رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز گفت: سه سند جامع سومین حرم اهل‌بیت(ع)، چشم‌انداز ۲۰ ساله و برنامه راهبردی عملیاتی ۵ ساله نقشه راه بودجه‌ریزی سالیانه شهرداری شیراز خواهد بود.
به گزارش روزگار از شیراز، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز در نشست خبری با خبرنگاران که با حضور شهردار شیراز، تعدادی از معاونین و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز با موضوع بررسی بودجه ۱۴۰۳ و مقایسه با بودجه شهرداری شیراز در سال های گذشته برگزار شد، با بیان اینکه بودجه مهمترین ابزار اجرای سیاست توزیع در آمد شهرداری و انعکاس رقمی فعالیت شورا و شهرداری است، اضافه کرد: تلاش شورای اسلامی و شهرداری موجب رشد ۵۰۰ درصدی بودجه طی سه سال گذشته در راستای ارائه خدمات هر چه بیشتر به شهروندان گردیده است.

افسانه خواست خدایی بیان کرد: بودجه سال جاری ۳۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که مصارف آن براساس هزینه های جاری ۶ هزار ۹۰۰ میلیارد تومان، هزینه های عمرانی ۲۴ هزار ۷۰۰ میلیاردتومان است. این در حالی است که این میزان در مقایسه با بودجه سال ۱۴۰۰ که ۶ هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان بود با ورود شورای ششم در زمان متمم به ۹ هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان رسید که شاهد رشد پنج برابری آن بوده ایم.
وی با اشاره به بودجه ۱۵ هزار و ۳۸۵ میلیارد تومانی شهرداری در سال ۱۴۰۱ و متمم بودجه این سال با رقم ۱۸ هزار میلیارد تومان، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ بودجه شهرداری شیراز به رقم ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد رسید و متمم بودجه به رقم ۲۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز از ارائه بودجه متمم ۱۴۰۳ شهرداری شیراز بر اساس تدوین سه سند خبر داد و گفت: تا پایان مرداد ماه سال جاری برنامه ۲۰ ساله شهر شیراز براساس سند بالا دستی تحت عنوان سند راهبردی شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) تدوین و اصلاح می شود.

وی افزود: در این برنامه بر آنیم هدف گذاری، برنامه ریزی و حرکت به سمت تحقق الزامات سومین حرم اهل بیت (ع) در شیراز و ایجاد فهم مشترک در بین عوامل موثر در سطوح مختلف، تعیین چشم انداز و شاخص های وضعیت مطلوب، تحلیل موقعیت و شناسایی شکاف های بین وضع موجود و مطلوب، هدف گذاری و انتخاب راهبردی مناسب اتخاذ شود تا نقشه راه و برنامه عملیاتی کارآمد برای این اقدام تنظیم کرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: در تدوین این سند تمامی اسناد بالا دستی از جمله سند مهندسی فرهنگی کشور و برش استانی آن که اخیراً نهایی شده است با دقت ملاحظه و مد نظر گرفته شده است.

خواست خدایی عنوان کرد: تا پایان مهر ماه برنامه پنج ساله شورای ششم از ۱۴۰۴ تا ۱۴۰۹ که براساس برنامه ۲۰ ساله بالا دستی اصلاح شده است، رونمایی می شود. همچنین بازنگری برنامه ۱۴۰۴ در آبان ماه ۱۴۰۳ و اصلاح آن براساس دو سند بیست و ۵ ساله در دستور کار است.

وی ادامه داد: شهرداری شیراز بر اساس خط کشی های اسناد ذکر شده (سه سند) در دی ماه ۱۴۰۳ و متمم بودجه ۱۴۰۳ را به شورا تقدیم خواهد کرد و در نهایت بودجه ۱۴۰۴ را در دی ماه ۱۴۰۳ ارائه می نماید .

وی یادآور شد: بودجه سالانه شهرداری در شش ماموریت و در شش محور برای شهرداری درصدبندی و تعریف می شود که این محورها شامل کالبد و شهرسازی، محیط زیست و خدمات، ایمنی و مدیریت بحران، حمل و نقل و ترافیک، خدمات مدیریت و اجتماعی و فرهنگی است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز به تشریح هر یک از این شش محور پرداخت و افزود: در حوزه ماموریت های شهری و کالبدی در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۰ رقم ۵۶۱ درصد رشد بودجه ای، در حوزه محیط زیست و خدمات ۴۲۹ درصد رشد، در حوزه های ایمنی و مدیریت بحران نیز رشد ۵۷۱ درصدی، در حوزه حمل و نقل ترافیک رشد ۳۱۵ درصدی، حوزه خدمات مدیریت رشد ۲۴۸ درصدی و در بخش فرهنگی و اجتماعی نیز رشد یک هزار و ۳۸۸ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته ایم.

خواست خدایی ادامه داد: در موضوع فروش املاک ناشی از فروش اوراق مشارکت با رشد ۶۹۳ درصدی و در موضوع ستاد باغات با رشد ۴۴۲ درصدی و در موضوع کمک های بلاعوض با رشد ۳۹۲ درصدی در بودجه سال جاری نسبت به ۱۴۰۰ مواجه هستیم و در خصوص جمع مازاد تخصیص نیافته با یک هزار ۸۶۶ میلیارد تومان در سال گذشته و ۱۰۰۰ میلیارد تومان در ۱۴۰۳ به بودجه اضافه شده است.

وی همچنین در توضیح بخش منابع بودجه شهرداری، اظهار کرد: منابع درآمدی شهرداری از حوزه های ساختمانی، پایدار، وام، اوراق مشارکت، فروش املاک ناشی از اوراق مشارکت، ستاد باغات،کمک های بلا عوض دولت و جمع مازاد تخصیص نیافته عمومی و اختصاص دارد که از محل منابع درآمد ساختمانی با رشد ۳۵۸ درصدی، درآمد پایدار شهری با رشد ۴۳۹ درصدی و درآمد وام شهرداری با رشد ۲۴۸ درصدی و اوراق مشارکت شهرداری با رشد ۲۰۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ درآمدها همراه بوده است.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز با همکاری شهرداری در سه سال گذشته اتفاقات بی نظیری را رقم زده است و با برنامه ریزی شورای شهر و مطابق با اسناد بالادستی بودجه براساس سیاست ها تدوین شد، خاطر نشان کرد: در کمیسیون برنامه و بودجه نظم بخشی و نظام بخشی به عملیات و بودجه ریزی شکل گرفت که نظم و انضباط بودجه ای، بودجه ریزی براساس برنامه و افزایش بودجه به شکل منطقی رقم خورد.

به گفته عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز هر چه بودجه صحیح تر باشد در متمم کمتر افزایش خواهد داشت و در سال جاری نیز پیشنهاد ۳۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه بود که بخشی مرتبط با هزینه جاری و هزینه های عمرانی است.

خواست خدایی اضافه کرد: نیاز است در حوزه فرهنگی به نقطه مطلوب برسیم. چرا که هر چه در این حوزه هزینه شود سرمایه گذاری خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در دی ماه سال جاری متمم بودجه ارائه می شود و تا پایان بهمن بودجه ۱۴۰۴ تقدیم شورا خواهد شد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: در کمیسیون برنامه و بودجه، بودجه ریزی عملیاتی و بر مبنای عملکرد کارگروه های تخصصی و اجرایی و راهبردی تشکیل و قراردادهایی با مشاور و طراح نسبت به سامانه بودجه ریزی براساس عملکرد دیده شده است.

خواست خدایی در ادامه سخنان خود به اقدامات کمیسیون برنامه و بودجه که در سه سال گذشته با سر فصل های رشد بی نظیر و منطقی بودجه، بودجه ریزی عملیاتی بر مبنای عملکرد با هدف ردیابی دقیق هزینه ها و ارزیابی عملکرد سازمانی و تشکیل مستمر کمیته حسابرسی که به صورت ماهانه تشکیل می شود، پرداخت و از راه اندازی و سیاست گذاری اولین و جامع ترین سامانه برنامه ریزی استراتژیک با پشتیبانی از سطوح مختلف برنامه راهبردی تا عملیات تحت عنوان سامانه سیگما خبر داد.

وی ادامه داد: در این بخش عنوان هایی همچون شاخص ها و ارزیابی عملکرد، بانک، قراردادها و مدیریت پیمان، تامین و تدراک و مدیریت مستندات و در سر جمع ۱۲ آیتم پیگیری می شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز همچنین در خصوص املاک شهرداری شیراز عنوان کرد: تخلیه املاک شهرداری که بصورت قهری یا قرارداد یا تحویل پرنسل و مدیران بوده انجام شده است.

خواست خدایی در پایان سخنان خود به موضوع سرمایه انسانی اشاره و اضافه کرد: در این حوزه عدم ورود نیرو بدون مجوز به شهرداری، بازنشسته شدن ۴۴۹ نفر نیرو با ۳۰ سال سابقه خدمت و شرایط احراز سمت های سازمانی مصوب انجام شد و تدوین برنامه جامع منابع نیروی انسانی و تهیه نرم افزار جامع منابع انسانی صورت گرفت.