عضو انجمن روانشناسان ایران به دلایل عدم تمایل جوانان به ازدواج پرداخت و یکی از وظایف مهم اخلاقی والدین در قبال فرزندان خود فراهم کردن مقدمات ازدواج آنان است.

خدیجه روشنی، عضو انجمن روانشناسان ایران در گفتگو با روزگار پرس درباره دلایل وجود بیش از ۱۲ میلیون جوان سن ازدواج گفت:ازدواج و تشکیل خانواده یکی از قدیمی ترین پدیده های بشر است که از دیرباز مورد توجه قرار گرفته است. ازدواج همچون هر پدیده دیگر اجتماعی هنجارهایی دارد که این هنجارها نسبت به هر جامعه و نیز هر مقطع زمانی متفاوت است.

او افزود: متاسفانه امروزه در کشور ما شاهد معضل عدم تمایل جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده هستیم که هر کدام بنا به دلایل مختلفی از بیکاری گرفته تا وضعیت نابسامان اقتصادی، مهریه های سنگین، طلاق و خیلی از مسایل مشابه از این امر مهم سر باز می زنند و به سمت تجردگرایی تمایل پیدا می کنند.

این روان درمانگر با بیان اینکه جوانی که هیچ پشتوانه اقتصادی ندارد و یا از حمایت خانواده و جامعه برخوردار نیست نمی تواند به ازدواج فکر کند گفت: زندگی مشترک پر از وظیفه و تعهد است و هنگامی که فرد نتواند به تعهدات خود در زندگی عمل کند دچار نوعی سرخوردگی و شکست می شود، این به نوبه خود شروع تمام مشکلات و تعارضات خانوادگی است.

روشنی ادامه داد: در دنیای مدرنیته امروز تبلیغات سوء در فضاهای مجازی و تغییر الگوها فکری باعث شده که جوانان خود را در جایگاه مقایسه با دیگران قرار بدهند البته باید یاد آور شویم که مسایل اقتصادی یکی از دلایل عدم گرایش جوانان به تشکیل خانواده است. یکی دیگر از دلایل این معضل الگوپذیری جوانان از سبک های زندگی غربی و جوامع مدرن است که امروزه به وفور شاهد آن هستیم که با ازدواج های سفید مطرح است. ازدواج سفید یک نوع زندگی مشترک بدون هیچ نوع تعهد و مسئولیتی است، بدین گونه که دو نفر زیر یک سقف با هم زندگی می کنند که هیچ نسبتی از نظر قانونی و عرفی با همدیگر ندارند.
او افزود:هنگامی که جوانان نیاز خود را از این طریق برآورده می کنند، انگیزه ای برای زندگی مشترک برایشان باقی نمی ماند. مسئله طلاق دلیل دیگری بر عدم ازدواج است که متاسفانه امروزه با کوچکترین تنشی زوجین از هم طلاق می گیرند و در خوشبینانه ترین حالت که طلاق توافقی است، شش ماه زمان می برد تا طرفین بتواند با آسیب های روحی و روانی آن کنار بیاید.

این عضو سازمان نظام روانشناسی بیان کرد: علت دیگری که روانشناسان در اتاق درمان بسیار با آن مواجه هستند، خیانت یکی از زوجین است که به شکل روابط موازی در زندگی زناشویی رخ می دهد، این گونه که یکی از زوجین با شخص سومی که اکثرا هم مجرد هستند، وارد رابطه می شود که این مسئله در صورت بروز برای همسر قابل پذیرش نیست و منجر به از هم پاشیدگی خانواده می شود.

روشنی با بیان اینکه امروزه آمار افسردگی در بین جوانان مجرد به نسبت بالاتر از اشخاصی است که تشکیل خانواده داده اند گفت: فردی که احساس می کند خواستنی نیست و نتوانسته ازدواج کند و شخص مورد نظر خود را پیدا کند، ممکن است احساس شکست و افسردگی عمیقی را تجربه کند.

او ادامه داد: نداشتن شبکه خانوادگی نزدیک و گرم می تواند امنیت روانی و حمایتی شخص را به شکل غیر قابل جبرانی به خطر بیندازد. یکی از وظایف مهم اخلاقی والدین در قبال فرزندان خود فراهم کردن مقدمات ازدواج آنان است اما اگر والدین به لحاظ مالی نتوانند فرزندان شان را در راه ازدواج حمایت کنند باید با آموزش برخی معیارهای صحیح به فرزندانشان و همراهی گام به گام به او منجر به تصمیم صحیحی از جانب فرزندان شوند که این همان انجام وظیفه والدینی است.

روشنی تصریح کرد: یک امر مهم قبل از شروع زندگی مشاوره پیش از ازدواج است. سرگردانی، شکست های عاطفی و از دست دادن کسی که زمانی دوستش داشته اید همه به دلیل عدم مهارت کافی در شناخت طرف مقابل و نداشتن رفتار مناسب با اوست.

او با بیان اینکه ناآگاهی از روانشناسی روابط عاطفی باعث به هم خوردن رابطه می شود گفت: مشاوره پیش از ازدواج سبکی از روان درمانی است که باعث می شود زوجین همدیگر را بهتر بشناسند و با شناخت درست از هم بتوانند رابطه سالم، پایدار و رضایت بخشی را با هم داشته باشند. مشاوره پیش از ازدواج باعث شناخت ضعف های طرفین شده و علاوه بر آن کمک می کند نقاط قوت و ضعف دو طرف به چشم بیاید.

عضو انجمن روانشناسان ایران در پایان گفت: از سیاستگزاران و دست اندرکاران تقاضا می شود با توجه به بالا رفتن سن ازدواج شرایط واگذاری تسهیلات بانکی و مسکن را برای این عزیزان فراهم کنند تا موانع از سر راه این عزیزان برداشته شود و بیشتر از این شاهد پیشروی جامعه به سمت پیری نباشیم.