ابطال آییننامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک که ماده بسیار مهمی درباره سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه بهمنظور اسقاط آنها بود، طی دو سال اخیر به محل مناقشه جدی بین دستگاهها و کارشناسان حوزههای مختلف در خصوص معضل آلودگی هوا تبدیل شده بود. آییننامه اجرایی جدید این ماده در خرداد ماه سال جاری بهتصویب رسید اما حالا سازمان حفاظت محیط زیست به منظور تدقیق موضوع و جلوگیری از ایجاد هرگونه ابهام در اجرای مصوبه، پیشنهاد اصلاح آییننامه ماده ۸ قانون هوای پاک را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب به دولت ارائه کرده است.
به گزارش پایگاه خبری “روزگار پرس”، «قانون هوای پاک»در ۲۵ تیرماه ۱۳۹۶ به تصویب مجلس رسید و از سوی حسن روحانی – رئیس جمهوری وقت – برای اجرا ابلاغ شد. این قانون براساس ۳۴ ماده ۲۱ دستگاه اجرایی مختلف ازجمله وزارت کشور، وزارت نفت، وزارت نیرو، نیروی انتظامی، شهرداری، صدا و سیما و…را مکلف کرده است که هر یک به تناسب وظایف خود، اقداماتی را برای کنترل آلودگی هوا در کشور اجرایی کنند.
قانون هوای پاک در حالی با هدف اصلی کاهش آلودگی هوا به تصویب رسید که ماده ۸ آن بههمین منظور تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمهسنگین، سنگین، موتورسیکلت را مکلف کرد که وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به «سن فرسودگی» از رده خارج کنند. در ماده ۱ آییننامه اجرایی این ماده از قانون که در سال ۹۷ به تصویب رسید نیز سن فرسودگی انواع خودروها را در قالب یک جدول تعیین و تشریح شد اما حدود دو سال پیش، فردی که باید براساس این آییننامه خودروی تویوتا لندکروز ۲۰ ساله خود را اسقاط میکرد به دیوان عدالت اداری درباره این آییننامه شکایت کرد و منتج به استعلام دیوان عدالت اداری از شورای نگهبان شد و در نهایت فقهای این شورا سال گذشته اعلام کردند که تعیین سن فرسودگی برای خودروها خلاف شرع است و آییننامه ماده ۸ قانون هوای پاک باید باطل شود. دو دلیل شورای نگهبان برای ابطال این آییننامه قانونی این بود که نمیتوان با در نظر گرفتن حقوق عامه حق مالکیت افراد را سلب کرد و از سوی دیگر راهکارهای بهتری برای تعیین سن فرسودگی خودروها وجود دارد.
در پی ابطال آییننامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک، آییننامه اجرایی جدیدی در خصوص تعیین سن مرز فرسودگی خودروها، تعداد دفعات سالانه معاینه فنی خودروها پس از رسیدن به سن فرسودگی، محدودیتهای خودروهای فرسوده و همچنین از رده خارج کردن آنها به تصویب رسید اما ۲۱ مهر ماه خبری منتشر شد که سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه درحال حاضر تعداد دفعات معاینه فنی سالانه وسایل نقلیه موتوری پیش از رسیدن به سن مرز فرسودگی، بهصورت واضح در متن آییننامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک مصوب ۱۴۰۰ ذکر نشده است، به منظور تدقیق موضوع و جلوگیری از ایجاد هرگونه ابهام در اجرای مصوبه، پیشنهاد اصلاح آییننامه ماده ۸ قانون هوای پاک را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب به دولت ارائه کرده است و پیشنهاد فوق در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست مراحل تصمیمگیری را سپری میکند.
چرا سن فرسودگی خودروها، معاینه فنی و اسقاط خودروهای فرسوده مهم است؟
اما چرا ماده ۸ قانون هوای پاک مهم تلقی میشود و ابطال آییننامه اجرایی آن واکنشهای متعددی را از سوی کارشناسان و سازمان حفاظت محیط زیست برانگیخت؟ براساس چندین مطالعه انجام شده سهم خودروهای فرسوده در آلودگی هوای کلانشهرها بین ۴۰ تا ۶۵ درصد برآورد میشود این در حالیست که منابع متحرک شامل خودروهای دیزلی، خودروهای شخصی، موتورسیکلتها و… سهم قابل توجهی (حدود ۶۰ درصد) در انتشار آلاینده ذرات معلق که آلاینده شاخص هوا در کلانشهرهایی از جمله تهران بهویژه در فصل زمستان بهحساب میآیند، دارند.
همچنین براساس یافتههای مطالعات صورت گرفته در مرکز تحقیقات آلودگی هوا دانشگاه علوم پزشکی تهران، سالانه در ایران حدود ۴۰ هزار نفر به دلیل مواجهه با آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می شوند و میانگین سالانه غلظت مهمترین آلاینده هوا یعنی «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» (PM۲.۵) در کشور تقریبا سه برابر مقادیر استاندارد و رهنمود موجود و شش برابر حدود رهنمود جدید سازمان جهانی بهداشت است.
از این رو میتوان نتیجه گرفت که از رده خارج کردن خودروهای فرسوده که تعدادشان در سطح کشور و در کلانشهرها هم کم نیست، میتواند نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا و تنفس راحت شهروندان داشته باشد. همانطور که حسن کریمی سنجری- کارشناس صنعت خودرو – نیز در پی ابطال آییننامه اجرایی قانون هوای پاک با اشاره به اینکه آسیب یک خودروی فرسوده ناایمن کمتر از آسیب آلودگیهای ناشی از خودروهای فرسوده برای شهروندان نیست و هردو مثالهایی برای نقض حقوق عامه به حساب میآیند، تاکید بر حقوق عامه مالک یک خودروی فرسوده را باعث نادیده گرفتن حقوق عامه سایر مردم دانسته بود.
هرچند بهدنبال ابطال این آییننامه اجرایی، مشکلات متعددی ازجمله بلاتکلیفی موضوع اسقاط ناوگان فرسوده بهوجود آمد اما آییننامه جدید ماده ۸ قانون هوای پاک با موضوع سن فرسودگی وسایل نقلیه فرسوده و تعیین ملاک اسقاط، با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و سایر دستگاههای ذیربط در کمیسیونهای هیات دولت مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت در ۹ خرداد ماه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید.
آییننامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک چه میگوید؟
در آییننامه قدیم ماده ۸ قانون هوای پاک ملاک اسقاط خودروها، «سن فرسودگی خودرو» بود درحالیکه براساس آییننامه اجرایی جدید این ماده که با رویکرد حفظ حق مالکیت افراد درخصوص وسیله نقلیه و افزایش نظارت بر انجام معاینه فنی به جای تعیین مطلق سن به عنوان معیار فرسودگی خودرو، در خرداد ماه سال جاری به تصویب هیئت وزیران رسید، ملاک اسقاط انواع خودروها «معاینه فنی» است. در آییننامه جدید دو نوع سن مرز فرسودگی و سن فرسودگی برای انواع وسایل نقلیه تعریف شده است و به اینترتیب زمانیکه وسیله نقلیه به سن مرز فرسودگی یعنی سنی که وسایل نقلیه موتوری به علت طول عمر و میزان کارکرد، دچار افت عملکردی و ایمنی میرسد، نیازمند مراقبت و تعمیرات بیشتر است و باید تعداد دفعات معاینه فنی سالانه و هزینههای تردد آن افزایش یابد همچنین در این آییننامه جدید، وسیله نقلیه موتوری که بدون توجه به حد سن مرز فرسودگی، پس از دو دوره متوالی مندرج در جدول سن مرز فرسودگی و تعداد دفعات انجام معاینه فنی انواع وسایل نقلیه موتوری، نتواند گواهی معاینه فنی معتبر اخذ کند بهعنوان وسیله نقلیه موتوری فرسوده مشخص و مشمول محدودیتهای ماده ۸ قانون هوای پاک میشود.