فرهاد نظری مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند پیامی را منتشر کرد.

روزگار پرس/ به گزارش  گیل فام به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان ،متن پیام فرهاد نظری مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدین شرح است:

نمایش دغدغه‌های پیدا و پنهان زندگی آدمی و نشان دادن رفتار فکری و آرمان‌های ذهنی  او، و به بیانی دیگر،  تلاش برای به تماشا گذاشتنِ « آنچه بوده و نیست» یا « بودنی هایی که می تواند بسی شایسته‌تر باشد» رسالت اصلیِ هنر تئاتر است. چه بر صحنه، چه در خیابان و چه در حرکتِ عروسک‌ها و سایه‌ها، که هرچه باشد تلاش برای نشان دادن هنرمندانه خواسته‌ها و ذهنیّاتی است که در روح آدمی به طور دائم در رفت و آمد است و در این میان، نمایش هر چقدر به بیان ناهنجاری‌ها و واقع نمایی  کاستی‌ها در زندگی فردی و زیست اجتماعی او، هنرمندانه تر بپردازد؛ یقیناً به رسالت بزرگ این هنر مردمی و دیرپا نزدیک‌تر شده است. مضافاً اینکه این تاثیرگذاری با محور قرار دادن نقش اساسی شهروندان در اداره‌ی شهر و همرسانی‌های  همگانی برای شکل دهی و بهبود  روابطی سالم‌تر و رو به رشد‌تر، همساز شود.

در این صورت است که هنر نمایش به مرزهای موفقیت خود در ایفای نقش توسعه محور و ارتقا دهنده‌ی فرهنگ عمومی، نزدیک‌تر شده است، به ویژه با چاشنی نمودنِ پیشنهادات و راهکارهایی مناسب و متناسب، ویادآوری ظرفیت‌های بومیِ انسانی، محیطی و گردشگری و همچنین قابلیت‌های آیینی و مردمی هر خطّه از میهن اسلامی مان.

تمامی آنچه که گفته شد در شمایلِ «تئاتر خیابانی» یعنی این نزدیک‌ترین فرم هنری به جامعه‌ی مخاطبی امروز، جلوه‌ای موفّق‌تر و رسراتر دارد و این گونه‌ی نمایشیِ رسا، با تاکید بر دغدغه‌مندی هنر نمایش در ارتباط با زندگی روزمره‌ی همین مردم، می‌تواند با بیانی واقع بینانه‌تر و و صمیمی‌تر و البته نزدیک به زبان مردم،  در ورای تلخی  کاستی‌ها و فروگذاشته‌ها، شیرینیِ امید به بهبود و شور و شعور، و ارتقاء انگیزه‌های زندگی بخش را در دل و نگاه اجتماع، در ابعاد و شئون مختلف، به خوبی منتشر کند.

شرط این میزان تاثیرگذاری‌، نزدیکی  بیشتر به متن خواسته‌ها و ظرفیت‌ها و قابلیت‌های تمامی  مردمی است که صادقانه و فروتنانه، با همه‌ی داشته هایشان، پای آرمان‌های کشور عزیز خویش ایستاده‌اند و هر روز، نگاهی عمیق تر به دیدن و مرتفع شدن  کاستی ها دارند.

این توقع را، اینک می توان در حرکت امید بخش  «دوازدهمین جشنواره‌ی سراسری تئاتر خیابانی شهروند؛ لاهیجان» این نگین تماشایی گیلان  اصیل، به روشنی و اطمینان سراغ گرفت. اینجانب از صمیم‌جان، توفیق روزافزون تمامی گروه‌های حاضر در صحن این رویداد ملّی، و عزّت و پیشرفت هنرمندان فکور و پرشور آن خطّه‌ی فرهنگ مدار و همچنین سربلندی همکاران توانمندمان در آن سامان را از درگاه  ایزد منّان خواهانم.