این خبر هفته گذشته به نقل از فرمانده انتظامی استان یزد منتشر شد؛ سردار عباسعلی بهدانی فرد هدف از این کار را کاهش تصادفات رانندگی در جاده‌ها اعلام کرده و گفته بود، یکی از عوامل اصلی سوانح رانندگی که منجر به مصدومیت یا فوت راننده و سرنشین خودروهای برون‌شهری می شود، واژگونی ناشی از خستگی یا خواب آلودگی راننده است.

وی هدف از توزیع تخمه شور را جلوگیری از خواب آلودگی رانندگان ذکر کرده و آن را عامل مهم کاهش تصادفات اعلام و اضافه کرد: این طرح از سوی نیروی انتظامی مرکز مورد توجه قرار گرفته و مقرر شده در دیگر استان‌ها نیز اجرا شود.

انتشار این خبر، موجی از استقبال و انتقادها را از سوی کاربران فضای مجازی به دنبال داشت؛ عده‌ای از این طرح استقبال کردند و در مقابل، شماری هم با طرح انتقاداتی، آن را خلاف قوانین و مقررات رانندگی به استناد “ممنوعیت خوردن و آشامیدن در حین رانندگی” دانستند.

رییس پلس راه استان یزد در پاسخ به انتقاد شهروندان در این زمینه با بیان اینکه انتقاد شهروندان بجا بوده و پلیس هم موافق خوردن و آشامیدن در حین رانندگی نیست، افزود: مردم در سه سال گذشته با ویروس کرونا درگیر شدند و موفق به مسافرت نشده بودند و لذا پیش‌بینی‌ها این بود که در نوروز امسال و همچنین تابستان با حجم گسترده‌ای از مسافرت‌ها روبرو خواهیم شد.

واکنش رئیس پلیس راه یزد درباره جنجال توزیع تخمه شور بین رانندگان

سرهنگ “رحیم حاجی ده آبادی” افزود: پلیس راه پس از بررسی و تجزیه و تحلیل تصادفات به این نتیجه رسید با توجه به اینکه محورهای برون شهری استان یزد، کویری و فاقد چشم انداز طبیعی است، این مسئله باعث خستگی و خواب آلودگی رانندگان می‌شود و اغلب حوادث نیز بین ساعت ۱۴ تا ۱۸ بعد از ظهر رخ می دهد.

وی ادامه داد: پلیس به ناچار برای جلوگیری از افزایش جان باختگان و مجروحان، ایستگاه‌های ثابت و سیار در مبادی ورودی استان برپا و اقدام به توزیع چای، قهوه و تخمه شور کرد که توقف در این ایستگاه‌ها ، علاوه بر افزایش هشیاری باعث نشاط و شادابی راننده شده و از حوادث جلوگیری می کند.

رییس پلیس راه استان یزد ادامه داد: به رانندگان از طریق پلیس هرگز توصیه نشده که تنقلات را در حین رانندگی مصرف کنند، زیرا ممکن است موجب حواس پرتی رانندگان و حوادث ناگوار شود بلکه گفته شده صرفا حین استراحت و توقف‌های کوتاه، این خوراکی ها را مصرف کنند.

وی اضافه کرد: اینگونه اقدامات پلیس موجب شده در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل تعداد جانباختگان حوادث رانندگی جاده‌ای استان یزد ۱۱ نفر کمتر از سال قبل باشد.

بیشتر بخوانید:

توزیع ۲ تن تخمه شور برای جلوگیری از خواب‌آلودگی رانندگان واقعیت دارد؟

۴۷۲۳۶