رییس بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: ۲ رقم ماش با نام‌های «سخاوت» و «زربخش» ویژه مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر پس از مطالعه در این مرکز تحقیقاتی برای کشت انبوه معرفی شد.

فاطمه شیخ  اظهار کرد: این ارقام قابلیت تولید ۸۰۰ تا ۹۰۰ کیلوگرم محصول در هکتار را دارند.

زودرسی، قابلیت برداشت مکانیزه و یکنواختی رسیدگی از خصوصیات مثبت و برتری این ارقام نسبت به ارقام قدیمی ماش است.

شیخ افزود: ارقام «سخاوت» و «زربخش» در مزرعه تحقیقاتی از ۱۸ خرداد ماه سال جاری کشت شده بود.

وی تاکید کرد: بهره‌بردار در صورت مراقبت بیشتر از مزرعه ماش، می‌تواند عملکرد تولید محصول را در واحد سطح (هکتار) افزایش دهد.

نیاز آبی ماش ۲ هزار مترمکعب یا بارندگی ۲۰۰ میلی‌متر طی دوره رشد است.

این محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در خصوص ویژگی ماش زربخش گفت: این رقم دارای عملکرد بالا، دانه‌های درشت، پروتئین دانه بالا، بسیار زودرس، بوته‎های کامل ایستاده، ظهور غلاف‌ها در قسمت تاج گیاه، کیفیت پخت دانه عالی و بازارپسندی خوب دانه بوده و قابل کشت در تمامی مناطق گرمسیرو نیمه گرمسیر است.

معرفی ۲ رقم ماش جدید در گلستان

شیخ یادآور شد: میانگین عملکرد رقم زربخش در شرایط نرمال در هکتار هزار و ۴۴۱ کیلوگرم، میانگین ارتفاع گیاه ۵۲.۳ سانتیمتر، بوته ایستاده، میانگین درصد پروتئین دانه ۲۵ درصد و میانگین تعداد روز تا رسیدگی فیرلوژیک محصول در اقلیم گرمسیر و نیمه گرمسیر ۶۷ روز است.

وی خاطرنشان کرد: ویژگی رقم ماش سخاوت نیز دارای عملکرد بالا، پروتئین دانه بالا، بسیار زودرس، بوته کامل ایستاده، ظهور غلاف‌ها در قسمت تاج گیاه، مناسب برای برداشت مکانیزه، کیفیت پخت دانه عالی و بازارپسندی خوب دانه است.

شیخ اضافه کرد: این رقم دارای میانگین عملکرد دانه در شرایط نرمال در هکتار هزار و ۳۱۱ کیلوگرم، میانگین ارتفاع گیاه ۴۹.۹ سانتیمتر، بوته افراشته، میانگین تعداد روز تا رسیدگی فیزلوژیک در اقلیم گرمسیر و نیمه گرمسیر ۶۵ روز و میانگین درصد پروتئین دانه ۲۳.۲ درصد است.

وی یادآور شد: بهره‌برداران گلستان از رقم ماش محلی در اختیار برای زراعت این محصول در فصل تابستان ( کشت دوم) استفاده می‌کنند که در صورت مراقبت مزرعه به طور میانگین از هر هکتار زیرکشت بین ۶۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم محصول تولید دارند.

نیاز آبی کم نسبت به سایر محصولات، تثبیت ازت خاک، ارزش اقتصادی بالا و استفاده از بقایای محصول به عنوان خوراک دام از مزایای زراعت ماش از سوی کارشناسان و محققان کشاورزی معرفی می‌شود که زراعت آن از گذشته دور از سوی بهره‌برداران استان گلستان بیشتر به صورت دیم صورت می‌گیرد.