به گزارش روزگارپرس به نقل از درآمد نیوز بر اساس قانون جهش تولید مسکن بانک‌ ها مکلف هستند در سال اول(سال ۱۴۰۱) به حوزه مسکن ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات منظور کنند اما عدم همکاری برخی بانک ها بارها و بارها رئیس جمهور را بر آن داشت تا تذکرات مهمی ارائه دهد. این نارضایتی از برخی بانک ها در ارائه تسهیلات ادامه داشته و در تازه ترین اقدام در نشست شورای عالی مسکن از سوی آیت الله رئیسی مطرح شد که چرا «برخی بانک‌ها به جای پرداخت تسهیلات مسکن به مسکن‌ سازی روی آورده و فعالیت اقتصادی خود را جزو آمار تسهیلات پرداختی نهضت ملی مسکن ارائه کرده‌اند».

 

«بانکِ» پیشگام در نهضت ملی مسکن

اظهارات رئیس جمهور در این نشست دو روی متفاوت نسبت به سیستم بانکی داشت که بخش اول آن نارضایتی از برخی بانک ها در اعطای تسهیلات به حوزه مسکن و بخش دوم اظهار رضایت از عملکرد بانک مسکن در برخورد با نهضت ملی مسکن بود.

رئیس جمهور به این رهنمون ها اکتفا نکرد و از هیات ویژه‌ای که متشکل از وزرای راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی است خواست که راهکارهای تسریع در تأمین تسهیلات بانکی ساخت مسکن از جمله خط اعتباری ویژه بانک مسکن را بررسی و اعلام نظر کنند.

 

افزون بر این دکتر «احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست مجمع عادی سالانه بانک مسکن، این بانک را فراتر از یک بانک توسعه‌ای و تخصصی در نظام بانکی کشور خواند و نقش آن را در حوزه تامین مالی ساخت وساز مسکن ویژه و خاص توصیف کرد که می‌تواند در این بخش به عنوان تنظیم‌کننده نظام بانکی کشور عمل کند.

 

این که بانک مسکن طی سالیان گذشته همواره بر خانه دار کردن مردم به ویژه اقشار متوسط و جوانان سرآمد بوده و همواره در اعطای تسهیلات به بخش مسکن و طرح های ملی پیشرو در نظام بانکی است بر کسی پوشیده نیست، بنابراین تقدیر ویژه رئیس جمهور نشان داد که تلاش ها دیده می شوند و کار ویژه نیازمند تقدیر ویژه است. چرا که این بانک توانسته به تعهدات مربوط به سال اول خود در مورد طرح نهضت ملی مسکن ۱۰۰ درصد جامه عمل بپوشاند.