مشهد پایگاه خبری روزگار-رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی از آغاز به کار فراخوان چهارمین جایزه ملی داستان حماسی در مشهد خبرداد.

مجید عسکری در مراسم آغازبه کار چهارمین جایزه ملی داستان حماسی اظهارداشت: دبیرخانه هنرحماسی با ابتکار تعدادی خلاق درحوزه هنری سال های ۱۳۹۶ و۱۳۹۷ تشکیل شد و اصلی ترین محوریت و ماموریت در تشکیل دبیرخانه هنر حماسی، این بود که از فرصت ظرفیت‌های حماسی خراسان بزرگ، برای دمیدن روح حماسه و امید در فضای هنری استفاده کنیم و به چالش‌های هویتی در این زمینه نیز توجه شود.
وی افزود: در ابتدا نگاه اولیه این بود که ما باید به چالش‌های هویتی مثل فضای اسلامیت و انقلاب نگاه کنیم اما نگاه دوستان و همکاران باعث شد که امروز مسئله هنر حماسی تبدیل به یک فرصت بزرگ برای اتحاد همدلی و اتفاق روحیه امید و حماسه درفضای هنر در کشور بدل شود.
عسگری بابیان اینکه در ادامه فعالیت این دبیرخانه، هنر حماسی به فرصتی برای فعالیت‌های ادبی و هنری در زمینه حماسه تبدیل شد و پس از ۶ سال از آغاز به کار این دبیرخانه، امروز با دستاوردهای خیلی خوبی مواجه هستیم، نیز خاطرنشان کرد: در موضوع داستان حماسی نیز اتفاقات خوبی در ۳ دوره برگزاری آن رقم خورده و تلاش کردیم مسئله نوشتن داستان‌های امید بخش و حماسی به یک دغدغه جدی برای نویسندگان کشور تبدیل شود و در کنار مفهوم شناسی هنر حماسی،دبیرخانه توانسته با تولید نمونه‌هایی در گونه های مختلف هنری، جلوه هایی از هنر حماسی را ارائه کند.
وی ادامه داد: امروز دبیرخانه هنر حماسی هم در حوزه ادبیات و فکری و نظری حرف‌های جدید دارد و آثاری را منتشر کرده است و هم در حوزه نمونه آثار هنری کارهای خوبی را معرفی کرده و در جایزه‌های ملی هم با جایزه داستان حماسی یک اتفاق ملی را در کشور در حال نمایش است.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی تاکیدکرد: دبیرخانه چهارمین جایزه ملی داستان حماسی، در محورهای حماسه های بومی، حماسه های دینی و حماسه های تاریخی در ۲ بخش داستان کوتاه و رمان، نسبت به فراخوان آثار اقدام کرده و علاقمندان می‌توانند برای ارسال آثار و کسب اطلاعات بیشتر، از طریق پورتال جایزه ملی داستان حماسی به نشانی www.honarhemasi.ir اقدام کنند.
عسکری تصریح کرد: علاوه براینکه امیدواریم در آینده، این رویداد بتواند یک اتفاق بین المللی را رقم بزند، ما در فضای هنری نیاز داشتیم که منظر جدیدی از فرم و محتوا به مخاطب معرفی کنیم و داستان حماسی در عین حالی که در امتداد هنر انقلاب است و دارد بعد از بیش از ۴۰ سال از گذشت انقلاب هنرمندان را به سمت فضا و مفهوم شناسی جدید پیش ببرد اما به عنوان روح هنرانقلاب توانسته فضای جدیدی رانیز ایجادکند ،گمشده امروز ما امید ،شور حرکت درفضای هنری بودکه توانستیم فتح بابی جدی انجام دهیم.
در ادامه معاون هنری حوزه هنری کشور ضمن تقدیر از افرادی که در شکل گیری این رویداد نقش داشته اند گفت: در هم آمیختگی حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی و موضوع حماسه، جلوه ای باشکوه داشته و شاهد اثرات و برکت های آن در چهارمین جایزه ملی داستان حماسی هستیم.
علی فروزانفر افزود: این جایزه و تنوع در موضوعات و محورهای آن، نمونه هایی از پختگی و فرهیختگی در حوزه ادبیات است.
محمدرضا شرفی خبوشان، دبیر علمی چهارمین جایزه ملی داستان حماسی نیز عنوان کرد: قهرمانی حماسه بر اساس خواست و اراده جمعی بوده است.
شرفی خبوشان خاطرنشان کرد: جایزه ملی داستان حماسی توانسته است داستان را از امر فردی به جمعی مبدل کند و اگر قهرمانی در حماسه هست، بر اساس خواست و اراده جمعی بوده است.
وی گفت: می توانیم آثار پیشرو بودن جایزه داستان حماسی را در آثار خلق شده و فعالیت های دبیرخانه هنر حماسی به درستی ببینیم.
دبیر علمی چهارمین جایزه ملی داستان حماسی تاکیدکرد: جایزه ملی داستان حماسی در مسیر هویت و روایت ایرانی حرکت می کند. پیوند داستان حماسی و تمدن اسلامی از اهداف جایزه ملی داستان حماسی بوده است. نویسندگان نیز به این موضوع توجه کرده اند که فرمان با موانع می جنگد و خستگی ناپذیر است و در نهایت قله ای را فتح می‌کند.
روایت دفاع از حق و روایت حماسه ها بر عهده هنرمندان است
سرپرست مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز اظهارداشت:در زمانه ای هستیم که بازار کتاب را رمان های ترجمه قرق کرده که با فرهنگ ما بیگانه است و همین رمان ها نیز خوراک فکری نوجوانان و جوانان ما هستند.لذا پرداختن به داستانی که بتواند قشر گسترده مخاطب را به داستان و روایت ایرانی نزدیک کند، در اولویت است.
میلادعرفان پور بیان کرد:روایت پهلوانی در دفاع از حق و روایت حماسه ها، بر عهده هنرمندان است و این موضوع در حوزه داستان، کارکرد ویژه ای دارد.
وی خاطرنشان کرد: برای گفتمان سازی و ترویج حماسه و داستان حماسی، کارگاه های آموزشی همچون دوره های گذشته پیگیری می شود. داستان حماسی، داستان زندگی است.
در پایان با حضور جمعی از مدیران حوزه هنری انقلاب اسلامی، از پوستر چهارمین جایزه ملی داستان حماسی رونمایی شد.
گفتنی است جوایز چهارمین جایزه ملی داستان حماسی در داستان کوتاه، ۵ جایزه ۲۰ میلیون تومانی برای برگزیدگان و بدون در نظر گرفتن رتبه است. در بخش رمان نیز برای نفر اول جایزه ۱۵۰ میلیون تومانی، برای نفر دوم جایزه ۱۰۰ میلیون تومانی و برای نفر سوم جایزه ۵۰ میلیون تومانی در نظرگرفته شده است.