بانکداری الکترونیکی و تدوین برنامه‌های مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته و جدید بانکی در طرح‌های بانک ایران زمین سبب شده است تا این بانک بتواند با جلب رضایت حداکثری مشتریان در جذب سپرده‌گذاری و درآمدزایی موفق عمل کند. مراحلی که بانک ایران زمین در این مسیر به کار گرفته و می‌تواند نقشه‌راهی برای اهداف کلان نظام بانکی قرار بگیرد در این مطلب آورده شده است.

به گزارش روزگارپرس بانک ایران زمین که طی سال‌های گذشته با تمرکز بر بانکداری دیجیتال و تدوین برنامه‌ها و سیاست‌های نوین بانکداری، نقشه‌راهی مطمئن را در جهت جذب سپرده‌های جدید برای کلیه ارکان خود تبیین و تدوین کرده است که ماحصل این امر افزایش رضایت مشتریان و مراجعان به شعب این بانک است. رضایت مشتریان در بانک ایران زمین خود به اولین قوای محرکه در جهت جذب منابع جدید و تبلیغی اساسی از برنامه‌های مدیریتی این بانک به شمار می‌آید.

جذب سپرده و رضایت مشتریان در ایران زمین، رویاسازی نیست

بانک ایران زمین با استفاده از تمامی ابزارها، فناوری های نوین بانکی و ارائه خدمات مطلوب و کارآمد، تلاش کرده تا نظر سپرده گذاران را به خود جلب کند، البته ذکر این نکته ضروری است که در مسیر جلب نظر مشتریان، تنها اکتفا به سود سپرده و مواردی اینچنینی عامل موفقیت نخواهد بود که بسیاری از کارشناسان بر این باورند این دوگانه‌ای میان سپرده‌گذاران و جلب رضایت مشتریان با رویاسازی است.

اما در بانک ایران زمین این مسئله کمی متفاوت و در مسیر رضایت مراجعان و مشتریان این مبحث انجام می‌شود، چرا که در ایران زمین علاوه بر استفاده از برنامه‌های سودده به سپرده‌گذاران، اتفاقاتی نظیر پیاده‌سازی برنامه‌های فناورمحور در کاهش زمان هدررفت مراجعان، پرداخت وام‌های حمایتی از کسب و کارها، ارائه خدمات غیرحضوری، تسریع در خدمات بانکی مراجعان حضوری، اعطای تسهیلات تکلیفی و خدمات ارزی و ریالی به راحتی انجام می‌پذیرد. مواردی که آورده شد از اصول اصلی کسب رضایت مشتریان است که در بانک ایران زمین به عنوان اصول برنامه‌ای و اعتقادی مدیریت و کارکنان به آن پرداخته می‌شود.

براساس آمار، بانک ایران زمین که برای نخستین بار در سال گذشته سود غیرعملیاتی خود را از زیان ۷۱۷ ریالی به سود ۷۳۰ ریالی اعلام کرد، موفق شد سپرده گذاری خود را در سال جاری به بیش از ۷۴۱ هزار و ۵۹۵ میلیارد ریال برساند و این در حالی است که در پایان سال قبل ۷۰۰ هزار و ۲۲۱ میلیارد ریال سپرده داشته است.

اقدامات موفقیت‌آمیز بانک ایران‌زمین در جذب سپرده و رضایت مشتریان

اولین عامل ایجاد اعتماد و تعامل مثبت میان مشتریان و بانک ایران زمین، تمرکز برنامه‌ای مدیران این بانک بر بانکداری الکترونیک است که توانسته دنیای جدیدی از سرویس های بانکی را در اختیار مشتریان قرار دهد. بانک ایران زمین در سال گذشته شاهد افزایش ۳۶ درصدی میزان کاربران بانکداری دیجیتال بوده که در رشد استفاده از سرویس های بانکداری دیجیتال تاثیرگذار بوده است. ارائه سرویس های خاص به مشتریان و ایجاد یک اکوسیستم امن، عوامل اصلی این رشد بوده است.

بانک ایران زمین همچنین با راه‌‌‌اندازی مرکز نوآوری به دنبال حمایت از استارت‌آپ‌‌‌ها و کسب و کارهای نوپاست و در راستای همین هدف، تسهیلات اعطایی به بخش خصوصی را با ۳۲‌ درصد رشد به ۳۵۳‌ هزار و ۹۰۲ میلیارد ریال رسانده است.

با توجه به زیرساخت‌های موجود در مرکز نوآوری ایران ‌زمین، در کنار امکان دسترسی به زیرساخت بانکداری باز، شرایط بسیار مناسبی برای حضور کسب‌وکارهای نوپا، صاحبان ایده و طرح‌های نوآورانه در قالب برنامه‌های شتاب‌دهی و سرمایه‌گذاری کسب‌وکار فراهم آمده است و همین عامل اقبال کسب و کارهای خرد به این بانک را رقم زده است.

دیگر عامل موفقیت بانک ایران زمین، تشکیل صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری موثر است؛ به طوری که صندوق سرمایه ‌گذاری بانک ایران زمین به عنوان صندوقی با درآمد ثابت سود خوبی به خریداران واحد‌های این صندوق رسانده است.

موارد فوق در چگونگی موفقیت بانک ایران زمین برای جذب سپرده‌هایی می‌باشد که در ابتدای امر رضایت مشتریان و حس اعتماد را به دنبال داشته است. با توجه به موضوعاتی که پرداخته شد می‌توان عامل اصلی جذب سپرده را اعتقاد و اعتماد مشتریان در کنار ارائه خدمات فناورمحور و برنامه‌های سودده عنوان کرد. اما این حس رضایت مشتریان از کجا در بانک ایران زمین شکل گرفت؟

اولین مرحله اقدامات بانک ایران زمین در زمینه کسب رضایت مشتریان، ارائه برنامه‌های فناور محور و خدمات غیرحضوری با الگوی اهمیت قائل شدن به جلوگیری از هدررفت وقت متقاضیان است. علاوه بر این در شعب این بانک، خوش‌رفتاری و سرعت در انجام کارهای حضوری مراجعان به طور جدی مورد تاکید تیم برنامه‌ای و خصوصا مدیریت بانک ایران زمین قرار گرفته است.
عامل دیگر،اعطای تسهیلات تکلیفی است که بسیاری از مردم جامعه و خصوصا اقشار کم‌درآمد در برهه کنونی بحران اقتصادی نیازمند دریافت آن‌ها می‌باشند. آمارهای بانک مرکزی از افزایش ۳۶۵ درصدی پرداخت وام ازدواج و رشد ۳۴۷ درصدی اعطای تسهیلات فرزندآوری توسط بانک ایران زمین حکایت دارد. رقم اعطای وام قرض‌الحسنه ازدواج از سوی بانک ایران زمین در نیمه اول سال ۱۴۰۱ معادل ۱۰۰ میلیارد تومان بود که در نیمه نخست سال جاری با پرداخت حدود ۴۶۵ میلیارد تومان به رشد قابل توجه ۳۶۵ درصدی به دو هزار و ۳۱۲ فقره وام به افراد متقاضی رسید.

علاوه بر این، بانک ایران زمین میزان پرداخت وام فرزندآوری به متقاضیان را از ۲۰ میلیارد تومان در نیمه نخست سال گذشته، به ۸۹ میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان در دوره مشابه سال جاری افزایش داده است. به عبارت دیگر بانک ایران زمین با پرداخت هزار و ۵۰۷ فقره وام فرزندآوری در بهار و تابستان سال جاری، عملکرد خود در زمینه پرداخت این تسهیلات را به میزان ۳۴۷ درصد بهبود بخشیده است.

و در نهایت، پرداخت وام‌های حمایتی از تولیدکنندگان و تامین منابع مالی برای کسب و کارهای نوظهور و کوچکی از جمله موارد بسیار مهم می‌باشد که زمینه‌ساز اشتغال جوانان ایران زمین است. “بانک ایران زمین” به عنوان بانک حامی تولید و صنعت کشور، با جمع آوری نقدینگی سرگردان مردم و در اختیار گذاشتن این منابع به صورت سرمایه در گردش به واحد‌های تولیدی، نقش مهمی در توسعه کسب‌وکار‌های خرد و تولیدات داخلی و همچنین حمایت از جوانان ایفا کرده است و همواره سعی داشته در راستای کمک به افزایش بهره‌وری، بهبود وضعیت تولید و اشتغال سهم قابل توجهی داشته باشد.