استاندار گلستان گفت: چشم‌انداز ابرپروژه منطقه آزاد اینچه‌برون ایجاد ۴۷ هزار شغل و استقرار هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی است

علی‌محمد زنگانه  در سومین  قرارگاه خبری شهید همدانی گفت: منطقه آزاد اینچه برون پیشران اصلی توسعه و پیشرفت استان محسوب می‌شود.

زنگانه ادامه داد:  بر اساس توافق صورت گرفته با جمهوری ترکمنستان تلاش داریم منطقه آزاد ویژه اقتصادی مشترک تعریف تا هم افزایی و انگیزه بالایی شکل بگیرد و رشد تجاری شرق دریای خزر را افزایش دهیم چراکه منطقه آزاد پیشران اصلی تحول و توسعه استان محسوب می شود.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد اینچه‌برون، تبادل بار ریلی استان را به ۱۳.۷ میلیون تن می‌رساند و افزایش سه برابری ارزش افزوده بخش صنعتی استان را به دنبال دارد، تصریح کرد: همچنین با راه‌اندازی این طرح، تبادل بار جاده‌ای به ۶.۳ میلیون تن می‌رسد.

استاندار گلستان، مدیریت لجستیک، صنایع تبدیلی و تکمیلی، صنایع چوب و سلولزی، صنایع پتروشیمی و پتروپالایش، دانش بنیان و مباحث مرتبط با حوزه گردشگری و تجاری را محورهای کسب و کار در منطقه آزاد اینچه‌برون برشمرد و توضیح داد: هیات مدیره منطقه آزاد اینچه‌برون در سال‌های قبل مشخص و شناسه و کد گمرکی آن تعیین شده است.

زنگانه در ادامه به فرونشست زمین گلستان اشاره کرد و گفت:  با فرونشست زمین زیر پای گلستانی ها خالی خواهد شد و اگرچه وقوع فرونشست زمین متاثر از علل مختلفی مانند احداث سدهای بزرگ و بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، جنس و بافت خاک، فعالیت‌های سنگین عمرانی و فرسودگی شبکه فاضلاب است اما از بهره‌برداری بی‌رویه منابع آب زیرزمینی به‌عنوان متهم ردیف اول وقوع پدیده فرونشست یاد می‌شود.

وی در ادامه از خبرنگاران خواست مطالبه گر باشند زیرا خطر این امر بیشتر از زمین‌لرزه است و از آن به عنوان زلزله خاموش یاد می‌کنند که آرام و فرسایشی رخ می‌دهد و با تخریب زیرساخت‌های اساسی، آثار مخربی را بر جای خواهد گذاشت و این یک فاجعه بزرگ برای استان است که رخ خواهد داد.

استاندار در پایان به پروژه های هفته دولت اشاره کرد و گفت:  افتتاح ۱۵۸۱ پروژه های عمرانی با ۸ هزار و ۵۹۴ میلیارد تومان و ۱۲۷ طرح اقتصادی و اشتغالزایی با سرمایه‌گذاری ۴ هزار و ۱۴ میلیارد تومان اجرا و در ضمن آغاز عملیات اجرایی ۲۰۲ پروژه عمرانی با اعتبار ۴ هزار و ۱۷۶ میلیارد تومان و ۳ طرح اقتصادی و اشتغالزایی با ۱۱۸ میلیارد تومان قابل اجرا است.