دومین همایش معاونین عمرانی استانداری های سراسر کشور روز یکشنبه با حضور مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، مدیران کل و مشاورین دفاتر حوزه معاونت عمرانی وزارت کشور به صورت وبیناری برگزار شد.

“طرح تابستان ۱۴۰۳” که پیش بینی های لازم در مورد ترافیک تعطیلات تابستانی و تلفات و مصدومیت های سوانح رانندگی در این دوره است و پروژه های “ایران یار” مهمترین موضوعات طرح شده در این جلسه بودند.

معاون وزیر کشور در این نشست عنوان کرد: استان هایی که در تعطیلات نوروزی با پیش بینی ها و اقداماتی که انجام داده اند شاهد کمترین تلفات حوادث رانندگی بوده اند(البرز،گلستان و گیلان) مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. همچنین تلاش خواهد شد تا این طرح در تابستان سال جاری نیز ادامه یابد.

معاون وزیر کشور با اشاره به مصوبات پیشین و گزارشی که در ابتدای جلسه از پیشرفت طرح های مصوب ارائه شد، اظهار کرد: متاسفانه تلفات جاده ای با وجود اینکه طبق برنامه های مصوب باید سالانه ۱۰ درصد کاهش می یافت، در سال های اخیر در حال افزایش بوده است. به خصوص افزایش تلفات درون شهری، توجه ویژه معاونت های عمرانی و شهرداری ها را می طلبد.

جمالی نژاد ضمن اشاره به شروع سفرهای تابستانی و در پیش بودن ایام اربعین افزود: ابزارهای بازدارندگی تخلفات رانندگی منجر به مصدومیت و تلفات در حوادث رانندگی شهری و بین شهری تقویت خواهند شد.

جمالی نژاد دوربین های نظارتی را از ابزارهای مهم پیشگیری از حوادث جاده ای درون شهری و برون شهری دانست و افزود: در این خصوص اعتبار مناسبی در چند مرحله برای استان ها، به خصوص استان های مرزی غرب کشور در نظر گرفته شده و در حال پرداخت است و تامین بودجه لازم در این بخش هیچ محدودیتی نخواهد داشت.

وی تشکیل مستمر جلسات عمرانی استان بدون وقفه و به صورت مستمر و حتی قوی تر از گذشته را تا ایام استقرار دولت جدید مورد تاکید قرار داد و افزود: نظارت جدی دستگاه های مسئول در جلوگیری از تخلفات ساخت و ساز، تغییر کاربری اراضی و تصرف منابع دولتی خصوصا در ایام جابه جایی دولت به شکل جدی در دستور کار قرار دارد.

معاون وزیر کشور ضمن تاکید بر برگزاری جلسات شورای ترافیک و کمیسیون ایمنی استانها اظهار کرد: جلسات راهبردی ترافیک حداقل در هر فصل یک بار به ریاست استانداران محترم باید تشکیل شود. به خصوص با توجه به ایام تعطیلات تابستانی، ایام محرم و راه پیمایی بزرگ اربعین توجه به حل مشکلات ترافیکی درون شهری و بین شهری امری ضروری و حیاتی است.

وی همچنین استفاده از ظرفیت های فرهنگی استانها در آموزش مسائل ترافیک را خواستار شد.

جمالی نژاد ثبت مصوبات شوراها در سامانه و بهره گیری از مصوبات ثبت شده را روندی مهم در پیشرفت امور عنوان کرد و افزود: مصوبات ثبت شده می تواند در جهت برنامه های نظارتی استانداری ها بر شهرداری ها مورد استفاده قرار گیرد. تعهدات زیرساختی در استان هایی که شامل راه پیمایی بزرگ اربعین می شوند از دیگر نکاتی بود که مورد تاکید جمالی نژاد قرار گرفت. وی در این زمینه همکارهای استان های غیر درگیر در این راه پیمایی باشکوه را خواستار شد.

گفتنی است سیدمهدی مهیائی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار به همراه مدیران کل دفتر امور شهری و شوراها و دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک نیز در این نشست حضور داشتند.