بازی های پارالمپیک ۲۰۲۰ امروز دوشنبه هفتمین روز بازی های خود را آغاز کرد اما ایران در چهار روز نخست از هفته اول بازی ها تاکنون ۹ مدال در وزنه برداری، جودو و دوومیدانی صید کرد.

اما شروع مدال آوری کاروان با وزنه برداری رقم خورد که ایران در این دوره امیر جعفری، روح اله رستمی، سامان رضی، سید حامد صلحی و منصور پور میرزایی را به توکیو اعزام کرد و امیر جعفری  وزنه بردار دسته ۶۵ کیلوگرم  توانست با کسب نقره نخستین مدال آور کاروان سردار دل‌ها شود. وزنه برداری که در پیش بینی کمیته ملی پارالمپیک برنز را برای وی متصور شدند.

آغاز و پایان خوش رشته طلایی ایران در پارالمپیک ۲۰۲۰
امیر جعفری  وزنه بردار پارالمپیک نخستین مدال آوران کاروان سردار دلها

پس از آن روح‌الله رستمی دومین وزنه بردار ایران در دسته منهای ۸۰ کیلوگرم پاراوزنه‌برداری با ورزشکارانی از چین، اوکراین، یونان، گرجستان، کلمبیا، ایتالیا و برزیل رقابت کرد. او در حرکت اول موفق به مهار وزنه ۲۲۵ کیلوگرمی شد و بعد از آن نیز وزنه ۲۲۸ کیلوگرمی را بالا برد. رستمی در سومین حرکت نیز وزنه ۲۳۴ کیلوگرمی را بالا برد و با مهار این وزنه نخستین مدال طلای ایران در پارالمپیک توکیو را به نام خود ثبت کرد.

آغاز و پایان خوش رشته طلایی ایران در پارالمپیک ۲۰۲۰
 روح‌الله رستمی وزنه بردار دسته منهای ۸۰ کیلوگرم و نخستین طلایی کاروان ایران در توکیو

هرچندرستمی بعد از قهرمانی درخواست رکوردشکنی داد اما در مهار وزنه ۲۴۲ کیلوگرمی ناموفق بود.

حامدصلحی پور دیگر وزنه بردار کشورمان در دسته منهای ۹۷ کیلوگرم دومین مدال نقره این رشته را کسب کرد .صلحی پور برای حرکت اول خود وزنه ۲۲۱ کیلوگرم را انتخاب کرد که در لیفت آن ناکام بود. او سپس یک کیلوگرم وزنه خود را افزایش داد اما باز هم در ثبت آن ناکام بود و کار برای وی سخت شده بود اما توانست در حرکت آخر خود وزنه ۲۲۲ کیلوگرم را ثبت کند و به مدال نقره برسد.

آغاز و پایان خوش رشته طلایی ایران در پارالمپیک ۲۰۲۰
حامدصلحی پور دومین نقره ای وزنه برداری پارالمپیک

سامان رضی چهارمین وزنه بردار ایران هم امروز با مهار وزنه ۲۳۱ کیلوگرم نخستین برنز  این رشته را در دسته ۱۰۷ کیلوگرم کسب کرد.

آغاز و پایان خوش رشته طلایی ایران در پارالمپیک ۲۰۲۰
سامان رضی نخستین مدال آور برنز در پاراوزنه

تا این جای کار چهار وزنه بردار  چهار مدال ( یک طلا، ۲ نقره و یک برنز) کسب کردند.

وزنه برداری در ریو سه مدال ( ۲ طلا و یک برنز) کسب کرده بود.

شروع توفانی در دوومیدانی

در این رشته ۱۶ ورزشکار( ۱۴ مرد و ۲ زن) امان‌الله پاپی، الناز دارابیان، هاشمیه متقیان، صادق بیت سیاح، علی‌اصغر جوانمردی، سعید افروز، سجاد محمدیان، علیرضا مختاری، سیامک صالح فرج‌زاده، حامد امیری، علی پیروج، مهدی اولاد، وحید علی‌نجیمی، امیر خسروانی، سامان پاکباز، نورمحمد آرخی اعزام شدند که تاکنون سه مدال ( یک طلا، ۲ نقره) تصاحب کردند.

کسب نخستین مدال این رشته توسط امان الله پاپی در ماده پرتاب نیزه  شروع شد که وی در کلاس ادغامی F۵۶ وF۵۷  در کنار ۱۲ پرتابگر دیگر رقابت کرد. او در پرتاب اول رکورد ۴۷.۷۴ متر و در پرتاب دوم حدنصاب ۴۹.۵۰ متر را ثبت کرد و رکورد جهان و پارالمپیک شکست. پاپی در پرتاب سوم ۴۹.۲۶ متر و در پرتاب چهارم ۴۹.۵۶ متر پرتاب کرد و باز هم رکورد جهان و پارالمپیک را ارتقا بخشید.  هرچند در پرتاب پنجم پرتابی به طول ۴۷.۸۳ متر را ثبت کرد اما حامد حیدری پرتابگر ایرانی الاصل تیم آذربایجان با حدنصاب ۵۱.۴۲ متر در پرتاب پنجم تمام رکوردهای پاپی را شکست. بدین ترتیب پاپی نخستین نشان از جنس نقره را برای دوومیدانی کسب کرد.

آغاز و پایان خوش رشته طلایی ایران در پارالمپیک ۲۰۲۰
کسب نخستین مدال دوومیدانی توسط امان الله پاپی در ماده پرتاب نیزه 

پس از وی علیرضا مختاری دومین پارادوومیدانی ایران با هشت حریف از کشورهای دیگر رقابت کرد که با پرتاب ۸ متر و ۴۸ سانتی متر صاحب مدال  دومین نقره دوومیدانی شد.

آغاز و پایان خوش رشته طلایی ایران در پارالمپیک ۲۰۲۰
علیرضا مختاری دومین نقره ای ایران در پارادوومیدانی

اما امیر خسروانی سومین پارادوومیدانی ایران با ثبت رکورد ۷ متر و ۲۱ سانتی‌متر به اولین مدال طلای این رشته رسید. او در پرش اول خود خطا کرد اما در پرش دوم با ثبت رکورد ۷ متر و ۲۱ سانتی‌متر هم رکورد شخصی اش را شکست و طلایی شد.

آغاز و پایان خوش رشته طلایی ایران در پارالمپیک ۲۰۲۰
امیرخسروانی نخستین طلایی دوومیدانی معلولان در توکیو

این درحالی است که دوومیدانی در ریو ۲۰۱۶  توانست ۱۲ نشان( یک طلا، ۶نقره و پنج برنز) کسب کند.

رشته ای که ریو را ضربه فنی کرد

وحید نوری، محمدرضا خیرالله‌زاده ۲ نماینده جودوی نابینایان اعزامی به این رویداد بودند که هر ۲ طلایی شدند. وحید نوری فرزند شهرری ملی پوش جودو نابینایان کشور با غلبه بر رقیب انگلیسی خود توانست مقتدرانه به مدال طلای وزن منهای ۹۰ کیلوگرم پارالمپیک برسد و  محمدرضا خیرالله زاده جودوکار وزنبه اضافه ١٠٠ کیلوگرم تیم ملی کشورمان در کلاس B۲ و در دیدار فینال پارالمپیک ٢٠٢٠ توکیو با غلبه بر چیکویدزه حریف سرسخت گرجستانی به مدال طلا دست یافت.

البته در المپیک ریو سه جودوکار اعزام شدند و مدالی هم کسب نشد اما در این دوره جبران ریو شد.

کاروان ایران در این دوره از بازی ها تاکنون ۹ مدال ( ۴ طلا، ۴ نقره،۱نقره) در وزنه برداری،دوومیدانی و جودو کسب کرد.

کاروان پارالمپیک ایران در پانزدهمین دوره بازی ها با کسب ۲۴ نشان ( هشت طلا، ۹نقره و هفت برنز) در جایگاه پانزدهم ایستاد.

شانزدهمین دوره بازی های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو از دوم شهریور ماه آغاز شد و کاروان ایران از بین ۱۰۰سهمیه کسب شده با ۶۲ ورزشکار ( ۹ زن و ۵۳ مرد) در ۱۰ رشته جودو، قایقرانی، تکواندو، بسکتبال با ویلچر، دوچرخه سواری، والیبال نشسته، دوومیدانی، تیراندازی، تیروکمان و وزنه‌برداری در این رویداد حضور دارد.

این رویداد چهاردهم شهریور به کار خود پایان می دهد.