افتتاح فاز اول طرح لایروبی قرارگاه جهادی شهید لولایی با حضور دکتر زنگانه استاندارگلستان در شهر نوکنده و با حضور معاونین و مدیران استانداری ، دکتر حیدریان مدیر عامل آب منطقه ای و سایر مدیران و کارشناسان در شهر نوکنده برگزار شد.

در این مراسم افتتاح ۸ کیلومتر لایروبی رودخانه نوکنده و ۱۶۰ کیلومتر لایروبی رودخانه های استان انجام شد.

دکتر حیدریان مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان در این مراسم گفت: ۳هزار و ۲۰۰ کیلومتر رودخانه در استان وجود دارد که بخش هایی که از شهرها و روستاها و تاسیسات زیربنائی عبور می نمایند، در اولویت لایروبی قرار دارد، که انجام اینکار اعتبار سالانه بالغ بر ۲۴۰۰ میلیارد ریال را میطلبد.

وی بیان کرد: لذا با ابتکار عمل سازمان مدیریت بحران کشور و همچنین دکتر زنگانه استاندار گلستان، قرارگاه لایروبی شهید لولائی تشکیل شد تا با استفاده از ظرفیت های داخلی استان و استان های همجوار مانند سمنان، اصفهان و خراسان شمالی لایروبی نقاط اولویت دار استان انجام گردد.

دکتر حیدریان تصریح کرد: شرکت آب منطقه ای گلستان با استفاده از اعتبارات ابلاغی سال ۱۴۰۱ در بخش مهندسی رودخانه ها، لایروبی ۶۰ کیلومتر از نقاط دارای اولویت رودخانه های گرگانرود، اترک و کانال های آبرسان به تالاب سدهای نوار مرز را به اتمام رساند.

همچنین در قالب قرارگاه لایروبی شهید لولایی نیز ۴۰ بازه از رودخانه ها به طول ۹۶ کیلومتر لایروبی گردید و ۷۴۳ هزار مترمکعب از رسوبات که مانع آبگذری رودخانه ها بودند، به خارج از مسیر جریان آب منتقل شد ، که در مجموع مجاری آبی لایروبی شده، ۳۲ کیلومتر در حوضه آبریز گرگانرود، ۱۹ کیلومتر در حوضه آبریز اترک، ۲۸ کیلومتر در حوضه آبریز قره‌سو و ۱۷ کیلومتر در حوضه آبریز خلیج گرگان قرار داشت.

وی افزود: حدود ۷۰۰ کیلومتر از رودخانه های سطح استان از نقاط جمعیتی عبور می نماید که در راستای اجرای بند (پ) ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور و وظیفه مندی های تعیین شده در دستورالعمل کنترل آب های سطحی (سیل) که در خردادماه سال جاری ابلاغ گردیده است، لایروبی و ساماندهی آنها بر عهده وزارت کشور (سازمان شهرداری ها و دهیاری ها) است.