مشهد پایگاه خبری روزگار-کارگردان فیلم کوتاه «راه»در نشست خبری کارگردانان فیلم کوتاه ساز مشهدی با اشاره به اکران ۵ فیلم کوتاه در سینما هویزه مشهد؛ گفت: هر یک از این فیلم ها با هزینه شخصی کارگردان ساخته شده است که عمدتا بازگشت سرمایه ندارد.

دانوش یزدان پناه گفت: فیلم کوتاه «راه» سه زمان حال، گذشته و آینده را دارد و این روایت کردن سه زمان برای فیلم کوتاه موجب پیچیدگی و سختی اجرا می شود. در واقع در این فیلم یک فضای ذهنی و عینی در هم تنیده می شود. زمان این فیلم ۱۳ دقیقه است و ۸۰ درصد این فیلم داخل ماشین در جاده فیلمبرداری شده است و از این جهت کار را برای ما سخت می کرد.

وی با بیان اینکه تمامی فیلم ها اجتماعی هستند؛ تصریح کرد: فیلم کوتاه « شب به روز نمی نشیند» به موضوع سالمندان، فیلم «نه» به موضوع اعتقاد برخی به عدد خاص، فیلم «روح خانه» به موضوع پدر و مادر و تاثیر نبود آنها اشاره دارد.

یزدان پناه بیان کرد: به دلیل اینکه جشنواه فیلم کوتاه جوایز آن بسیار اندک است و اکثرا اثری حائر رتبه می شود که ارتباطات و لینک داشته است از همین روی هیچ کدام از این فیلم ها در جشنواره داخلی شرکت نمی کنند.

وی با بیان اینکه در تهران کارگردان برای ساخت فیلم ابزار فراوانی دارد و قیمت ها برای ساخت فیلم مناسب است؛ گفت: اما در مشهد علاوه بر اینکه ابزار مناسب نیست و قیمت ها بالا است حمایتی نیز از طرف دستگاههای متولی صورت نمی گیرد از اینرو اکثر هنرمندان ما به تهران مهاجرت می کنند.

کارگردان فیلم کوتاه «فندک» نیزدر این جلسه  گفت: به دلیل عدم حمایت مالی و توجه مسئولین مربوطه به بحث هنر فیلم کوتاه به زودی از این شهر به تهران مهاجرت می کنم و اگر بعد از اکران این فیلم های کوتاه هیچ گونه حمایتی صورت نگیرد قطعا از مشهد خواهم رفت.

رسول مجرد کاهانی افزود :  ۵ فیلم کوتاه «فندک» « راه»، « شب به روز نمی نشیند»، «نه» و «روح خانه » در سینما حوزه به صورت خصوصی اکران می شود و برای اکران این فیلم ها از مسئولین شهری مشهد دعوت به عمل آمده است.

وی ادامه داد : فیلم کوتاه «راه» به کارگردانی دانوش یزدان پناه، « شب به روز نمی نشیند» به نویسندگی فریماه اکبری، فیلم کوتاه «روح خانه» به کارگردانی حامد پریزاد و فیلم کوتاه« نه» به کارگردانی علی احمدی که همگی اجتماعی است بدون هیچ گونه حمایت مالی ساخته شده است.

وی با بیان اینکه مشهد از نظر هنری جایگاه خوبی دارد و نویسندگان بسیار خوبی در این شهر هستند؛ تصریح کرد: مشکل اصلی ما عدم حمایت های مالی از طرف دستگاههای متولی است و از دیگر مشکلات ما این است که یک کارگردان برای دریافت مجوز فیلم خود باید از طریق تهران اقدام کند و در مشهد مجوز صادر نمی شود و فقط در مشهد مجوز ویدئویی صادر می شود.

کارگردان فیلم کوتاه «فندک» به کلاه برداری در مشهد با عنوان کارگردان اشاره کرد و افزود: اخیرا افرادی با عنوان کارگردان در مشهد، از تهیه کنندگان مشهدی، کلاهبرداری کرده اند که این موضوع نیز معضلی دیگر برای ما شده است و علاه بر این افرادی بدون مجور اقدام به ساخت فیلم می کنند.