حمید علاقمندان
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان در نشستی با خبرنگاران با گرامیداشت ایام دهه فجر و معرفی پروژه های شرکت در یکسال گذشته، از شش سرفصل شش سرفصل شامل تامین برق متقاضیان جدید، پروژه تبدیل سیم های مسی هوایی به شبکه خودنگهدار، هوشمندسازی مشترکان با هدف رویت پذیری و کنترل پذیری، تعریف بهینه سازی روستاهای استان با عنوان پروژه بهارستان، اجرای پروژه های رفع افت ولتاژ و بهینه سازی شبکه، راه اندازی ابر ششم فهام کشور و راه اندازی نیروگاه های کوچک مقیاس و پشت بامی از دهه فجر سال گذشته تا دهه فجر امسال خبر داد.

وی با اشاره به اینکه شرکت توزیع برق استان با پوشش ۲۳ شهرستان استان اصفهان به لحاظ تعداد مشترکان و وسعت شبکه از بزرگترین شرکت های توزیع در کشور محسوب می شود، گفت: در دهه فجر امسال، ۳۴۵ پروژه با اعتباری بالغ بر ۷۲۵ میلیارد تومان توسط شرکت توزیع برق استان اصفهان افتتاح و به بهره برداری می رسد.
 
وی تصریح کرد برخی از پروژه های توزیع برق استان مانند ساختمان جدید سامانه های شرکت در بختیاردشت، ستادی بوده و برخی بعنوان پروژه های بزرگی در سطح کشور مطرح است که می توان از پروژه برق رسانی پشتکوه در منطقه کلوسه و نصب تجهیزات مناسب در مناطق صعب العبور نام برد.
 
علاقمندان با اشاره به پروژه های دهه فجر امسال گفت: در شرکت توزیع برق استان اصفهان، این پروژه ها را در شش سرفصل به بهره برداری رسانده ایم که اولین سرفصل مربوط به تامین برق ۳۰هزار متقاضی جدید با برآورد ۲۰۰میلیارد تومان اعتبار است که اکنون مجموع مشترکان تحت پوشش توزیع برق استان به یک میلیون و ۶۳۰هزار نفر افزایش یافت.
وی، دومین سرفصل را، تبدیل سیم های مسی هوایی به شبکه کابل خونگهدارعنوان کرد که بالغ بر یکهزاروصد کیلومتر شبکه کابل خودنگهدار با اعتباری بالغ بر ۲۰۰میلیارد تومان در این مدت احداث گردیده و اکنون بیش از ۶۰درصد از شبکه توزیع برق استان مجهز بهکابل خودنگهدار شده است.
 
هوشمندسازی مشترکان، سرفصل سومی است که مدیرعامل توزیع برق استان اصفهان مطرح کرد و گفت:  به لطف الهی، امکان رویت پذیری و کنترل پذیری ۱۸هزارو۵۳۱ مشترک شرکت توزیع برق استان را فراهم ساختیم. این پروژه با اعتبار ۱۱۰میلیارد تومان اجرا شده است. او افزود: در حال حاضر،  ۸۴هزارو ۸۵۶ مشترک تحت پوشش، رویت پذیر هستند که از این تعداد، ۱۸هزارو ۵۳۱مشترک نیز کنترل پذیر هستند.
 
حمید علاقمندان با اشاره به  پروژه بهارستان گفت: در این پروژه، تعریف بهینه سازی شبکه های برق روستاهای استان مشخص گردیده است که امسال شبکه برق ۹۰ روستا را با اعتبار ۸۰میلیارد تومان بطور کامل بهینه سازی و به روزرسانی نموده ایم. همچنین، طی سه سال گذشته، شبکه برق ۶۵۰روستا در استان اصفهان از یکهزارو ۳۲۱ روستای تحت پوشش شرکت توزیع برق استان در طرح بهارستان  کاملا بهینه سازی شده اند.
او در صحبت از اجرای پروژه رفع افت ولتاژ و بهینه سازی شبکه با اعتبار ۱۱۰میلیارد تومان برای مشترکان استان بویژه در نقاط دوردست، بعنوان دیگر سرفصل های اقدامات توزیع برق استان اصفهان، گفت: با اجرای این پروژه، مشکلات ما در نقاط دوردست برطرف می گردد.
 
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان از راه اندازی ابر ششم فهام کشور با اعتبار ۲۵میلیارد تومان خبر داد و افزود: برق مصرفی بیش از ۶۰۰هزار مشترک در سطح کشور که شامل ۲۵ استان می شود، در این سامانه قابل رویت است.
او دیگر سرفصل پروژه های توزیع برق استان را، اجرای طرح نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس  با تسهیلات حمایتی نامید و یادآور شد: امسال ۵۵۰ نیروگاه کوچک با ظرفیت ۴مگاوات به بهره برداری رسیده است. چنانچه، اکنون میزان برق تولیدی نیروگاه های کوچک و پشت بامی توزیع برق استان اصفهان به ۲۴مگاوات و کسب رتبه اول کشوری در بازه زمانی سه ساله رسیده است. 

وی در ادامه با اشاره به کنتور فهام به عنوان یک سیستم هوشمند اندازه‌گیری مصرف انرژی، می‌تواند مشکلات زیر را برای مشترکین حل کند:

دقت بالا: کنتور فهام با دقت بالا و بدون نیاز به خواندن دستی، مصرف انرژی مشترکین را به صورت دقیق و به روز رسانی می‌کند.

پایداری و قابلیت اعتماد: با استفاده از فناوری‌های پیشرفته، کنتور فهام قابلیت اعتماد و پایداری بالایی دارد که به مشترکین اطمینان می‌دهد.

کاهش هزینه‌ها: با کاهش نیاز به خواندن دستی کنتورها و انجام عملیات پیگیری، هزینه‌های مشترکین نیز کاهش خواهد یافت.

اطلاع رسانی بهتر: کنتور فهام مشترکین را قادر می‌سازد تا به صورت دقیق‌تر و به روزتر از مصرف انرژی خود آگاه شوند و برنامه‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی را برنامه‌ریزی کنند.

او با بیان آنکه ۷۴درصد مشترکان در سطح استان طبق الگوی مصرف و ۲۶درصد خارج از الگوی مصرف قرار دارند، به تشریح چگونگی محاسبه برق مصرفی مشترکان پرداخت و افزود: مشترکانی که با کاهش الگوی مصرف (ماهانه کمتر از ۳۰۰ کیلووات در فصل گرم و ۲۰۰ کیلووات در دیگر فصول) باشند، هزینه قبض برق آنها کاهش می یابد. در واقع، برای مشترکان پرمصرف میزان محاسبه کیلووات ساعت نسبت به مشترکان کم مصرف افزایش می یابد. او افزود: زمانی که مشترکان خارج از الگو، برق مصرف کنند، ناترازی ایجاد شده و این موضوع صنعت برق را با چالش مواجه می کند. در مناطق گرمسیر استان، پله اول مصرف از ۱۰۰۰ کیلو وات در ماه به ۶۰۰ کیلووات در ماه کاهش پیدا نموده که در این خصوص لازم است مشترکان مناطق گرمسیر، در فصول گرم الگوی مصرف (۶۰۰ کیلو وات) در ماه را رعایت نمایند.