دوشنبه شب توفیق شد در مراسم یادواره ۵۶۵ شهید سرافراز ارتش در استان قم حضور یابم که امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش همیشه سرافراز جمهوری اسلامی ایران مهمان و سخنران ویژه این جلسه بود.

شاید خیلی ها ندانند که امیر موسوی فرماندهی ارتش مقتدر ایران، متولد از یکی از محله های بسیار محروم و البته شهید پرور قم یعنی محله دروازه ری قم است که البته همچنان متأسفانه این محله چهره محرومیت خود را دارد.

کسانی که از نزدیک امیر موسوی را میشناسند به خوبی می دانند و افرادی که کمتر با ایشان مراوده‌ داشتند برایشان کاملاً ملموس است که هر موقع انسان او را میبیند و رفتارش را مشاهده می کند از شدت تواضع و فروتنی و خوش رفتاری که دارد، انسان ناخودآگاه به یاد شهید صیاد شیرازی می افتد.


در این جلسه یادواره شهدای ارتش، امیر موسوی وقتی وارد شد از همان درب ورودی با تواضع کامل خود برخورد بسیار گرم و صمیمی با آجودان ها، سرباز ها و نیروهای ارتش مستقر در مراسم داشت و دقایقی هم با چند نفر از آنها گفتگو کرد.

او وقتی وارد سالن اصلی برنامه شد با رعایت احترام به همه حضار و خانواده شهدا نشست و برنامه آغاز شد.

یکی از قسمت های زیبای این یادواره جدای از برنامه های روتین هر یادواره شهدا، ارتباط مستقیم تصویری با یگان های هوایی، زمینی و دریایی ارتش همیشه سرافراز جمهوری اسلامی ایران در چهارگوشه کشور پهناور مان بود که فرماندهان مستقر در آن مناطق، بعد از احترام به خانواده معزز شهدا، گزارشی از وضعیت محل استقرار خود به فرماندهی ارتش امیر موسوی بیان می کردند و از آمادگی کامل و صد در صدی یگان خود در برابر هرگونه خطای دشمن را اعلام می داشتند.

و نکته ای برای من جالب بود هر یک از این فرماندهان وقتی میخواستند اسم امیر موسوی را بر زبان بیاوردند از عبارت «امیر بزرگوار» استفاده می کردند که نشان از عمق محبت و صمیمیت این فرماندهان و نیروهای تحت امر خود با امیر موسوی بود.

امیر موسوی هم بعد گزارش هریک از فرماندهان، با کمال محبت و صمیمیت از آنها تشکر می کرد و به همه آنها می گفت عرض ارادت و احترام بنده را حتماً به خانواده های خودتان و نیروهای تحت امر تان اعلام کنید که پا به پای شما دلاور مردان ارتش گام برمی دارند.

چقدر زیبا بود که امیر موسوی فرماندهی ارتش حواسش به خانواده های نیروهای خود است و به هر بهانه ای از آنها تشکر و قدردانی می نماید.

بعد از این قسمت برنامه، پیکر مطهر شهید گمنام دفاع مقدس وارد جلسه شد و امیر موسوی همانند برادر خود این شهید، عاشقانه تابوتش را در بغل گرفت و به آن ادای احترام نظامی کرد و بعد از سخنرانی کوبنده و مقتدر خود، وقتی تابوت شهید گمنام را میخواستند ببرند در زیر تابوت شهید قرار گرفت و تا پله ها مشایعات کرد.

باور کنید تواضع این مرد آنقدر بالا است که انسان در ابتدا فکر نمی کند با یکی از مردان قدرتمند ایران اسلامی روبرو شده است و او یکی از ارکان امنیت مقتدر چهارگوشه کشور پهناورمان است.

در انتهای یادواره زمان تقدیر از خانواده شهدا شد، بسیاری از مسئولین استانی و شهری و انتظامی و… به جایگاه دعوت شدند تا در کنار امیر موسوی قرار بگیرند و مراسم تقدیر از خانواده شهدا برگزار شود.

اما وقتی اسم پدر یا مادر شهید توسط مجری خوانده می شد و امیر موسوی متوجه می شد پدر و مادر شهید به خاطر کهولت سن برایشان سخت است که پله های جایگاه را بالا بیایند خودش به تنهایی لوح تقدیر را گرفت و شخصاً صندلی به صندلی هرکدام از پدر و مادر شهدا که در جاهای مختلف نشسته بودند را شخصاً میرفت و در نهایت تواضع و خاکساری دست پدر شهید را می بوسید و در برابر مادر شهید دو دست خود را بر سینه میگذاشت و احترام می کرد.

بیچاره فیلم برداران و عکاسان که همراه امیر موسوی از این طرف سالن به طرف دیگر سالن جلسه میرفتند و این درحالی بود که همه مسئولین هنوز در جایگاه ایستاده بودند

ارتشی که نماد اقتدار و مردم داری است امروز توسط وحوشی همچون علی کریمی که شرف خود را فروخته است به آمریکای جنایت کار مورد هجمه است ولی ارتش ما امروز به برکت وجود امثال امیر موسوی مردم دارتر از همیشه است چراکه در کنار مردم خود ایستاده است، مردمی که در راه حفظ کیان و یکپارچگی خود دسته گل های خود را تقدیم کرده اند و چه زیبا خود امیر موسوی در این جلسه گفت: پس از چهل سال هنوز هیچکس و هیچ کشوری حتی آن‌ها که داعیه ابرقدرتی دارند، جرأت تجاوز به کشور ایران را ندارند و به آن فکر هم نمی‌کنند چرا که فرزندان شما در ارتش جمهوری اسلامی ایران تحت فرماندهی رهبر معظم انقلاب با تمام توان از انقلاب، نظام، تمامیت ارضی و استقلال کشور که با خون شهیدان مستحکم شده، پاسداری خواهند کرد.

و در پایان جلسه امیر موسوی با بعضی از نوجوانان که از او درخواست عکس با او را داشتن در کمال تواضع عکس یادگاری گرفت انگار نه انگار که فرمانده کل ارتش است و دارای عالی ترین مقام نظامی ارتش در ایران چون می داند و این پیام مهم را به همه می‌دهد که ارتش از مردم است و مردم از ارتش و در عین عطوفت با مردم، بی رحم و قاطع با دشمنان و کسانی که میخواهند یک نگاه چپ به کشورمان داشته باشند، امیر موسوی همچون شهید صیاد شیرازی دقیقاً مصداق این آیه شریف است: اشداء علی الکفار و رحماء بینهم

رحمت خدا بر شهید بزرگوار شهید صیاد شیرازی و درود بر امیر متواضع و مقتدر امیر موسوی که حقا خلف شایسته و بایسته بر جایگاه شهید صیاد شیرازی است و این کم کاری امثال ماها است که از این دردانه ها کم گفتیم و شاید در واقع این است که اصلا نگفتیم.

حجت احسان بخش