رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد، کمبود شیرخشک در بازار را نتیجه عدم تخصیص ارز و ارائه لیست ارزی به بانک مرکزی برای تخصیص دانست و گفت: متاسفانه سازمان غذا و دارو به جای تولیدکنندگان ارز را به واردات اختصاص داده که چندین برابر تولید ارزبری دارد.

 روزگارپرس در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت در مورد کمبود شیرخشک در کشور، گفت: ۵ شرکت تولیدکننده شیرخشک در کشور داریم که حدود ۴۱ میلیون یورو بدهی ارزی دارند و از دی ماه سال گذشته تاکنون ارزی به شرکت بهداشت کار اختصاص نیافته و بر اساس همان میزان ارز  سال گذشته نسبت به تولید شیرخشک اقدام کرده است.

وی با انتقاد از اینکه شرکت های نیکسان سلامت و پگاه شهرکرد به دلیل عدم اختصاص ارز تعطیل شده اند، افزود: کمبود شیرخشک در بازار نتیجه عدم تخصیص ارز و ارائه لیست ارزی به بانک مرکزی برای تخصیص ارز بوده که مقصر اصلی آن هم سازمان غذا و دارو است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد ادامه داد: سازمان غذا و دارو به جای تولیدکنندگان، ارز را به واردات اختصاص داده که چندین برابر تولید، ارزبری دارد.

تحویل زاده در مورد برخی اظهارات مبنی بر عدم تولید شیرخشک توسط تولیدکنندگان، گفت: چنین اظهاراتی به هیچ وجه صحت ندارد البته برای ارسال جواب آزمایش های میکروبی، محصولات به اجبار باید ۱۰ روز قرنطینه  شوند تا اگر آلوده نبودن آنها تایید شود نسبت به توزیع آنها در کشور اقدام شود و در این رابطه به هیچ وجه تولید را تعطیل نکرده ایم؛ آخرین باری که قیمت گرفتیم تیرماه سال گذشته بود و قیمت گذاری جدید و تغییر قیمت یک سال طول کشید و در واقع به طور متوسط ۲۰ درصد افزایش قیمت داشتیم.

وی در مورد افزایش چندبرابری قیمت شیرخشک، یادآور شد: قیمت شیرخشک بر روی درب قوطی درج می شود و داروخانه باید با همان قیمت بفروشد و اگر شیرخشک از زنجیره توزیع خارج شود به صورت غیرقانونی فروخته می شود یعنی ممکن است برخی به صورت غیرقانونی شیرخشک را انبار کرده باشند و به صورت غیررسمی در بازار سیاه با قیمت بیشتری به فروش برسانند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد افزود: اگر شیرخشک از زنجیره تامین یعنی پخش و داروخانه‌ها تامین شود نباید حتی یک ریال از قیمت درج شده بیشتر فروخته شود؛ ما تولیدکنندگان نه تنها تولید شیرخشک را متوقف نکردیم بلکه با بدهکار کردن خودمان به خارج کشور  به صورت مرتب مواد اولیه وارد کردیم به امید روزی که بتوانیم ارز دریافت کنیم اما متاسفانه ارزی به ما تخصیص داده نشد.

تحویل زاده در مورد واردات شیرخشک، گفت: مواد اولیه سریع تر از محصول نهایی آماده می شود و شیرخشک های وارداتی که اکنون در گمرک هستند نتیجه مذاکرات ۴ تا ۵ ماه گذشته سازمان غذا و دارو واردکنندگان است در حالی که ما اگر بخشی از مواد اولیه را داشتیم به راحتی می توانستیم تولید کنیم و در واقع فرقی ندارد اگر تولید در کشور دیگری یا داخل انجام شود.