به گزارش خبرنگار سینمایی ، اهمیت سینمای کودکان و نوجوانان و نقش پررنگی که در ضمن ایجاد سرگرمی بر تربیت و پرورش کودکان ایفا می‌کند، بی‌شک بر کسی پوشیده نیست. هر ساله تعداد قابل توجهی اثر، مختص به مخاطب کودک در سراسر جهان ساخته می‌شوند و کودکان و نوجوانان مخاطبی مهم برای سینما به شمار می‌آیند.

در نتیجه، جشنواره‌های بسیاری نیز مختص این مخاطب مهم سینما برپا می‌شوند که به‌صورت خاص به حوزه سینمای کودک می‌پردازند.

جشنواره فیلم «جیفونی»، ایتالیا

حامد سلیمان‌زاده، نویسنده و منتقد که سابقه داوری در جشنواره‌های مختلف سینمایی را داشته و معاون مدیر بخش بین‌الملل جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان است، در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ، درباره معتبرترین جشنواره‌ کودکی که در سراسر دنیا برگزار می‌شود، گفت: جشنواره فیلم «جیفونی» ایتالیا که بزرگترین و معتبرترین جشنواره فیلم و رویداد سینمایی مختص به کودکان و نوجوانان است را به تازگی پشت‌سر گذاشتیم. این جشنواره همواره میزبان داوران مختلف از کشورهای گوناگون بود که در دهکده جیفونی مهمانان خانه‌های ایتالیایی می‌شدند تا علاوه بر جشنواره سینمایی یک مبادله فرهنگی نیز میان کشورها رقم بخورد.

وی ادامه داد: متاسفانه با گسترش و شیوع ویروس «کرونا»، دو سال است که این جشنواره بدون مهمانان خارجی برگزار می‌شود و هیئت داوران نیز از میان اهالی شهرهای گوناگون ایتالیا انتخاب می‌شوند. پاندمی کرونا باعث محدود شدن جشنواره شد. اما لازم به ذکر است که این رویداد سینمایی در تمامی بخش‌ها به صورت فیزیکی و حضوری برگزار شد.
سلیمان‌زاده گفت: یکی از ویژگی‌های مثبت جشنواره «جیفونی» استفاده از «فرش آبی» است که هرساله ستاره‌هایی از سینمای جهان برای حضور بر این فرش آبی دعوت می‌شوند و مراسمی ویژه را برگزار می‌کنند.

جشنواره فیلم «زلین» جمهوری چک

وی گفت: حدود یک ماه دیگر یعنی از نهم تا پانزدهم سپتامبر جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان «زلین» برگزار خواهد شد. این رویداد سینمایی یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های سینمایی در حوزه فیلم‌های کودکان و نوجوانان است که در شهر «زلین» درجنوب شرقی کشور «جمهوری چک» برگزار می‌شود.

سلیمان‌زاده درباره این جشنواره گفت: «زلین»، پنل‌های بین‌المللی خاصی را امسال در نظر گرفته است و قرار بر این است که گفت‌وگوهایی میان تهیه‌کنندگان، فیلمسازان و رسانه‌های مختلف درباره آثار کودک شکل بگیرد. در این جشنواره فیلم‌های تلویزیونی مختص به کودکان نیز حضور دارند و بحشی برای معرفی ستاره‌های جوان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: به دلیل واکسینه شدن سراسری و بهبود اوضاع کرونا در کشور چک، این جشنواره نیز به صورت فیزیکی و با حضور تعداد محدودی مهمان خارجی برگزار خواهد شد.

جشنواره فیلم «سینه کید» هلند

سلیمان‌زاده درباره جشنواره «سینه کید» گفت: یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های سینمایی در حوزه کودکان و نوجوانان، جشنواره «سینه کید» شهر آمستردام در کشور هلند است که امسال از سی و یکم اکتبر برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: تمرکز این جشنواره بر کودکان بین سه تا چهارده‌سال است و برای آن‌ها نمایشگاهی به‌نام «مدیالب» برگزار می‌کند که چیزی در حدود هزار و پانصد متر فضا دارد و در آن تاسیسات هنری تعاملی احداث می‌شود و محل برگزاری کارگاه‌های سینمایی و نشست‌های تخصصی و همین‌طور مکان بازی برای کودکان است.

جشنواره فیلم «کینولوب» لهستان

سلیمان‌زاده گفت: این جشنواره نیز امسال به صورت فیزیکی برپا خواهد شد و سینماگرانی از حدود چهل کشور دنیا در آن شرکت می‌کنند و کنفرانس‌های مختلفی میان فیلمسازان نیز برگزار می‌شود.

سلیمان‌زاده، بیان کرد: جشنواره دیگری که می‌توانم به آن اشاره کنم، جشنواره «کینولوب» برای کشور لهستان است که با محوریت آموزش برگزار می‌شود و دامنه سنی چهار تا هجده سال را پوشش می‌دهد. باید گفت که بخش «انیمیشن» این جشنواره به مراتب اهمیت بیشتری نسبت به بخش «فیلم‌های رئال سینمایی» دارد.

وی ادامه داد: این جشنواره چیزی در حدود هشت تا ده‌هزار مخاطب دارد و در کنار اکران فیلم، کنسرت‌ها و جشنواره‌های خیابانی متنوعی را برای کودکان در ایام برگزاری جشنواره تدارک می‌بینند.