مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام با بیان اینکه سامانه ۰۹۶۲۹ در ایام تعطیلات نوروزی آماده دریافت شکایات، انتقاد و پیشنهادهای مسافران و گردشگران در استان است، گفت: پیش بینی می‌شود بیش از سه میلیون گردشگر و مسافر نوروزی به این استان سفر کنند.

به گزارش روزگار از ایلام؛ فرزاد شریفی امروز(چهارشنبه ۲۳ اسفندماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان ایلام اظهار داشت: این سامانه در همه مراکز اقامتی، بومگردی، گردشگرپذیر و اماکنی که گردشگران حضور دارند، نصب شده است.

ارسال لینک نرم‌افزار “ایلام بَلَد” به تلفن همراه همه گردشگران نوروزی

وی افزود: همچنین با همکاری و رایزنی‌های انجام گرفته با شرکت مخابرات استان، لینک نصب نرم‌افزار “ایلام بَلَد” برای تلفن همراه همه گردشگران نوروزی ارسال می‌شود و این نرم افزار حاوی معرفی جاذبه‌های گردشگری، اماکن اقامتی، مساجد، غذاخوری، پمپ بنزین، سرویس‌های بهداشتی و دیگر نیازمندی‌های گردشگران است.

پیش بینی‌ ورود سه میلیون نفر مسافر و گردشگر به ایلام

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام یادآور شد: در عید نوروز ۱۴۰۲ حدود سه میلیون مسافر وارد استان شدند و برای عید نوروز ۱۴۰۳ برنامه ریزی‌ها و پیش بینی‌ها حکایت از ورود سه میلیون نفر مسافر و گردشگر دارد.

شریفی بیان داشت: در سال جاری هشت هزار و ۵۲۲ نفر گردشگر خارجی از اماکن گردشگری و اقامتی استان بهره گرفتند که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ این رقم ۶۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

۲۶۴ مرکز اقامتی در تعطیلات نوروز آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران است

وی تصریح کرد: ۲۶۴ مرکز اقامتی با ظرفیت پذیرش پنج هزار و ۳۳۱ نفر، به صورت شبانه روزی در نقاط مختلف استان برای تعطیلات نوروز آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام با بیان اینکه ۲۷ دستگاه اجرایی عضو ستاد سفرهای نوروزی هستند، خاطرنشان ساخت: شروع فعالیت ستاد سفرهای نورزوی استان از ۲۸ اسفند تا ۱۳ فروردین ماه است اما برنامه‌های شاد نوروزگاهی با توجه به ایام ماه مبارک رمضان و لیالی قدر تا ۹ فروردین ماه برگزار خواهد شد.

شریفی ادامه داد: مجتمع‌های بین‌راهی، غذاخوری‌ها و هتل‌ها با حفظ شئونات ماه مبارک رمضان آماده پذیرش مسافران هستند.

ایلام یکی از مقاصد نوظهور و از استان های پدیده گردشگری کشور است

وی ایلام را یکی از مقاصد نوظهور و از استان های پدیده گردشگری کشور برشمرد و اضافه کرد: در راستای تغییر ذائقه گردشگران نوروزی به سمت استان ایلام، رایزنی‌های متعددی با استان‌های زاگرس نشین و وزارتخانه انجام گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام گفت: ۱۰۰ خانه بومگردی در استان پذیرای گردشگران است و هم اکنون ۸۵ درصد ظرفیت هتل‌ها و ۴۰ درصد ظرفیت خانه‌های بومگردی استان برای عید نوروز تکمیل شده است.

شریفی پرداخت ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات از محل تبصره ۱۸ برای طرح‌های گردشگری، اجرای ۲۳ پروژه زیرساختی گردشگری با اعتبار نزدیک به ۲۰۰ میلیارد ریال از محل مسئولیت‌های اجتماعی، پرداخت ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به ۱۹ طرح گردشگری اشتغالزایی روستایی را از جمله اقدامات استان در حوزه گردشگری برشمرد.

وی در خصوص فعالیت‌های حوزه میراث فرهنگی نیز اظهار داشت: انجام ۱۵ مورد کاوش باستان شناسی و اضطراری، چاپ کتاب مردم شناسی حاوی فرهنگ و آداب و گنجینه‌های ناملموس، مرمت ۲۷ اثر تاریخی طی دو سال اخیر، ثبت ۳۸ اثر ملی جدید(تعداد آثار ثبت شده ملی استان به ۹۰۶ اثر رسید)، عملیات نجات بخشی آثار تاریخی، بازنگری شهر تاریخی سیمره و واگذاری دو قلعه تاریخی “کنجانچم مهران” و “میرغلام هاشمی” دره‌شهر از محل صندوق حفظ و احیای ابنیه تاریخی به بخش خصوصی از جمله فعالیت‌های این نهاد در حوزه میراث فرهنگی است.

ایلام دارای ۲۰ هزار صنعتگر در ۳۳ رشته و ۱۵۰ کارگاه فعال است.

شریفی بیان داشت: در دولت سیزدهم برای اولین بار در برخی شهرهای عراق نمایشگاه‌های صنایع دستی و فرصت‌های گردشگری استان دایر شد و ۴۳۰ میلیارد ریال تسهیلات از محل تبصره ۱۸ و مشاغل خانگی به متقاضیان پرداخت شد و همچنین در دولت کار و کرامت ۲۳ فقره از صنایع دستی و تولیدات استان نشان مرغوبیت و اصالت دریافت کرده است.

وی ادامه داد: صنعتکران استان امسال در ۴۴ نمایشگاه داخل و خارج استان شرکت کردند و در نمایشگاه اخیر تهران تفاهم نامه های همکاری با آلمان و چین در حوزه صنایع دستی و گردشگری منعقد شد.

۱۸ هزار و ۵۷۰ مورد سرکشی و بازدید از آثار تاریخی توسط نیروهای یگان حفاظت انجام شده است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام با اشاره به فعالیت‌های یگان حفاظت در زمینه صیانت از آثار تاریخی و میراث فرهنگی استان، خاطرنشان ساخت: مشکلاتی چون کمبود نیروی انسانی، کمبود خوردو و تجهیزات برجسته در این زمینه است اما با این وجود، ۱۸ هزار و ۵۷۰ مورد سرکشی و بازدید از آثار تاریخی توسط نیروهای یگان حفاظت انجام شده است.

شریفی یادآور شد: دستگیری ۶۲ مورد حفار غیرمجاز، کشف ۱۰۶ مورد اشیای تاریخی قاچاق، ضبط ۲۵ دستگاه فلزیاب و دو مورد حکم ورود به منزل حفاران غیرمجاز و قاچاقیان آثار تاریخی از جمله اقدامات انجام شده در راستای حفظ و صیانت از آثار تاریخی و میراث فرهنگی استان بوده است.