ایلام/ رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ایلام گفت: تکمیل ایستگاه‌ها پمپاژ آب در سطح استان از برنامه‌های این داره کل است که تا پایان سال حداقل یک ایستگاه‌ها به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش روزگار از ایلام؛ حشمت عزیزان ظهر امروز(چهارشنبه یازدهم بهمن ماه) در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه استان با تبریک ایام مبارک دهه فجر انقلاب اسلامی و با بیان اینکه در عرصه جهادکشاورزی تنوع زیادی وجود دارد، اظهار داشت: بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی یک انقلابی در بحث عملیات زیربنایی و اجرای پروژه‌های زیرساختی آب و خاک استان در حوزه کشاورزی به وجود آمده است.

وی با اشاره به اینکه در استان ایلام شاهد احیای دو طرح شاخص و مهم هستیم، افزود: طرح اول، فاز اول احیای اراضی دشت‌های استان(طرح مقام معظم رهبری) در مساحتی به طول ۱۵۰ هزار هکتار و طرح دوم، طرح سامانه گرمسیری به مساحت ۳۰ هزار هکتار، از شاخص‌ترین ‌طرح‌های استان ایلام به شمار می‌رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با بیان اینکه در سال‌های گذشته با مشکلات و کمبودهای آب مواجه بوده‌ایم، بیان داشت: به برکت انقلاب اسلامی و با اجرای پروژه‌های عظیم تأمین آب و شبکه‌های آبیاری امروز شاهد شکستن یک رکورد تاریخی در تولید گندم هستیم.

تولید ۴۰۰ هزار تُن گندم در استان ایلام

عزیزان ادامه داد: سال گذشته ۴۰۰ هزار تُن گندم در استان ایلام تولید شد که حاصل زحمات همکاران در جهاد کشاورزی، خدمات کشاورزی، کشاورزان، بهره‌برداران و تولید کنندگان بوده است.

بهره برداری از ۷۳ پروژه عمرانی و زیربنایی به مناسبت دهه فجر

وی به افتتاحیه‌های دهه فجر اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: به مناسبت دهه فجر افتتاح و بهره‌برداری از ۷۳ پروژه عمرانی و زیربنایی سازمان جهاد کشاورزی در ۱۲ شهرستان استان اجرا خواهد شد که بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه‌ها از محل تسهیلات و اعتبارات عمرانی ملی و استانی هزینه شده و از قِبَل اجرای این پروژه‌ها برای ۱۱۹۴ نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با بیان رکورد ۴۰۰ هزار تنی گندم طی سال زراعی گذشته در استان، تصریح کرد: ایلام جزو شش استان برتر کشور در افزایش تولید گندم بوده است همچنین کسب رتبه سوم کشور در تولید گندم با کیفیت، تولید فرآوری بذر به میزان ۲۵ هزار تُن و تامین نیاز ۱۰ استان دیگر کشور، بیمه ۴۰ هزار هکتار از محصولات کشاورزی به ویژه گندم، توسعه کشت دانه‌های روغنی کلزا در سطح ۹ هزار و دویست هکتار و افزایش سه برابری سطح زیر کشت نسبت به سال گذشته، از دیگر افتخاراتی است که کسب شده است و از نظر تولید دانه‌های روغنی کلزا مقام سوم را در کشور داریم.

تولید بیش از ۴۳ هزار تُن ذرت دانه‌ای

عزیزان یادآور شد: تولید بیش از ۴۳ هزار تُن ذرت دانه‌ای و کسب رتبه ششم در تولید این محصول در کشور از کارنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی در حوزه تولیدات گیاهی بوده است.

وی در خصوص حوزه‌های باغبانی گفت: سطح زیر کشت باغات استان پنج هزار و ۷۳۵ هکتار می‌باشد، میزان تولیدات محصولات باغی ۲۴ هزار تُن و میزان توسعه گیاهان دارویی در سال جاری ۲۱۰ هکتار زیره سبز و سیاه دانه بوده است.

اقدام به تکمیل، اتمام و بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه تمام سازمان جهاد کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با بیان اینکه تکمیل، اتمام و بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه تمام در دست اقدام است، اظهار داشت: ۲۵ پروژه در حوزه آب و خاک به صورت نیمه تمام باقی مانده اند که بین ۷۰ تا ۹۰ درصد نیز پیشرفت فیزیکی دارند.

عزیزان با بیان اینکه چهار ایستگاه پمپاژ شاخص در استان وجود دارد افزود: این ایستگاه‌ها سطحی حدود ۱۲ هزار هکتار از اراضی استان را تحت پوشش قرار می‌دهند که انتظار می‌رود حداکثر ظرف مدت یک سال فاز اول این ایستگاه‌ها به بهره‌برداری برسند.

وی بیان داشت: تکمیل واحد های صنعتی راکد و نیمه تمام نیز در دستور کار قرار دارد.

تکمیل سه واحد کشتار صنعتی مرغ در سه شهرستان استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با بیان اینکه کار تکمیل، اجرا و پیگیری سه واحد کشتار صنعتی مرغ در سه شهرستان استان(سیروان، ملکشاهی و دره‌شهر) در حال اجرا است، ادامه داد: کشتارگاه صنعتی دره شهر در دهه فجر امسال مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

عزیزان با اشاره به توسعه گلخانه‌ها که اولویت و یک برنامه راهبردی در سطح وزارت است، یادآور شد: تاکنون دو پروژه ۲۵ هکتاری گلخانه در استان وجود دارد که مقرر شده است طی یک برنامه یک یا دو ساله، ۴۰۰ هکتار مجتمع شهرک گلخانه‌ای به این مجموعه اضافه شود.

۱۱/۵ میلیارد تومان تسهیلات برای خرید انواع ماشین آلات، ادوات و تجهیزات کشاورزی

وی به فعالیت‌های اداره فناوری‌های مکانیزه(مکانیزاسیون) اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: تاکنون ۱۱/۵ میلیارد تومان تسهیلات خط ویژه مکانیزاسیون برای خرید انواع ماشین آلات، ادوات و تجهیزات کشاورزی در استان پرداخت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با بیان اینکه تعداد ۴۲ دستگاه سهمیه کمباین برداشت غلات اخذ شده است، اضافه کرد: میزان ۱۹/۲ میلیارد تومان تحصیلات با بهره ۴ درصد از محل طرح جهش تولید در دیمزارها با همکاری ستاد اجرایی امام و بانک ملی استان به استان تخصیص داده شده است.