لرستان – زینب نیک رنگ: نشستی با حضور فرهاد زیویار استاندار ، کوروش بیرانوند مدیرکل سیاسی ، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری و مجتبی رومانی رئیس بنیاد ایران شناسی شعبه لرستان در روز شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲با راس ساعت ۱۰:۳۰ در دفتر استاندار برگزار گردید.

در این نشست فرهاد زیویار استاندار لرستان ضمن اظهار خرسندی از احیاء مجدد بنیاد ایران شناسی شعبه لرستان عنوان نمود: این شعبه می بایست کوشش و توان خود را در راستای شناختن و شناساندن ظرفیت های استان در تمامی حوزه ها بکار ببرد.

وی در ادامه افزود: با برنامه‌ریزی دقیق و بهینه و استفاده از توان علمی و تجربی سرمایه های اجتماعی استان در راستای شناسایی و معرفی مفاخر و مشاهیر استان گام برداشته و از ظرفیت های علمی آنان بخوبی استفاده شود.

فرهاد زیویار استاندار و رئیس هیأت امنای بنیاد ایران شناسی شعبه لرستان با توجه به ماهیت پژوهشی مطالعاتی بنیاد افزود: تمرکز بخشیدن و ارائه اولویت‌ها و ایجاد هماهنگی در تمامی فعالیت‌های مطالعاتی و پژوهش‌ها و طرح‌های لرستان شناسی در سطح ملی و بین الملی و جلوگیری از موازی کاری می‌بایست در دستور کار قرار گرفته و پژوهش‌های علمی پراکنده در زمینه لرستان شناسی ساماندهی شود.

فرهاد زیویار استاندار و رئیس هیأت امنای بنیاد ایران شناسی شعبه لرستان ضمن حمایت همه جانبه از فعالیت ها و برنامه های شعبه اظهار داشت: با تشکیل منظم جلسات هیأت امنا و تشکیل شورای پژوهشی و استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی در راستای تقویت شعبه لرستان و عملیاتی نمودن اهداف شعبه گام خواهیم برداشت.

مجتبی رومانی رئیس بنیاد ایران شناسی شعبه لرستان ضمن تقدیر و تشکر از استاندار و اهتمام ویژه ایشان نسبت به احیاء شعبه لرستان عنوان نمود با توجه به پیشینه کهن دیار لرستان و ظرفیت‌ها و استعدادهای مغفول مانده استان می‌طلبد با جدیت و تلاش شبانه روزی در راه شناساندن این ظرفیت ها اقدام جدی صورت گیرد.

وی درادامه ضمن ارائه عملکرد مقدمات صورت گرفته در طول ۴۵ روز تصدی شعبه اظهار داشت: لرستان امروز و لرستان دیروز حرف ناگفته بسیار دارد و بسی راه نرفته که امید است با ساماندهی و بکارگیری خرد جمعی در شعبه لرستان راهی نو پیش پای اندیشمندان و فرهیختگان و علاقه‌مندان این سامان قرار دهد.

وی نداشتن مکان مستقل و تجهیزات کافی و نبود اعتبار را از مشکلات شعبه برشمرد و افزود: تمامی کوشش و توان خود را جهت استقرار مستقل شعبه بکار خواهیم برد تا محیطی مناسب برای مطالعه تخصصی و بهره گیری از دانشمندان و دانش پژوهان و دانشجویان علاقه‌مند به مباحث ایران شناسی و لرستان شناسی فراهم گردد.

رومانی نبود کتابخانه مستقل تخصصی ایران شناسی با محوریت لرستان شناسی را یکی دیگر از مشکلات برشمرد و عنوان نمود: در حال حاضر در کتابخانه بنیاد ۳۰۰۰ جلد کتاب موجود است ولی با استاندارد ها و معیار های موجود فاصله زیادی داریم.

وی افزود: در کنار راه‌اندازی و احیاء ساختار رسمی شعبه اعم از هیأت امناء، شورای پژوهشی و چارت تشکیلاتی شعبه که یک ساختار غیر رسمی متشکل از شورای علمی، کارگروه‌ها و اتاق فکر است در حال راه‌اندازی است.

درادامه کوروش بیرانوند مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری لرستان گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود از اولویت‌ها و برنامه‌های شعبه حمایت می شود.
وی با تأکید بر پژوهش محور نمودن فعالیت ها خواستار استفاده از توان علمی دانشگاهی در شورای پژوهشی شد