ریحانه اسکندری: تیم ملی والیبال کشورمان از ۵ ام شهریور رقابت‌های خود را در قهرمانی مردان جهان با پیروزی شیرین مقابل آرژانتین آغاز کرد. دیداری جذاب که والیبال دوستان را به مسابقات آینده امیدوار کرد.

روند خوب ملی پوشان تا دیدار مقابل مصر، علی رغم شوکه شدن در ست سوم بازی، ادامه پیدا کرد. اما گویا شکی که مصری ها به تیم وارد کردند تا بازی آخرمان در دور مقدماتی مقابل هلند هم ادامه پیدا کرد. ملی پوشان به عنوان تیم دوم به مرحله یک هشتم نهایی صعود کردند و برزیل رقیب تیم ملی در این مرحله شد.

بازی با برزیل، از همان ابتدا هم سخت به نظر می‌رسید. پر افتخارترین تیم جهان، ترکیبی از بازیکنان با تجربه و جوانان تازه‌نفس و روحیه ای که برای حفظ عنوان قهرمانی ساخته شده بود.

در این بازی هم همان تیم همیشگی نبودیم، انگیزه و سرحالی که از بازیکنان سراغ داشتیم اواسط ست اول این بازی از دست رفت تا در ادامه با پذیرش شکست سه بر هیچ، با بدرقه غول والیبال جهان با قهرمانی جهان خداحافظی کنیم.

در پایان رقابت های تیم کشورمان در جایگاه سیزدهم مسابقات قرار گرفت. نتیجه ای مشابه نتیجه دوره قبل که اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم، با توجه به حضور بازیکنان جوان و کم تجربه که خیلی‌هایشان اولین قهرمان جهانی خود یا حتی دومین تورنومنت بین المللی‌اشان در این سطح را تجربه می‌کردند و کادر فنی که برای اولین بار پا به قهرمانی جهان گذاشته بود، نتیجه خوبی بود.

اما چیزی که وجود دارد این است که انتظارات همه از این بازیکنان بالا است. بازیکنانی که می توانند لهستان را در خانه پر هواداراش با غرور شکست دهند، قطعا از پس هر تیم دیگری هم بر می‌آیند. آن چیزی که مشهود است نیاز تیم به کنترل مسائل روانی و پیدا کردن دقیق نقاط ضعف، چه در بازیکنان و چه در کادر فنی است. زیرا توانایی بهروز عطایی به عنوان سرمربی و بازیکنان تازه نفس تیم ملی برای همگان ثابت شده است.

مشکل از سرمربی نیست؛ بازیکنان دست او را خالی گذاشتند!

در همین رابطه با علیرضا نادی، پیشکسوت والیبال کشور گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

در ابتدا عملکرد تیم ملی با کادر و بازیکنان جدید را در لیگ ملت های ۲۰۲۲ چه طور دیدید؟

در شروع عملکرد خوبی نداشتیم اما رفته رفته کار بهتر شد، بعضی از بازیکنان اولین تجربه لیگ ملت های خود را لمس می‌کردند و برخی هم برای اولین بار در ترکیب شش نفره اصلی قرار گرفته بودند، بنابراین استرس وجود داشت. با گذشت زمان، مشکل استرس حل شد و بازیکنان توانستند عملکرد خوب خود را نشان دهند و حتی به مرحله پلی آف هم برسند. به طور کلی کار بچه ها در لیگ ملت‌ها خوب بود.

با توجه به اولین حضور بهروز عطایی در این سطح بین المللی، عملکرد این مربی را در تورنومنت لیگ ملت ها و قهرمانی مردان جهان چه طور دیدید؟

استفاده از وادی و اسماعیل نژاد در ترکیب تیم ملی کار خوب بهروز عطایی بود. همان‌طور که دیدید امین اسماعیل نژاد در لیگ ملت‌ها عملکرد بسیار خوبی داشت و از بهترین پشت خط زن ها این مسابقات بود، البته در قهرمانی جهان این عملکرد خوب ادامه پیدا نکرد. جواد کریمی پاسور بسیار خوبی است که متاسفانه با توجه به شرایط مصدومیتی که پشت سر گذاشته بود آمادگی کامل را نداشت. حتی در بازی با برزیل در مرحله یک هشتم نهایی قهرمانی مردان جهان، دیدیم که او بسیار اثرگذار بود. این انتخاب هم از طرف بهروز عطایی انتخاب خوبی بود و ثابت شد مثلا اگر از زمان مصدومیت کریمی بگذرد می‌تواند پاسور اول ما باشد.

مشکل از سرمربی نیست؛ بازیکنان دست او را خالی گذاشتند!

خیلی ها معقتد هستند، توماس توتولو باید در ترکیب کادر فنی ایرانی می‌ماند و بهروز عطایی در مورد کنار گذاشتن او اشتباه کرد، نظر شما چیست؟

نمی‌توانیم بگوییم نبود توتولو باعث این نتیجه بوده است. موضوع این است که خیلی از بازیکنان مثل امین اسماعیل نژاد و میلاد عبادی پور، عملکرد خوب خود در لیگ ملت ها را در قهرمانی مردان جهان تکرار نکردند. میلاد عبادی پور و امین اسماعیل نژاد در بازی با لهستان در لیگ ملت ها بی نظیر بودند، اما این در قهرمانی مردان جهان تکرار نشد و این موضوع دست مربی را می‌بندد. مربی روی بازیکن حساب باز می‌کند و نتیجه نمی‌گیرد. بنابراین ایراد اصلی به کادر فنی وارد نیست، بازیکنان افت داشتند. تیم ب ما به AVC کاپ رفت، می‌شد از مربی های دیگر هم استفاده کرد. می شد کادر فنی جدید داشته باشیم چون مربی زیاد داریم.

اخبار توماس توتولو - آخرین و جدیدترین خبر های توماس توتولو

میلاد عبادی پور نسب به ۲ سال گذشته پیشرفت محسوسی را داشته که از چشم کارشناسان دور نیست، نظر شما در مورد کاپیتانی او چیست؟ به نظر شما به آن سطح ایده‌آل از رهبری رسیده است؟

میلاد عبادی پور چندین سال تجربه دارد، خود من چندی سال کاپیتانش بودم، اما اشکالی که در اجرای این تجربه‌ها وجود دارد این است که میلاد در حین بازی زیاد با بچه ها حرف می‌زد. به نظر من یک به یک با بازیکنان صحبت کردن، هم جلوی عملکرد خودش را می‌گرفت و هم تمرکز بازیکنان را به هم می‌زد. میلاد به شدت بچه، مهربان، دلسوز و زحمت کشی است اما، به نظر من در این بازی های آخر زیاد درگیر شد و عملکرد خودش پایین آمد.

مشکل از سرمربی نیست؛ بازیکنان دست او را خالی گذاشتند!

مقابل مصر تیم ما شکه شد و این شک تا بازی ما مقابل هلند هم ادامه داشت، این مسئله از نظر روانی نیازمند روان‌شناس است؟ یعنی بازیکنان و مربیان باید زیر نظر روانشناس به یک اصولی برسند؟ اگر بله چرا فدراسیون اقدامی از این بابت نمی‌کند؟

من قبلا هم گفته‌ام، من دوست داشتم در بازی با مصر ترکیب جدید ببینم. زیرا بازیکنان دوم ما هم می‌توانستند مصر را ببرند. البته ایجاد انگیزه مقابل مصر خیلی سخت است، زیرا بازیکنان از قبل می‌گویند خب ما مصر را می‌بریم و از قبل خود را برنده می‌دانند که این ایجاد مشکل می‌کند. روان شناس باید باشد، اما نه هر روان‌شناسی، فردی که این مسئولیت را قبول می‌کند باید به شدت در حوزه والیبال تخصص داشته باشد وگرنه نمی‌تواند به بازیکنان کمکی بکند، روان‌شناس باید مسائل و بالا پایین والیبال را درک کرده باشد و بازیکنان و کادر فنی او را قبول داشته باشند. اگر روان‌شناسی می‌آید باید سال ها به مسابقات والیبال رفته باشد، چون والیبال شرایط خاص خودش را دارد و و بازیکنان در هر لحظه یک حالت روانی متفاوت را تجربه می‌کنند که در رشته های دیگر این‌طور نیست. عملکرد بچه ها مقابل مصر، شرایط تیم را از نظر روانی به هم ریخت، تیم عصبی و آشفته شد و از دست رفتن نظم خودش را در بازی مقابل هلند هم نشان داد.

خیلی های معتقد هستند حواشی که با رفتن سید محمد موسوی از تیم ملی ایجاد شد هم تاثیر خودش را در به هم ریختگی تیم گذاشت، نظر شما چیست؟

ایشان اصلا نباید می‌آمد، اگر قرار است بیاید تمرین کند و بعد بگوید نه من نمی‌آیم، خب اصلا حرفه ای نیست. این رفتار خوبی نیست، مربی روی بازیکن حساب می‌کند. ما می‌توانیم در کادر فنی از بازیکنانی استفاده کنیم که تجربه جهانی دارند، ما باید از مربیانی که این تجربه را دارند هم استفاده کنیم. خود من می‌توانستم در خیلی از جاها به تیم کمک کنم. من سال ها در سطح خوب والیبال بازی کردم. ما باید کادر فنی را قوی کنیم. آقای موسوی هم برای تیم زحمت زیادی کشیده است، اما اگر قرار بود برود همان زمان که تماس گرفتند باید می گفت نمی‌آیم، نباید دست مربی را خالی می‌کرد.

جواد معنوی نژاد پس از سال ها دوری از پیراهن تیم ملی ، بازگشت خوبی را داشت؟

جواد معنوی نژاد، از نظر، حمله، دفاع و سرویس جزو خوب‌های دنیا است. اما چیزی که نقطه ضعف اوست، دریافت است. او به شدت در دریافت ضعف دارد. این موضوع دست مربی را می‌بندد. اگر بتواند در دریافت هم خودش را عالی کند و مربی خیالش را راحت کند که جواد دریافت اول خوبی هم دارد، بیشتر از این ها می‌شود از او استفاده کرد چون قطعا از بازیکنان خوب ایران و دنیاست.

مشکل از سرمربی نیست؛ بازیکنان دست او را خالی گذاشتند!

بچه‌های تیم سر یک موعدی، دوباره دور هم جمع می‌شوند، با هر تغیری که لازم است، الان بحث سربازی داغ است و این که بازیکن خوبی مثل امین اسماعیل نژاد که می‌تواند یک فصل خوب و مفید را در لیگ ایتالیا داشته باشد باید به خدمت سربازی برود، این چه قدر روی زندگی حرفه ای بازیکنان اثر گذار است و چه قدر آن ها را عقب می اندازد؟

این اتفاق برای همه بازیکنان در همه رشته های ورزشی می‌افتد. یک سری قوانین جدید مثل سرباز ملی و قهرمان ملی آمده است. باید کمک شود چون بازیکنی مثل اسماعیل نژاد باید حفظ شود و با نرفتن به سربازی از والیبال عقب نمی‌افتد. ممکن است با رفتن به سربازی این بازیکن حتی از والیبال محو شود، به نظر من بعضی از بازیکنان که در تیم ملی زحمت می‌کشند، همان خدمت به مملکت را می‌کنند و باید بهشان کمک شود. باید قانونی تصویب شود و بازیکنانی که در تیم ملی نقش کلیدی دارند از کار عقب نمانند.

مشکل از سرمربی نیست؛ بازیکنان دست او را خالی گذاشتند!

با توجه به صحبت های انجام شده و مشاهداتی که از عملکرد ملی پوشان وجود دارد، می‌توان گفت بازیکنان توانایی خلق هر حماسه ای را دارند. این روز ها که همه دلواپس صعود تیم به المپیک هستند، باید دید فدراسیون به همراه کادرفنی چه نکاتی را برای بهبود اوضاع تیم ملی توانمندمان اتخاذ می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

ستاره تیم ملی راهی سربازی می‌شود!/ عکس

به این تیم شایسته اعتماد کنیم

اگر مقابل آرژانتین می‌باختیم، قطعا به مصر هم می‌باختیم!

۲۵۴ ۲۵۸