مشهد پایگاه خبری روزگار -دبیر دومین جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق شکوه شاهنامه گفت: داوری مرحله اول به پایان رسید، منتخبان تا ۵ اردیبهشت اصل اثر خود را باید به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند

هادی سیدخوانی، در نشست خبری شکوه شاهنامه، از استقبال کم‌نظیر هنرمندان از این جشنواره خبر داد و اظهار کرد: تا ۲۰ اسفندماه، هزار و ۱۵ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از بررسی اولیه، ۸۷۵ اثر از ۶۶۸ هنرمند (۲۰۱ خانم و ۴۶۸ آقا) برای داوری مرحله اول پذیرفته شد.

وی با اشاره به حضور اساتید برجسته خوشنویسی در این دوره از جشنواره، افزود: ۷۸نفر از از شرکت کنندگان دارای درجه استادی و ۲۶۸ نفر ممتاز هستند.

سیدخوانی با بیان اینکه پذیرفته شدگان آثار خود را تا ۵ اردیبهشت ماه بایثد به دبیر خانه جشنواره باید ارسال کنند افزود: از بین آثار پذیرفته شده، ۷۵ هنرمند بزرگسال و ۱۴۳ اثر به دبیر خانه ارسال شد و  از ۱۲ اثر هنرمندان زیر ۱۸ سال برای نمایشگاه انتخاب شده‌اند.

وی همچنین از برگزاری مراسم نکوداشت فردوسی و اختتامیه جشنواره در اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: در این مراسم، ضمن تقدیر از برگزیدگان، از اساتید برجسته خوشنویسی نیز تجلیل خواهد شد.

دبیر دومین جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق شکوه شاهنامه  افزود: هیئت داوران دومین جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق شکوه شاهنامه متشکل از غلامحسین امیرخانی، علی شیرازی، سید حیدر موسوی، علی اشرف صندوق آبادی و رسول مرادی است.

سید خوانی افزود: در اولین دوره این جشنواره که سال گذشته برگزار شد، علاوه بر برنامه‌های جنبی مانند اجرای موسیقی و شعرخوانی، از پیشکسوتان خوشنویسی نیز تجلیل شد.

به نظر می‌رسد با توجه به استقبال خوب هنرمندان از دومین دوره جشنواره، شاهد برنامه‌های پربارتر و قوی‌تر در بخش جنبی و اختتامیه این دوره باشیم.

در ادامه دبیر هنری دومین جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق شکوه شاهنامه با اشاره به چالش‌های برگزاری دومین دوره جشنواره اظهار کرد: «در گام دوم با فروکش کردن تب جشنواره مواجه بودیم، اما خوشبختانه عنایت و استقبال خوبی از سوی خوشنویسان داشتیم.

حسین صالحی در خصوص موضوع و خط جشنواره بیان کرد: «امسال سخت‌گیری بیشتری در انتخاب موضوع داشتیم و آثاری که خارج از شاهنامه یا درباره فردوسی و خراسان بودند، پذیرفته نشدند. همچنین ابیات فردوسی منصوب و پالایش شده و آثار و اشعاری که واقعا متعلق به فردوسی بود آثار پذیرفته شد تا هدف تخصصی بودن موضوع و خط را دنبال کنیم. هر اثر خارج از خط نستعلیق نیز پذیرفته نشد و آثاری که به خط شکسته نستعلیق ارسال شده بودند، پالایش شدند.

دبیر هنری جشنواره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده اشاره کرد و گفت: «فراخوان جشنواره همزمان با هفته خوشنویسی منتشر شد و جلسات متعددی با اساتید برجسته خوشنویسی برگزار شد. در این جلسات، گزارش گزینش مرحله اول ارائه و بررسی شد.

صالحی در خصوص بخش‌های مختلف جشنواره گفت: این جشنواره در سه بخش چلیپا و کتابت، قطعه و سطر، و سیاه‌مشق برگزار می‌شود.

وی به مهلت ارسال آثار و زمان برگزاری اختتامیه اشاره کرد و گفت: «فراخوان جشنواره در ۲۸ مهرماه همزمان با هفته خوشنویسی منتشر شد و تا پایان ۵ اسفند مهلت ارسال آثار بود. اصل آثار باید تا ۵ اردیبهشت به دبیرخانه ارسال شود و برگزاری آیین اختتامیه در روز پایانی اردیبهشت همزمان با نکوداشت روز فردوسی برگزار می‌شود.

دبیر هنری جشنواره در خصوص جوان‌ترین و مسن‌ترین شرکت‌کننده گفت: مسن‌ترین شرکت‌کننده ما یک خانم ۷۵ ساله و کوچکترین شرکت‌کننده یک پسر ۹ ساله است.

صالحی در خصوص ملاک‌های انتخاب آثار تأکید کرد: «تمام آثار باید اشعار فردوسی باشند، نه اشعار منتسب به ایشان. آثاری که در رابطه با خراسان و فردوسی و ادبیات فارسی بودند، پذیرفته نشدند. تنها آثاری که متن و اشعار واقعاً متعلق به فردوسی است، به جشنواره راه یافت. متن باید لیاقت خطاطی شدن داشته باشد و شاهنامه و اشعار فردوسی این قدرت را دارند.

وی در خصوص انتخاب خط نستعلیق گفت: «انتخاب خط نستعلیق به این دلیل بود که خط ملی ایرانیان است. ما آثاری از کشورهایی مانند دانمارک، افغانستان و پاکستان هم داشتیم، با وجودی که این جشنواره ملی بود.