مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان، کمبود امکانات زیربنایی نسبت به تعداد بیمه شده، مشکل جذب نیروی انسانی و کمبود پزشک متخصص را ۳ چالش جدی حوزه درمان تامین اجتماعی استان اصفهان اعلام کرد.

به گزارش اداره روابط عمومی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان اصفهان؛ دکتر محمد رجالی در دیدار دکتر رسول بخشی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: استان اصفهان با حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار بیمه شده تامین اجتماعی در رتبه دوم کشور پس از استان تهران قرار دارد اما این استان از لحاظ امکانات زیربنایی در حوزه درمان تامین اجتماعی نیاز به توسعه بیشتر دارد.
وی افزود: به طور متوسط ۵۲ درصد جمعیت کشورمان زیرپوشش سازمان تامین اجتماعی بوده ولی به دلیل صنعتی بودن اصفهان، ۷۰ درصد این استان زیرپوشش سازمان تامین اجتماعی است؛ بنابراین تعداد بیمه شدگان زیادی در اصفهان به خدمات درمانی نیاز دارند.
مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان گفت: برای افزایش امکانات زیربنایی در حوزه درمان تامین اجتماعی استان اصفهان، مجوز ساخت یک بیمارستان ۵۰۰ تخت خوابی دریافت شده است اما باید تمهیداتی در تسریع ساخت آن اتخاذ شود؛ همچنین بخش جراحی قلب بیمارستان دکتر علی شریعتی، بهمن ماه ۱۴۰۱ راه اندازی شد که تاکنون حدود ۴۷۰ عمل جراحی به صورت رایگان برای بیمه شدگان انجام شده است و با گسترش آن می توان به بیماران بیشتری خدمات ارائه داد.
دکتررجالی افزود: بهره برداری از درمانگاه شهر دولت آباد، آغاز ساخت درمانگاه شهرستان فریدونشهر، درمانگاه بیمارستان فاطمه الزهرا(س) نجف آباد و ساخت درمانگاه شهید برهانیان خیابان مسجد سید اصفهان از دیگر اقدام های مدیریت درمان تامین اجتماعی اصفهان برای افزایش امکانات زیربنایی در حوزه درمان تامین اجتماعی استان است.
پرداخت ۸.۶ همت در حوزه درمان غیر مستقیم
وی با بیان این که ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان در مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی رایگان بوده ولی این سازمان ۹۰ درصد هزینه درمان بیمه شدگان در مراکز درمانی دولتی و ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه خدمات درمانی در مراکز خصوصی و خیریه ای طرف قرارداد را می پردازد گفت: سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ در حوزه خرید خدمت درمانی در مجموع ۸.۶ هزار میلیارد تومان (همت) در استان اصفهان هزینه به مراکز درمانی طرف قرار داد پرداخت کرده است.
مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان افزود: سازمان تامین اجتماعی در استان اصفهان با ۴۱۴۷  مطب، داروخانه و مرکز خدمات تشخیصی و همچنین با ۶۴ بیمارستان دولتی و خصوصی قرارداد خرید خدمات درمانی دارد.

 

دکتر رجالی با اشاره به این که سازمان تامین اجتماعی در استان اصفهان با ۳ بیمارستان ملکی دکتر علی شریعتی، غرضی و فاطمه الزهرا(س) نجف آباد با مجموع حدود ۸۵۰ تخت و همچنین ۲۸ درمانگاه ملکی به بیمه شدگان خدمات درمانی رایگان ارائه می دهد گفت: از مجموع ۲۸ درمانگاه ملکی، ۸ درمانگاه آن در شهرستان اصفهان است.
وی با بیان این که سازمان تامین اجتماعی به جز در۳ شهرستان در دیگر شهرستان های استان اصفهان درمانگاه ملکی دارد افزود: بر اساس قانون، شاخص ایجاد درمانگاه، وجود بیش از ۲۰ هزار بیمه شده است سازمان تامین اجتماعی هزینه بستری در شهرستانها را به طور کامل پرداخت می کند.
افزایش مراجعه کنندگان علیرغم بازنشسته شدن کارکنان
مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان در ادامه با اشاره به روند افزایشی مراجعه کنندگان به مراکز درمانی ملکی تامین اجتماعی در استان طی سال های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ گفت: شمار مراجعه کنندگان به مراکز درمانی تامین اجتماعی استان اصفهان در حالی روند صعودی داشته که ۵۰۰ نفر از کارکنان مراکز ملکی تامین اجتماعی استان بازنشسته شدند و نیروی جدید جایگزین آنها نشده است و مدیریت درمان تامین اجتماعی استان اصفهان در حال حاضر کمبود نیروی انسانی دارد.
دکتررجالی افزود: در حال حاضر مدیریت درمان تامین اجتماعی استان اصفهان با ۳۵۰۰ نفر نیروی انسانی به مراجعه کنندگان در مراکز درمانی خود خدمات ارائه می دهد و به طور قطع کمبود نیروی انسانی، کیفیت خدمات درمانی را کاهش می دهد.
وی با اعلام این که مدیریت درمان تامین اجتماعی استان اصفهان با مشکل جذب نیرو جدید انسانی روبرو است گفت: سازمان تامین اجتماعی در حالی یک سازمان عمومی غیر دولتی است که بر اساس مصوبه هیات دولت، سازمان های غیر دولتی نیز برای جذب نیروی انسانی باید از سازمان امور استخدامی کشور مجوز دریافت کنند و این مساله روند جذب نیروی انسانی جدید را در سازمان تامین اجتماعی طولانی کرده است به نحوی که ۱۸ ماه طول می کشد تا یک نیروی انسانی جدید جایگزین یک بازنشسته شود.
کاهش پزشکان متخصص
مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان با بیان این که جذب پزشک متخصص نیز یک چالش جدی حوزه درمان تامین اجتماعی استان اصفهان است افزود: تعداد پزشکان متخصصی که طی ۱۴ سال گذشته با مدیریت تامین اجتماعی استان اصفهان قرارداد داشتند کاهش چشمگیری یافته است به طوری که تا سال ۱۳۸۹، ۲ هزار  پزشک متخصص با مدیریت درمان تامین اجتماعی استان قرارداد داشتند ولی در حال حاضر ۹۵۰ پزشک متخصص با این مدیریت قرارداد دارند.
دکتر رجالی ادامه داد: تعرفه های بسیار پایین در مراکز درمانی تامین اجتماعی سبب شده تا پزشکان متخصص علاقه کمتری برای ارائه خدمات درمانی در این مراکز نشان دهند ولی با این حال پزشکان متخصصی هستند که تمایل دارند در مراکز درمانی تامین اجتماعی به بیماران خدمات ارائه دهند ولی متاسفانه تصویب قانون سقف پرداخت به پزشکان سبب شده تا بسیاری از آنها که عملکرد بالایی دارند جذب بخش خصوصی شوند.
وی با اشاره به این که بر اساس قانون برنامه ششم توسعه کشور که ۵ سال نیز تمدید شد، تصریح شده بود دریافتی پزشکان به عنوان «حق حرفه ای» در تمام مراکز دولتی، نیمه دولتی و خصوصی به طور یکسان شود گفت: متاسفانه این قانون در برنامه ششم توسعه اجرا نشد.
دکتر رسول بخشی هم گفت: سازمان تامین اجتماعی یکی از بزرگ ترین بنگاهای اقتصادی است که در زمینه درمان بیمه شدگان گام های خوبی برداشته است امیدوارم بتوانیم با کمک هم گام موثری در درمان بازنشستگان و بیمه شده گان استان برداریم.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: کارهای بسیار خوبی در زمینه درمان انجام گرفته است ولی با توجه به حجم بیمه شده و میزبانی اصفهان از بیمه شدگان استان های دیگر کافی نیست و روزانه تعداد زیادی از مردم پشت صف انتظار خدمات می باشند که اصلا زیبنده نیست