مشهد پایگاه خبری روزگار-معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در جهت حمایت از صنعت کفش، ۸۰ درصد از هزینه های مشارکت و حضور صنعتگران در نمایشگاه های تراز اول دنیا با محوریت اتحادیه های صنفی را پرداخت می کند تا صادرات در این زمینه توسعه یابد.

علی رسولیان  در نشستی با فعالان صنعت کفش و اعضای اتحادیه و صنوف تولیدی تا فروش در این صنعت افزود: این سازمان آمادگی اعزام صنعتگران کفش را به تورهای صنعتی خارج از کشور نیز دارد و در این راستا در قالب همکاری با سازمانهای بین المللی به صنعتگران کمک لازم را خواهد داشت.

وی سطح فناوری تولید کفش در کشور را بالا دانست و گفت: سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران تاکنون خدماتی را در قالب آموزشهای مختلف، تشکیل خوشه های صنعتی و تولید کفش به صنعتگران ارایه داده است و به صنعت کفش که اشتغال بالایی را نیز در اختیار دارد، توجه ویژه داشته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اینکه صنعت کفش در بین ۷۱ رسته شغلی رتبه چهارم اشتغالزایی را به خود اختصاص داده است، اهمیت زیادی دارد و نشان می دهد که اگر بتوان زنجیره تولید کفش را توسعه داد و در صادرات آن جدی عمل کرد، می توان بخش مهمی از مشکلات مربوط به اشتغال کشور را حل کرد.

رسولیان اظهار داشت: هم اینک بیش از ۵۲ هزار واحد از تولید تا فروش با اشتغال بیش از ۵۰۰ هزار نفر در صنعت کفش کشور فعالیت دارند که سالانه ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار جفت کفش تولید می کنند.

رییس سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران توجه به چند مورد در صنعت کفش را از سوی تولیدکنندگان ضروری دانست و گفت: طراحی در صنعت کفش بسیار اهمیت دارد و باید صنعتگران در این بخش متناسب با فناوریهای رو به توسعه دنیا، سطح طرحهای توسعه خود را ارتقا دهند تا بتوانند عقب ماندگی ها در این زمینه را جبران کرده و مشتری خوب و پایدار برای تولیدات این صنعت جذب کنند.

رسولیان افزود: فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص ممنوعیت واردات کفش به کشور نیز به توسعه این صنعت کمک شایانی کرده است و صنعتگران باید از این فرصت برای رقابتی کردن تولیدات خود در سطح دنیا بهره جسته و ضمن برندسازی و تقویت تولیدات خود، بازارهای مناسب برای عرضه محصولاتشان در دنیا بیابند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت توجه به فروش و خدمات پس از فروش در صنعت کفش را بسیار مهم دانست و گفت: آموزشهای مختلف در حوزه های برندسازی، مدل سازی و طراحی در قالب خوشه صنعتی کفش از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران به صنعتگران ارایه می شود و در این راستا مرکز طراحی نیز راه اندازی شده است.

رسولیان نسبت به کمک به صنعتگران کفش در تامین مواد اولیه و ایجاد شهرکهای صنفی – تولیدی با همکاری اتاق اصناف ایران در استانهای مختلف قول همکاری و مساعدت داد.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ۲ هزار کارگاه تولیدی با اشتغال ۱۴ هزار نفر در صنعت کفش استان مشغول فعالیت هستند و سالانه از ۲۰ تا ۴۰ میلیون جفت کفش تولید می کنند که بخشی از آن به مصرف داخل و بخشی نیز به صادرات از کشور اختصاص می یابد.

علی بهرامی زاده افزود: صنعتگران کفش مشهد در قالب خوشه صنعتی سازماندهی شده و توسعه یافته اند، در این راستا مدرسه کفش نیز برای ارایه آموزشهای تخصصی از تولید تا فروش در این کلانشهر ایجاد شده است.

وی ایجاد مرکز طراحی مد، کمک به توسعه بازار فروش و ایجاد شهرک صنفی – تخصصی کفش را در مشهد از جمله خواسته های اعضای اتحادیه و صنعتگران از رییس سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در این نشست برشمرد که رسولیان با آنها موافقت کرد.