سبد صمد ضیا ئی مدیر شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: سالانه حدود سه میلیون تن کود اوره، فسفات و پتاس موردنیاز کشور است که حدود ۸۰ درصد کودها یعنی دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن مربوط به کود اوره است که صددرصد آن از داخل کشور تأمین می‌شود ۲۰ درصد نیاز کودی. فسفاته و پتاسه کشور است و سهم این استان از این کودها شامل۲۶ هزار و۳۲ تن فسفاته و۱۴ هزار و۳۸ تن پتاسه است.
وی تصریح کرد: از سال جاری تاکنون طی دو مرحله با مصوبه هئیت دولت سیزدهم قیمت کود اوره افزایش داشته است، ولی کود های فسفاته‌وپتاسه هیچ تغییر و افزایش قیمتی نداشته است.
در ادامه افزود: ۸۵ درصد کود کشور از داخل تأمین می‌شود، تصریح کرد:۱۵درصد مابقی کود موردنیاز کشاورزان که از فسفات و پتاس تشکیل می‌شود، عمدتاً وارداتی هستند.
ضیائی در تشریح این خبر گفت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی طی سال های گذشته با هدف افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و حمایت از کشاورزان، اقدام به توزیع گسترده انواع کود فسفاته شامل«سوپرفسفات تریپل، سوپر فسفات ساده، دی آمونیوم فسفات، فسفات آلی گرانوله» و کود های پتاسه شامل«سولفات پتاسیم و کلرور پتاسیم» کرده است .
وی با بیان این که استفاده بهینه از کودهای پتاسه و فسفاته به همراه کود اوره در کنار سایر اقدامات فنی و زراعی، منجر به افزایش قابل توجه تولید محصولات راهبردی مانند گندم، جو، کلزا و چغندر قندو محصولات باغی شده بود. این امر علاوه بر افزایش در آمد کشاورزان، کمک شایانی به‌خود کفایی کشور در تولید مواد غذایی سالم و با کیفیت نموده است.
‌و خاطر نشان کرد: امسال قطعا سال پر مصرفی را در استفاده از این کود ها داریم امیدواریم که به همین نحو با حمایت دولت از کشاورزان، کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی ارتقا یابد.
و اظهار کرد: هم اکنون که در آستانه توزیع کود های یارانه ای برای کشت پائیزه قرار داریم با اقدامات انجام شده،۱۲ هزار و۸۹ تن ذخایر راهبردی کود های فسفاته و‌پتاسه می باشدکه این رقم در سال گذشته۹ هزار و۴۸۱ تن بوده است.