آسم یک بیماری التهابی مزمن و غیرواگیر راه های هوایی است که در آن بیمار دچار علایمی مثل:سرفه ,تنگی نفس , خس خس سینه احساس فشار بر روی قفسه سینه می شود.

همانگونه که مستحضرید آسم یکی از معضلات اصلی سیستم های بهداشتی درمانی در بسیاری از جوامع دنیا و از جمله کشور ما محسوب می شود. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت بیش از ۳۳۴ میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا هستند.

پیش بینی می شود که طی یک دهه آینده ۱۰۰ میلیون بیمار آسمی به این تعداد افزوده گردد. شیوع آسم در کشور ما طبق پیمایش سال ۱۳۹۴ در جمعیت کودکان و نوجوانان ۱۱ درصد و در جمعیت بزرگسالان حدود ۹ درصد می باشد.

در کشور ما بر اساس آخرین مطالعات، شیوع علایم آسم در کودکان حدود ۱۱ درصد و در بالغین ۹ درصد، می باشد،که البته در کلان شهرها و شهرهای دارای آلودگی هوا به مراتب بیشتر است.

بیماری آسم هزینه های قابل توجهی را به صورت مستقیم و غیر مستقیم به بیماران، خانواده های آنان و نظام سلامت کشور تحمیل می کند.این بیماری یکی از علل اصلی غیبت از مدرسه و محل کارمحسوب میشود. لازم به ذکر است که تنها ۱۰ درصد از مبتلایان به آسم دچارآسم شدید می باشند.

بنابراین با کنترل مطلوب این بیماری علاوه بر ارتقا کیفیت زندگی بیمار، می توان هزینه های ناشی از این بیماری را به میزان قابل توجهی کاهش داد