مشهد پایگاه خبری روزگار-نماینده وزیر وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در انجمن خوشنویسان ایران گفت :شاهنامه فردوسی گران ترین سند هویت ایران است و هیچ اثری نمی توان یافت که در حد و قامت این اثر باشد.

رضا زدوار در نشست خبری اختتامیه دومین جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق” شکوه شاهنامه” که در موسسه همدم برگزار  شد، بیان کرد: شاهنامه فردوسی گران ترین سند هویت ایران است و هیچ اثری نمی توان یافت که در حد و قامت این اثر باشد؛ فردوسی ایران را بر فرهنگ و تمدن خود آشنا ساخت.همچنین فردوسی این اثر را با رنج به انجام رسانده است.

وی افزود: آثار ارسالی به دلیل بهره گیری از شاهنامه، سترگ ترین و ارزشمندترین اثر است و می تواند با زیباترین حالت در معرض چشم بینندگان قرار دهد.

زدوار گفت: این رویداد با تلفیق دو هنر شعر و خوشنویسی ایران در دور دوم به میزبانی مشهد شور و حالی در بین قشر خوشنویسان ایجاد کرد، توصیه می شود، پس از برگزابی این جشنواره ، آثار در چند مرکز استان به نمایش گذاشته شود و در کنار این رویداد هنری چند جلسه تبادل نظر انجام شود.

وی پیشرفت دور دوم نسبت به دور اول قابل را توجه دانشت و افزود: تلاش شود با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد شکوه شاهنامه را بین المللی برگزار کنیم.

حیدر موسوی مدیر عامل انجمن خوشنویسان ایران با بیان اینکه در آینده نزدیک باید خط شکسته در کنار خط نستعلیق در این جشنواره باشد، گفت: چون خط شکسته مانند خط نستعلیق، خط ایرانی است، زیباتر است که این خط را نیز اضافه کنیم.

وی تصریح کرد: حسن تخصصی بودن جشنواره این است که ۱۱۵۰ هنرمند توانستند در این جشنواره شرکت کنند که این در جای خود بی نظیر است. ۷ دوره دو سالانه در قزوین برگزار کردیم و چنین آماری نداشتیم.

موسوی بیان کرد: مدتها است که خوشنویسان کمتر سراغ اشعار فردوسی می رفتند،در سال اول جشنواره آثار تقریبا برای آنها ناآشنا بود و در سال دوم با دقت و اشراف بیشتر آثار را خلق کردند.

مدیر عامل انجمن خوشنویسان ایران گفت: اینکه از بین آثار رسیده حدود ۱۱۰ اثر به نمایشگاه راه پیدا کرده است نکته قابل توجهی است و جشنواره به سمت حرفه ای تر سوق پیدا کرده است؛ لذا شکوه و عظمت فردوسی بیشتر نمود پیدا کرده است.

در ادامه هادی سید خوانی دبیر دومبن جشنواره ملی خوشنویسی نستعلیق شکوه شاهنامه بیان کرد: امروز آیین پایانی دومین جشنواره خوشنویسی شکوه شاهنامه برگزار و نمایشگاه منتخب آثار ارسال شده به جشنواره افتتاح می شود.

وی افزود: امسال ۱۱۵۰ اثر به جشنواره ارسال شده است که با توجه به تخصصی بودن جشنواره که فقط خوشنویسی خط نستعلیق بوده ، در نوع خود بی نظیر است.

دبیر این جشنواره افزود: حدود ۲۲۰ اثر به تهران ارسال و داوران ۱۱۰ اثر را برای نمایشگاه انتخاب کردند و از این تعداد ۲۲ برنده در سه شاخه خط نستعلیق و در هر شاخه نفر اول تا سوم داشتیم که به ترتیب نفر اول ۳۰ میلیون تومان ، نفر دوم ۲۰ میلیون تومان و نفر سوم ۱۰ میلیون تومان دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه علاوه بر این افراد، تعداد ۵ برگزیده ویژه بانوان و سه برگزیده زیر ۱۸ سال داشتیم، گفت: هدف از برگزاری این جشنواره توسعه خط نستعلیق به عنوان خط فارسی، جذب و پرورش هنرمندان در این حوزه می باشد.

وی با بیان اینکه یک جایزه ۶۰ میلیون تومانی به اسم شاهکار شاهنامه در این جشنواره برای بهترین اثر در نظر گرفته شده است، افزود: به تمامی افرادی که در این جشنواره شرکت کردند، گواهی حضور در جشنواره ارسال شده است.
رسول مرادی از اساتید پیشکسوت خوشنویسی ایران با بیان اینکه این جشنواره در بخش کتابت کارهای خوبی انجام شده است، گفت: خوشبختانه سطح جشنواره به جایی رسیده که حزئ جشنواره‌ های طراز اول کشور از لحاظ کمیت و کیفیت می باشد.

به گفته وی، این جشنواره جوانان ما را به هنر خوشنویسی علاقه مند می کند، همچنین هنرمندان برای انتخاب متن ، مجبور به سیر در شاهنامه شدند.

استاد پیشکسوت خوشنویسی، برگزاری  جشنواره‌ ها را راهکاری برای تخصصی تر کردن موضوعات شاهنامه عنوان کرد و افزود: جامعه ما با شاهنامه باید عجین شود و اگر شاهنامه نبود مرزهای جغرافیایی وجود نداشت.