2024/05/05 | ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ | 14:25
اخبار ویژه
تبلیغات

با هدف ارتقای استاندارد محصولات؛

باغ‌های استان اردبیل شناسنامه‌دار می‌شود

باغ‌های استان اردبیل شناسنامه‌دار می‌شود

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن باغات استان با هدف ارتقای استاندارد و سلامت محصولات تولیدی کشاورزان و باغداران خبر داد. روزگار پرس به نقل از تایماز نیوز / رحیم یوسفی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: در راستای ارتقای استانداردهای محصولات تولیدی و اطمینان […]

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن باغات استان با هدف ارتقای استاندارد و سلامت محصولات تولیدی کشاورزان و باغداران خبر داد.

روزگار پرس به نقل از تایماز نیوز / رحیم یوسفی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: در راستای ارتقای استانداردهای محصولات تولیدی و اطمینان از سلامت محصول ارائه شناسنامه باغات در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: پایش لحظه ای و رصد مستمر وضعیت باغات و تولیدات باغداران و کشاورزان از نظر استفاده از انواع سموم و کودهای کشاورزی و میزان تولید از اهداف اجرای این طرح است تا شرایط برای مدیریت تولید، حمل و نقل، فراوری محصول، کمک به بازاررسانی فراهم شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یکی از اهداف اصلی این طرح را عرضه محصول سالم به دست مصرف کننده عنوان کرد و گفت: با ارائه شناسنامه باغات وجود هرگونه بیماری‌های قرنطینه ای، آلودگی‌های محیطی، باقیمانده سموم و فلزات سنگین مورد رصد و پایش قرار می‌گیرد تا از بروز هر گونه مشکلی در روند عرضه و صادرات محصولات کشاورزان و باغداران جلوگیری شود.

یوسفی گفت: با توجه به اعمال استانداردهای سختگیرانه از سوی کشورهای هدف صادراتی، در صورت عدم رعایت این الزامات ممکن است باغداران و تولید کنندگان متحمل خسارت‌های سنگینی شوند و از همین رو باید با همکاری و هم افزایی، ضمن ارتقای استانداردهای محصولات در مبداء و محل تولید، از بروز هرگونه مشکلات احتمالی و ضرر و زیان باغداران جلوگیری کنیم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خاطرنشان کرد: در چهارچوب این برنامه باغداران، گلخانه داران، مزارع پرورش گیاهان دارویی مزارع پرورش قارچ (کوچک مقیاس و بزرگ مقیاس) باید نسبت به اخذ شناسنامه اقدام کنند.

وی گفت: این طرح توسط اتاق اصناف کشاورزی اجرا می شود و ادارات تابعه سازمان جهاد کشاورزی در مرکز استان و شهرستان‌های استان هم هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

یوسفی گفت: حدود ۲ سال است که شیوه نامه شناسنامه دار کردن باغات ابلاغ شده است و زیرساخت‌های فنی مورد نیاز برای اجرای این طرح فراهم شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یادآورشد: در سالهای اخیر به دنبال مشاهده روگوز گوجه فرنگی بخشی از محصولات گوجه و فلفل به کشور عودت داده شد و باید با رصد و کنترل از مبداء مانع از تکرار چنین مشکلاتی برای تولید کنندگان شویم.

وی یادآورشد: در حال حاضرسطح باغات استان اردبیل ۴۰ هزار هکتار است که سالانه ۴۰۰ هزار تن انواع محصولات سردرختی تولید و روانه بازارهای مصرف می کنند. علاوه بر این در استان اردبیل در مجموع ۳۰۰ هکتار گلخانه احداث شده است که از این میزان ۱۵۰ هکتار در مرحله بهرهبرداری است و ۱۵۰ هکتار دیگر هم در مراحل پایانی و آماده بهره برداری است

به گزارش تایماز نیوز و طبق اطلاعیه سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل طبق دستورالعمل ابلاغی و دستور معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، بهره مندی از هرگونه خدمات، بویژه نهاده‌ها و کودهای شیمیایی مشمول یارانه، فنس کشی باغات ، احداث خانه کارگری از این به بعد منوط به ارائه شناسنامه باغات خواهد بود.

سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در این اطلاعیه به باغداران توصیه کرده است با توجه به حجم باغات باقیمانده، هرچه سریعتر نسبت به اخذ شناسنامه یا پروانه فعالیت صنفی(از دفتر نظام صنفی کشاورزی شهرستان‌ها و یا مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و مراکز جهاد کشاورزی) اقدام کنند.

بر اساس این اطلاعیه باغداران می‌توانند با همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی، موبایل به نام متقاضی، اطلاعات باغ مدنظر را به مراکز اعلام شده ارائه کنند و یا با مراجعه مستقیم به سامانه سبک اقدام به دریافت شناسنامه برای باغ خود کنند.