رئیس کمیته چوگو استان گلستان:

 

به دنبال این هستیم که رشته ورزشی چوگو در گلستان بصورت فراگیر محقق شود

رئیس کمیته چوگو استان گلستان گفت: در تلاش هستیم این رشته ورزشی در گلستان بصورت فراگیر محقق شود لذا حمایت و مساعدت مدیر کل ورزش و جوانان و رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان را می طلبد.

به گزارش پایگاه خبری روزگار پرس علی اصغر سلیمانی ضمن گرامیداشت یکم تیرماه روز ملی چوگو اظهار کرد: ورزش چوگو اصالتی ایرانی دارد که از عهد باستان برای ما به جای مانده است و در مناطق مختلف کشورمان نام های محلی خودش را دارد.

رئیس کمیته چوگو استان گلستان افزود: چوگو یکی از کمیته های زیرمجموعه ورزش همگانی است و بر اساس تاریخ، بازی، ورزش مشترک همه اقوام ایرانی بوده و شباهت زیادی به بازی بیس بال دارد فقط نوع ضربه زدن، توپ و ایستگاه های این رشته آن را از ورزش بیس بال جدا کرده است.

وی در رابطه با قوانین و مقررات این رشته ورزشی بیان کرد: بازی چوگو  در ۲ نوع زمین در اندازه های ۶۰ در ۹۰ متر و ۷۰ در ۱۱۰متر با۶ بازیکن اصلی برگزار می شود و فعالیت رسمی این رشته در ایران از سال ۶۴ زیر نظر ورزش های بومی و محلی کشور آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: این رشته از تحرک بالایی برخوردار بوده و نیاز به قدرت و سرعت دارد و ورزشکاران این رشته باید دارای آمادگی جسمانی و سرعت عمل بالا و دوندگی خوب باشند.

سلیمانی تصریح کرد: طی مدتی که بنده به عنوان رئیس کمیته چوگو منصوب شدم برنامه های متنوع و موثری از قبیل برگزاری دوره مربیگری و داوری، اردوی ورزشی تیم و … برای توسعه، ترویج و معرفی این رشته ورزشی در استان گلستان انجام داده ایم.

وی اذعان داشت: در مسابقات پیشکسوتان چوگو که شهریور ماه ۱۴۰۲ با عنوان گرامیداشت یاد و خاطره زنده یاد پروفسور دارا مریدپوربه میزبانی استان مازندران و در شهر کلاردشت برگزار شد، تیم چوگو گلستان توانست، مقام اول در قسمت آقایان را کسب کند و کریم شایسته بازیکن گلستانی به عنوان بهترین بازیکن این دوره از مسابقات انتخاب شود.

وی با تاکید بر توسعه ورزش چوگو و همگانی شدن آن گفت: باید ضمن فراهم آوردن انگیزه آن را بومی سازی شود و در تلاشیم که این رشته ورزشی بصورت فراگیر محقق شود، همچنین از ظرفیت آموزش و پرورش برای استعدادیابی و جذب نوجوانان باید استفاده کنیم.

سلیمانی گفت: آگاهی بخشی در ورزش های همگانی ضروری است و از رئیس هیئت ورزش های همگانی و مدیر کل ورزش و جوانان استان گلستان درخواست داریم برای رونق این ورزش اصیل ایرانی ما را حمایت کنند.

وی افزود:  معرفی چوگو در گلستان مستلزم آن است که برنامه های ویژه ای برای مشارکت خانواده ها و مردم در نظر گرفته شود، اینگونه که اداره کل ورزش و جوانان استان و هیئت های همگانی در کنار رویدادهای مختلف ورزشی جایگاهی از جمله گذرگاه‌های ورزشی و نمایشگاه‌ها و… برای چوگو در نظر بگیرد تا در میان مردم حضور داشته باشیم و با شناساندن این رشته بین مردم توسعه چوگو تسریع یابد.

رئیس کمیته چوگو استان گلستان در پایان گفت: از همه علاقه مندان به ترویج این رشته ورزشی اصیل ایرانی در گلستان دعوت به عمل می آید، جهت هماهنگی با شماره ۰۹۱۱۹۷۹۴۷۷۳ تماس حاصل فرمایید.