رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت: قرار دادهای صادراتی ایران ضمن بازاریابی خارجی به کاهش هزینه ها و بهبود سودآوری بنگاه های عضو کمک می کند.

 

به گزارش پایگاه خبری روزگار،  محسن امینی گفت: دغدغه مهم فعالان بخش خصوصی در مورد جایگاه‌های اتاق‌های بازرگانی، تعاون و کمیسیون کشاورزی در اعلام دیدگاه برای تصمیمات مهم کشوری به ویژه مباحث اقتصادی است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت: این مجموعه‌ها دارای وزن تخصصی و حرفه‌ای بوده و بسیار همراه نظام هستند، اما متاسفانه فقط نقش مشورتی دارند و در تصمیم گیری‌ها می‌بینیم که جایگاه اتاق تعاون و همچنین کمیسیون‌های تخصصی فعال در اتاق‌های بازرگانی جدی گرفته نمی‌شود.

با عملیاتی شدن آزادسازی نرخ ارز، انتظار می‌رود که دیگر شاهد قیمت گذاری دستوری کالا‌ها و محصولات تولیدی حاصل از آن نباشیم.

او گفت: وقتی پایه معاملات تجاری بر مبنای ارز نیمایی باشد، نرخ گذاری کالا‌ها نیز باید تنها بر مبنای عرضه و تقاضا یا قیمت گذاری توافقی انجام شود.

امینی گفت: از دیگر دغدغه‌های فعالان اقتصادی این است که در حال حاضر علیرغم قیمت گذاری دستوری، قیمت‌های مصوب بازار با نرخ‌های دستوری اعلامی تفاوت دارد، به عنوان نمونه ذرت به نرخ ۱۹۰۰ تومان باید عرضه شود، ولی در بازار به قیمت متغیر و بالاتر از قیمت مصوب فروخته می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران گفت: ایجاد کنسرسیوم‌های بزرگ در بازار صادراتی و بازارسازی خارجی  در قالب فروشگاه‌های زنجیره‌ای تولید در کشور‌هایی هدف اجرایی می‌شود و به صورت یک شبکه توزیع قوی عمل می‌کند. ا

از مزیت‌های کنسرسیوم صادراتی برای بنگاه‌های عضو می‌توان به کاهش هزینه ها، کاهش ریسک، توزیع درست و مناسب کالا‌های صادراتی کشورمان اشاره کرد.