علی صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در شرایطی که موضوع کمیابی منابع و لزوم تصمیمات بهینه و بهره‌وری در اقتصاد بخش عمومی روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، راهکارهای مدیریت این شرایط و خلق ارزش افزوده تبدیل به اکسیر حیات‌بخش شده است.

وی افزود: مقوله برندسازی شهری و یا عضویت در کنوانسیون‌های جهانی برای برگزیده شدن به یک عنوان بین‌المللی از جمله راهکارهایی است که می‌تواند زمینه‌ساز درآمد پایدار و ایجاد ارزش افزوده شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: آنچه تاکنون درباره کلان‌شهرهای ایران از جمله اصفهان رخ داده است، بیشتر در حد رقابت برای دریافت برندها و برچسب‌های بین‌المللی نظیر شهر خلاق، دوستدار کودک و دوستدار معلول باقی مانده است و به‌صورت جدی موجب تحول زیرساختی در شهر نبوده است، همچنین زمینه‌ساز ورود سرمایه‌گذار نشده و حتی عامل جذب توریسم مرتبط با این موضوعات نبوده است.

صالحی با بیان اینکه طبق گزارش میراث فرهنگی، رشد مقطعی گردشگران خارجی سال ۱۳۹۷ به‌واسطه تسهیل شرایط ورود به کشور بود، گفت: با وجود عنوان «شهر دوستدار کودک» اصفهان نتوانسته حتی جشنواره کودک را در میان شهروندان خود ترویج کند تا حداقل از تأثیر معنوی آن بر شهر بهره‌مند شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر عضویت در این کنواسیون‌ها و مجامع و دریافت عناوین، نیازمند رعایت پروتکل‌هایی است که در صورت رعایت نکردن آن این عناوین اهدا نمی‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: این کلان‌شهر در برنامه‌های خود در این زمینه دچار سرگردانی شده است و نه تنها اسناد بالادستی کشور در این برنامه‌ها وزن لازم را پیدا نکرد، بلکه گاهی به بهای اهدای یک عنوان، مجبور به تغییر رویکردهای خط مشی‌گذاری و تغییر در اولویت‌های توسعه شهر شد.

صالحی گفت: به جای رقابت‌های خالی از محتوا برای دریافت نمادهای جهان شهری، باید به فکر فعال کردن همه آنچه باشیم که تا امروز به عنوان ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی ایجاد شده است تا ضمن حفظ حقوق شهروندی و ارتقای زیست‌پذیری شهر به نخبگانی اتکا کنیم که مهاجرت آن‌ها رو به افزایش است.

وی افزود: به جای تکیه بر رشد درآمد از شهر فروشی، باید از ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی به‌صورت واقعی و آگاهانه برای ایجاد برند شهری مولد در راستای تحقق درآمد پایدار و مزیت‌های رقابتی سازگار با اصفهان بهره‌مند شویم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: این مهم بدون باور به ظرفیت‌های این بخش در سیاست‌گذاران شهری و نیز کارگزاران اجرایی دست یافتنی نیست.

صالحی گفت: تا زمانی که روایت درستی از آورده‌های این برندها و عناوین برای شهروندان و مراجعه‌کنندگان به شهر یا مشتریان بالقوه شهر ارائه نشود، تصور تولید ارزش افزوده از آن عبث و ناشدنی خواهد بود.

وی ادامه داد: بر اساس داشته‌های شهر باید تلاش شود مزیت رقابتی و ذائقه شهروند در مسیر درست تعریف برند شهری مؤثر و پیش‌برنده گام برداشت تا در زمینه هویت شهروندی و تقویت حوزه‌هایی از جمله روابط بین‌المللی و اقتصاد شهری اثرگذار باشد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در دوره ششم مدیریت شهری تلاش می‌کنیم با همت بخش‌های مختلف در بخش رویداد، زیرساخت و ساختارها بر اساس مؤلفه‌های اصلی اصفهان یعنی فرهنگ، نشاط، تعلق شهری، زاینده‌رود و اقتصاد فناوری گام‌های راهبردی در این زمینه برداشته شود، همچنین این مطلب در انحصار شهرداری نیست و تمام نهادهای مؤثر در این زمینه باید هماهنگ و در تعامل عمل کنند.