1. بررسی صورت های مالی بانک ایران زمین در شش ماهه نخست امسال نشان می دهد که این بانک با اجرای برنامه های متعددی که در راستای ارتقای عملکرد خود داشته است توانسته،وضعیت مناسبی را در صورت های مالی میاندوره ای به نمایش بگذارد.
    به گزارش روزگارپرس به نقل از خبرنگار صدای پول،روند سود آفرینی بانک ایران زمین با حفظ آهنگ رشد خود از ۵۸ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۸۸۶ میلیون ریال در پایان شهریور سال گذشته به ۵۱ میلیون و ۳۷۵ هزار و ۵۶۱ میلیون ریال در پایان شهریور سال جاری رسیده است.البته باید به این نکته نیز توجه داشت که روند سودآفرینی بانک ایران زمین در ادوار گذشته در نیمه دوم سال جهش بیشتری از نیمه نخست سال دارد بنابراین انتظار می رود که در پایان سال مالی ۱۴۰۲ شاهد سودآفرینی بیشتری در مقایسه با نیمه نخست امسال باشیم.
    میزان تسهیلات اعطایی و مطالبات از اشخاص غیر دولتی این بانک نیز که در پایان سال ۱۴۰۰ مبلغ ۹۸ میلیون و ۲۰ هزار و ۵۲ میلیون ریال بود در پایان سال ۱۴۰۱ به ۲۶۵ میلیون و ۷۷ هزار و ۲۸۹ میلیون ریال افزایش یافت که حاکی از رشد قابل توجه تسهیلات دهی این بانک در سال گذشته بوده است.این میزان در شش ماهه نخست امسال با آهنگ ملایم تری رشد ۸ درصدی را ثبت کرده است و به رقم ۲۸۷ میلیون و ۱۱۲ هزار و ۸۰ میلیون ریال رسیده است.
    در بخش مطالبات بررسی صورت مالی میاندوره ای وزمین نشان می دهد که این بانک با وصول مطالبات چهار میلیون و ۹۸۱ هزار و ۶۴ میلیون ریالی خود از بانک ها و سایر موسسات در پایان سال گذشته،در پایان شهریور امسال نیز این وضعیت را حفظ کرده است و مطالبه جدیدی ایجاد نشده است.
    در بخش تسهیلات اعطایی و مطالبات دولتی نیز مانند سال های گذشته این بانک هیچ مطالبه وصول نشده ای از دولت ندارد.
    از سوی دیگر وضعیت دارایی های بانک ایران زمین و میزان موجودی نقد آن بیانگر رشدی منطقی است.
    بر اساس این گزارش جمع دارایی های این بانک که در پایان سال مالی ۱۴۰۱ میزان ۵۷۳ میلیون و ۱۳ هزار و ۶۷۳ میلیون ریال بوده است در پایان شش ماهه نخست امسال به رقم ۶۴۸ میلیون و ۲۴۸ هزار و ۹۶۴ میلیون ریال یعنی معادل ۱۳ درصد افزایش یافته است.
    میزان موجودی نقد نیز در وزمین از ۹۲۹ هزار و ۲۵۳ میلیون ریال در پایان سال مالی قبل با ۱۴ درصد رشد در دوره منتهی به ۳۱ شهریور سال جاری به یک میلیون و ۶۱ هزار و ۶۹۱ میلیون ریال افزایش یافته است.
    در آخر باید به رشد ۲۲۵ درصدی سرمایه گذاری در سهام و سایر اوراق بهادار توسط بانک ایران زمین اشاره کرد که با توجه به چشم انداز رو به رشد بازار سرمایه این سرمایه گذاری قابل تامل است.این گزارش نشان می دهد که وزمین میزان سرمایه گذاری خود در این بخش را از ۱۷ میلیون و ۷۷۸ هزار و ۱۸۶ میلیون ریال در پایان سال مالی گذشته به ۵۷ میلیون و ۷۷۸ هزار و ۱۸۶ میلیون ریال در پایان شهریور ماه سال جاری افزایش داده است که در صورت حفظ این روند سرمایه گذاری در نیمه دوم سال شاهد جهشی قابل توجه در این بخش خواهیم بود.