافه کرد: تمامی مرمت‌های بناهای تاریخی توسط سازمان نوسازی و شهرداری اصفهان بر اساس دستورالعمل و بخش‌نامه اصول مرمتی بناهای تاریخی میراث فرهنگی بوده است، ضمن اینکه درروند مرمت هر پروژه‌ای چندین کارشناس مرمتی به‌عنوان ناظر بر روی پروژه نظارت دارند.

مسئول بافت تاریخی شهر اصفهان اظهار کرد: در مرمت‌های بناهای تاریخی سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان از مصالح و موادی اولیه که همان بنا در ساختش استفاده‌شده، استفاده می‌شود ضمن اینکه برخی موارد مرمتی همچون روشنایی که موردی به‌روز است و در زمان ساخت بناهای تاریخی نبوده، سعی شده است به‌گونه‌ای باشد که همخوان با آن بنا باشد.

وی در پایان بیان کرد: اعتبار پروژه مرمت پل تاریخی مارنان بیش از دو میلیارد تومان بوده است که خوشبختانه این پروژه ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تا هفته آینده عملیات مرمت آن به پایان می‌رسد.