کمال حیدری معاون فرهنگی شهرداری اصفهان، در نشست «هم عهدی برای زاینده‌رود» مساله زاینده‌رود را دغدغه مهم مردم اصفهان عنوان کرد و گفت: موضوع آب و زاینده‌رود مسأله‌ای است به لحاظ فرهنگی و اجتماعی هم بسیار دارای اهمیت است و در حوزه رسانه نیازمند یک انسجام ویژه در این عرصه هستیم.
وی در ادامه افزود: متأسفانه برخی افراد جریان زاینده‌رود را رنگ و آب سیاسی دادند و باعث اختلاف میان استانهای مختلف شدند اما لازم است به تعاملات همیشگی و گذشته با استانهای همجوار بازگردیم، زاینده‌رود حق همه استان‌هایی است که در کنار این رودخانه هستند و همیشه اصفهان آغوشی باز برای مردم این استان‌ها داشته است.
معاون فرهنگی شهرداری اصفهان با تأکید بر ضرورت ایجاد همبستگی و مودت بیشتر از گذشته در میان استان‌ اصفهان با دیگر استان‌های درگیر موضوع خشکی زاینده‌رود، اظهار کرد: اصحاب رسانه همیشه مطالبه‌گر هستند و اصحاب رسانه اصفهان و استان‌های همجوار باید مانع ایجاد اختلافات میان این استان‌ها شده و مطالبه جدی برای احیای زاینده‌رود و حمایت از حوضه آبریز زاینده‌رود داشته باشند. رسانه‌ها باید یک برنامه‌ریزی دقیق و هم افزایی ویژه برای جهاد تبیین در حوزه مسائل و بحران‌های آبی کشور به ویژه حوضه آبریز زاینده‌رود داشته باشند.
حیدری به اهمیت نقش رسانه‌ها در زمینه حل مشکل حوضه آبریز زاینده‌رود اشاره کرد و گفت: همه مسؤولان پیگیر مسأله زاینده‌رود هستند اما در این زمینه بیش از هرچیزی نیازمند پیگیری اصحاب رسانه هستیم.

رییس کمیسیون ویژه آب و مناطق محروم شورای اسلامی شهر اصفهان:

مدیریت شهری با اصحاب رسانه برای مطالبه‌گری زاینده‌رود همراه است

نادرالأصلیبا تأکید بر توجه مدیریت شهری به ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی اجتماعی در خصوص زاینده‌رود گفت: دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود و کمیسیون ویژه آب برای نخستین بار در مدیریت شهری ایجاد شده است.

مجید نادرالأصلی رییس کمیسیون ویژه آب و مناطق محروم شورای اسلامی شهر اصفهان، در نشست «هم‌عهدی برای زاینده‌رود» با بیان اینکه هدف ما این است که به یک مطالبه‌گری همگانی برسیم، گفت: ما در مدیریت شهری همراه با اصحاب رسانه هستیم برای اینکه به یک همسویی و هم‌افزایی برای زاینده‌رود برسیم، زمانی ما به نتیجه خواهیم رسید که زاینده‌رود زنده رود باشد.
وی با انتقاد از رویکرد مدیریت رسانه ملی در خصوص زاینده‌رود گفت: تلاش کرده‌ایم زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و مردمی لازم برای بررسی مسائل زاینده‌رود را ایجاد کنیم، در همین راستا دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود و کمیسیون ویژه آب برای نخستین بار در مدیریت شهری ایجاد شده است و تلاش کردیم تا پیوست‌های رسانه‌ای لازم در این زمینه را با همراهی و همکاری اصحاب رسانه ایجاد کنیم.
رییس کمیسیون ویژه آب و مناطق محروم شورای اسلامی شهر اصفهان، با بیان اینکه هرگز پیگیری مسأله زاینده‌رود را رها نخواهیم کرد، اظهار کرد: مشکلات حوضه آبریز زاینده رود بسیار خطرناک و گسترده است و همه معضلات این حوضه بر دوش اصفهان قرار گرفته است. شعاع گردش ریزگردها تا ۵۰۰ کیلومتر است و این موضوع را در یک کار پژوهشی دقیق توسط متخصصان انجام داده‌ایم و این یک زنگ خطر برای اصفهان و دیگر استان‌های حوضه آبریز زاینده رود است.
نادرالأصلی تصریح کرد:مطالبه مردم در خصوص انتقال آب دریا به اصفهان این است که برداشت صنایع از زاینده‌رود به صفر برسد‌. با اقدام جهادی در کمتر از یک سال حدود ۳۵۰ کیلومتر لوله‌گذاری برای انتقال آب از دریا به اصفهان انجام شده است و علت اینکه بیشتر از این انجام نشده است کمبود ظرفیت تولید لوله کشور بوده است، بالغ بر ۲ میلیارد متر مکعب آب سالانه از استان اصفهان خارج می‌شود.

عضو هیأت رییسه شورای اسلامی شهر اصفهان مطرح کرد؛
ضرورت مطالبه‌گری رسانه‌ها از سه قوه برای احیای زاینده‌رود

شریعتی با تأکید بر ضرورت مطالبه‌گری اصحاب رسانه در خصوص زاینده‌رود گفت: ، رسانه‌ها باید از هر سه قوه در خصوص مشکلات آب اصفهان مطالبه‌گری کنند و نباید اجازه بدهیم صنعت در اصفهان توسعه پیدا کند بلکه باید دنبال کنیم.

شریعتی عضو هیأت رییسه شورای اسلامی شهر اصفهان، در نشست «هم‌عهدی برای زاینده‌رود» با بیان اینکه در گذشته هیچ کمیته و کمیسیونی در خصوص آب در شورای شهر نبود گفت: اصفهان با فجایع بزرگی نظیر آلودگی هوا و فرونشست مواجه است، عوارض آلودگی هوا برای مردم اصفهان و مشکلاتی که با آن مواجه هستیم در آینده روشن خواهد شد و رسانه‌ها می‌توانند نقش بسیار ویژه‌ای در پیگیری، مطالبه‌گری و حل این مشکلات داشته باشند.
وی ادامه داد: باید هر سه قوه کشور پاسخگوی مطالبات مردم اصفهان در خصوص مسائل آبی اصفهان باشند، دولت باید مدیریت سواحل رودخانه‌ها به ویژه رودخانه زاینده‌رود را انجام بدهد، قوه قضاییه نباید در خصوص مشکلات اصفهان در زمینه تأمین آب و عدم اجرای مصوبات قانونی آبرسانی به اصفهان سکوت کند، رسانه‌ها باید از هر سه قوه در خصوص مشکلات آب اصفهان مطالبه‌گری کنند و نباید اجازه بدهیم صنعت در اصفهان توسعه پیدا کند بلکه باید دنبال کنیم صنایع از اصفهان خارج بشوند.
شریعتی با اشاره به بحران‌های عظیمی که در انتظار اصفهان هستند، تصریح کرد: باید رسانه‌ها به بیماری‌ها و انواع مشکلاتی که در انتظار اصفهان است توجه داشته باشند و این مسائل را در سطح جامعه و در فضای رسانه‌ای مطرح کنند. وعده‌های وزیر نیرو و وزیر کشور را دنبال می‌کنیم و درحال شمارش روزها برای تحقق وعده‌های آنها هستیم و روزشمار سه ماهی که وعده داده شد را هر روز رصد و اطلاع رسانی می‌کنیم.