مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: صادرات مستقیم میگو از این استان به روسیه نیاز به دریافت کد رجیستری از کشور مقصد دارد.

علی کاووسی  در نشست توسعه صادرات اتاق بازرگانی گرگان، اظهار کرد: این اداره کل ۲ سال است که تلاش دارد تا کد رجیستری صادرات میگو برای گلستان از کشور روسیه گرفته شود.

وی ادامه داد: برای دریافت کد رجیستری صادرات مستقیم میگو از گلستان به روسیه باید کارشناسان این کشور از مراکز درخواست شده در این استان بازدید کنند و پیگیری هماهنگی آن نیز برعهده وزارت امورخارجه برای حضور کارشناسان روسیه در منطقه است.

وی یادآور شد: استان گلستان بهترین کیفیت تولید میگو را برای بازار روسیه را دارد ولی به دلیل تاخیر طولانی در دریافت کد رجیستری از کشور مقصد، زیان می‌بیند.

به گفته وی ۸۰ درصد از تولید میگو در استان گلستان قابلیت صادر دارد.

مدیرکل دامپزشکی گلستان ادامه داد: به جز صادرات غیرمستقیم میگو به روسیه، به کشورهای عمان، قطر و امارات صورت می‌گیرد.

کاووسی یادآور شد: در گلستان از میان ۹ مرکز فرآوری میگو، سه مرکز دارای کد آی‌آر هستند و مشکل صادرات مسقیم میگو را به جز روسیه ندارند.

وی خاطرنشان کرد: تولید چهار هزار تن میگو از سایت پرورش میگو گمیشان از ماه آینده آغاز می‌شود و به مدت یک ماه ادامه دارد.

ابوالقاسم صفوی رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی گرگان نیز خواستار مکاتبه از طریق استانداری گلستان برطرف شدن سریع دریافت کد ریجستری صادرات مستقیم میگو از گلستان شد.

مشاور برنامه راهبردی استاندار گلستان گفت: سرمایه گذاری در حوزه شیلات یکی از مزیت‌های اصلی رونق اقتصادی استان است.

علی دنکوب افزود: باید تولید محصولات شیلات در گلستان با تزریق اعتبارات و اجرای طرح‌های زیرساختی و ایجاد زنجیره ارزش بیشتر شود.

وی بر سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر در حوزه صادرات محصولات تولیدی شیلات گلستان تاکید کرد.

پرورش میگو در شهرستان گمیشان به عنوان تنها قطب اصلی پرورش این آبزی ارزآور در شمال کشور به شمار می‌رود که این طرح مهم تحول‌زا در اقتصاد ساکنان این خطه محروم و مرزی استان گلستان از یک دهه قبل به رسمی و با ایجاد زیرساخت موردنیاز توسط دولت از جمله انتقال آب دریای خزر به محل پرورش، آغاز شده و امروز یکی از طرح های مهم توسعه اقتصادی استان گلستان محسوب می‌شود.

این مرکز پرورش میگوی شمال کشور به مساحت چهار هزار هکتار در ۱۰ کیلومتری ساحل گمیشان قرار دارد.