سیدامیر سامع در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: استفاده از محصولات و خدمات انرژی اتمی در حوزه مدیریت شهری از جمله فعالیت‌هایی به شمار می‌رود که در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفته است. هرچند این این موضوع می‌تواند جای تعجب و علامت سوال‌های بسیاری را به همراه داشته باشد.

وی افزود: سازمان انرژی اتمی در این زمینه‌ها فعالیت می‌کند و بعضی از حیطه‌ها نیز به محصولات قابل استفاده تبدیل شده است، ضمن اینکه بعضی دیگر از این محصولات در مرحله آزمایش برای تولید قرار دارد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: سوپر جاذب‌ها از جمله موادی به شمار می‌رود که کاربرد پرتو دارد؛ این مواد بیش از چگالی خود توانایی ذخیره آب دارد و به همین دلیل برای استانی همچون اصفهان و همچنین نگهداری و توسعه فضای سبز از بسیار مفید است.

سامع ادامه داد: پیش از این نیز به شیوه‌های متفاوت دیگری از سوپر جاذب‌ها استفاده شده است، اما خصوصیات این سوپر جاذب‌ها که از پرتو انرژی اتمی تولید می‌شود و هیچ‌گونه نگرانی برای محیط زیست و سلامت ندارد، موجب می‌شود آن‌ها چند برابر توان خود آب را ذخیره‌سازی کنند، بنابراین می‌تواند برای ریشه درختان مفید باشد.

وی گفت: جلسه‌ای با حضور معاون و مدیران حوزه خدمات شهری و اعضای کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با محوریت موضوع‌های مشترک و قابل اجرا برگزار و مقرر شد با همکاری اعضای خدمات شهری و سازمان پارک‌ها ابتدا در یک مزرعه از این سوپر جاذب‌ها استفاده شود و پس از آن نیز به مرور در سطح شهر آن‌ها را مورد استفاده قرار دهیم؛ همچنین ردیابی نشتی‌های آب در سیستم شبکه آبیاری شهر و تأمین منابع آب پایدار دیگر موضوعاتی است که در صورتجلسه مشترک مورد توجه قرار گرفت.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطر نشان کرد: سوپر جاذب‌ها در زمینه کنترل شیرابه هنگام تولید و جابه‌جایی پسماندها نیز بسیار تأثیرگذار است، بنابراین تصمیم بر این است که در خودروهای خدمات شهری و کارخانه‌های کود کمپوست مورد استفاده قرار گیرد.

وی اضافه کرد: موضوع بعدی در زمینه استفاده از پرتوهای محدود، سالم و کنترل شده انرژی اتمی، تصفیه شیرابه و پساب است که در جهان نیز مورد استفاده قرار گرفته است؛ تصمیم بر آن شد چند نمونه از پساب‌هایی که توسط فیلترهایی همچون میکرو فیلتر اوزون تصفیه شده‌اند را به‌عنوان نمونه ارسال کنیم تا روی آن آزمایش‌های لازم انجام شود.

سامع یادآور شد: همچنین رنگ‌هایی برای دید در شب با این روش‌ها تولید خواهد شد که برای عبور و مرور، امور ترافیکی و زیباسازی لوازم و ابنیه شهری از آن استفاده خواهد شد.

وی عنوان کرد: کنترل آفات در بذرها مورد دیگری است که از طریق این روش در صدد برطرف کردن آن هستیم‌؛ گاهی طغیان و هجوم علف‌ها فضای سبز شهری را با مشکل مواجه می‌کند که با این روش‌ها می‌توان رشد و نمو علف‌ها را کنترل کرد؛ به‌عنوان مثال می‌توان درختان توت مثمر سطح شهر را بدون آن‌که صدمه‌ای به آن‌ها وارد شود، عقیم کرد.