رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: ۳۶.۵ درصد زنان میانسال (۲۹ تا ۵۹ سال) استان درگیر چاقی و ۳۷.۳ درصد درگیر اضافه وزن هستند که این عدد در آقایان به ترتیب ۱۸.۵ و ۳۸.۴ درصد است.

فرهاد لشکر بلوکی  با اشاره به اجرای پویش ملی سلامت با هدف اطلاع رسانی از تغذیه سالم از اول بهمن ماه اظهار کرد: جمعیت میانسال استان گلستان (۲۹ تا ۵۹ سال) ۸۷۶ هزار و ۳۳۱ نفر است که ۵۰ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

وی همچنین جمعیت جوانان (۱۹ تا ۲۹ سال) گلستان را ۳۱۶ هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این جمعیت ۱۴.۱۸ درصد چاق هستند و ۲۴.۹۷ درصد هم اضافه وزن دارند و از میان جمعیت ۲۰۰ هزار نفری سالمندان (۵۹ سال به بالا) ۲۵.۲۵ درصد در گروه چاق‌ها و ۲۰.۴۷ درصد هم در گروه افراد با اضافه وزن جای گرفتند.

رییس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: طبق بررسی‌های صورت گرفته ۷.۱۱ درصد جمعیت دانش آموزی (۴۱۷ هزار نفری) استان از اول ابتدایی تا پایه دوازدهم هم درگیر معضل چاقی و ۱۱.۵۷ درصد درگیر معضل اضافه وزن هستند.

لشکر بلوکی، بیشترین موارد چاقی و اضافه وزن در کشور را مربوط به مازندران، گیلان و تهران دانست و بیان کرد: گلستان در گروه دوم استان‌های چاق قرار دارد و در شهرستان‌های غرب استان مانند کردکوی، گرگان و بندرگز میانگین سنی مردم بالاتر و چاقی در این بخش استان نیز شایع‌تر است.

وی تاکید کرد: مقابله با چاقی نیازمند توجه به سواد تغذیه‌ای جامعه، انتخاب صحیح مواد غذایی توسط خانوار و کنار گذاشتن کالاهای آسیب رسان به سلامت در کنار ورزش است و این موضوع همراهی رسانه‌ها در نشر و اطلاع رسانی آموزه‌های صحیح تغذیه و سبک زندگی را می‌طلبد و همچنین توسعه زیر ساخت‌های ورزش‌های همگانی و فرهنگ سازی هم ضرورت دارد.

این کارشناس افزود: علاوه بر چاقی سه درصدی، حدود پنج درصد از گروه سنی زیر پنج سال گلستان با جمعیت افزون بر ۲۰۰ هزار نفر که اغلب ساکن مناطق شرقی استان هستند به دلایل مختلف از جمله نداشتن آگاهی کافی خانواده‌ها از انتخاب درست مواد غذایی، دریافت ناکافی مواد غذایی و کالری و کمبود ریز مغذی‌ها و سایر مسایل اجتماعی درگیر کم وزنی و لاغری هستند و در عین حال این کودکان در قالب برنامه‌های حمایتی تحت پوشش سبدهای غذایی حمایتی قرار دارند.وی همچنین با تاکید بر نقش موثر اجرای پویش‌های مختلف مانند پویش ملی سلامت با هدف اطلاع رسانی از تغذیه سالم در کمک به جلوگیری از روند چاقی و اضافه وزن و همچنین کم وزنی و لاغری در جامعه، گفت: این پویش توسط وزارت بهداشت از اول بهمن تا هشتم با موضوع نمک و شعار «انتخاب همه، نمک کم، اما تصفیه شده یددار» و از هشتم تا پانزدهم بهمن با موضوع لبنیات و شعار «از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی» در دستورکار قرار گرفت.

لشکر بلوکی افزود: با توجه به تبلیغات مسموم در فضای مجازی نسبت به استفاده از نمک‌های دریایی تصفیه نشده و همچنین کاهش مصرف لبنیات در میان خانواده‌های ایرانی، ارتقای سلامت جامعه نیازمند توجه جدی به انتخاب‌های بهتر مواد غذایی و مصرف نمک‌های یددار تصفیه شده و افزایش مصرف لبنیات است و اجرای پویش‌های این چنینی با رویکرد اطلاع رسانی در این مسیر راهگشا خواهد بود.