نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان ضمن انتقاد به خروج ارزش افزوده گندم از گلستان گفت: گندم گلستان با کیفیت‌ترین گندم کشور بوده که تناژ کمتری نسبت به ارقام بی‌کیفیت‌تر دارد و خرید این گندم با قیمت گندم سایر استان ها اجحاف در حق کشاورزان است.

«ارازجان شمالی»  با اشاره به اینکه گلوتن موجود در گندم تولیدی استان گلستان ۴۱ درصد بوده و کشاورزان این منطقه با کیفیت‌ترین گندم کشور را تولید می‌کنند، اظهار کرد: کشاورزان استان‌های دیگر گندم با کیفیت بسیار کمتر که عملکرد بیشتری در هر هکتار دارد تولید می‌کنند اما همه گندم‌ها با یک قیمت خریداری می‌شود که این ظلم و اجحاف در حق کشاورزان گلستان است زیرا باعث می‌شود در شرایطی که گندم مرغوب‌تری تولید می‌کنند درآمد کمتری داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه گندم استان گلستان باید با قیمت بالاتری خریداری شود تا کشاورزان برای تولید گندم کیفی راغب باشند، گفت: وقتی کشاورزانی که گندم بی‌کیفیت ولی پرمحصول تولید می‌کنند با گندم باکیفیتی که عملکرد کمتری در هر هکتار دارد به یک قیمت خریداری شود دیگر کشاورزان تمایلی برای کشت محصولات کیفی نخواهد داشت.
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان ادامه داد: در استان‌های دیگر گندم با کیفیت کمتر و با گلوتن پایین از کشاورزان خریداری می‌کنند به همین دلیل آرد باکیفیت استان گلستان را با آرد ضعیف تولید شده در استان‌های خود مخلوط می‌کنند تا کیفیت آن را بهبود دهند.

شمالی با تأکید بر اینکه باید جلوی خروج گندم از استان گلستان گرفته شود، گفت: ظرفیت تولید گندم در گلستان یک میلیون تن است و نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن ظرفیت ذخیره گندم و به همان نسبت نیز ظرفیت تولید آرد را در استان داریم، بنابراین هیچ ضرورتی برای خروج گندم از استان گلستان وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر گندمی که کشاورز گلستانی تولید کرده در استان خودمان ذخیره و تبدیل به آرد شود، ارزش افزوده آن به استان خودمان برمی گردد، گفت: ما با خروج گندم از استان ظرفیت ذخیره‌سازی و تولید آرد استان را خالی کرده و به استان دیگر می‌فرستیم و این به معنای این است که با دست خودمان اقتصاد استان را تضعیف می‌کنیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان تصریح کرد: خروج گندم از استان گلستان با هدف اختلاط گندم با کیفیت استان گلستان با گندم بی‌کیفیت استان‌های دیگر و ارتقاء کیفیت آرد انجام می‌شود اما همه حرف ما این است که به جای آنکه گندم را از استان ما خارج کرده و با گندم دیگر استان‌ها مخلوط کنند اجازه بدهند ما در استان خودمان آرد تولید کرده و سپس آرد تولیدی را با آرد دیگر استان‌ها مخلوط کنند تا ارزش افزوده گندم از استان ما خارج نشود.

شمالی دلیل کیفیت بالای گندم استان گلستان را خاک مرغوب این استان دانست و افزود: رومیان قدیم به منطقه گرگان «ارگانیکا» می‌گفتند یعنی اینکه خاک این منطقه برکت خیز بود و محصول آن باکیفیت‌تر است.