به گزارش پایگاه اطلاع رسانی، سومین جلسه شورای فنی استان با حضور نورانی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، مهیایی معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، کلانتری مدیر نظام فنی و اجرایی و دبیرخانه شورای فنی استان و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی و اعضای شورای فنی استان امروز یکشنبه، ۲۱ مردادماه، در محل ساختمان شماره ۲ استانداری برگزار شد.

 

در ابتدای جلسه کلانتری مدیر نظام فنی و اجرایی و دبیرخانه شورای فنی استان ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری اربعین حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، به بیان دستورکارهای جلسه پرداختند.

کلانتری با اشاره به اهمیت و جایگاه نظارت بر پروژه های عمرانی، فراهم سازی بستر نظارت آنلاین و در لحظه پروژه ها را عاملی کلیدی و مهم برای انجام وظایف نظارتی و پیشبرد هرچه بهتر پروژه ها دانستند.

ایشان در ادامه افزودند: سامانه نظارت بر پروژه های عمرانی کشور یکی از اقدامات ارزشمند در این زمینه است که ایجاد و راه اندازی آن توسط سازمان برنامه و بودجه کشور طی سالیان اخیر دنبال شده و مطابق دستورالعمل ابلاغی اخیر (بخشنامه شماره ۲۰۳۸۲۲ مورخ ۱۴۰۳/۰۴/۳۰) ، کلیه دستگاه های اجرایی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها و امور بخشی سازمان برنامه و بودجه کشور موظف به ثبت، تأیید و پایش اطلاعات کامل پروژه های عمرانی در این سامانه هستند.
ایشان در راستای دستورکار دوم جلسه، با اشاره به شرایط استان گلستان از حیث وجود خاک های مسئله دار، توجه به بحث ریز پهنه بندی لرزه ای شهرهای استان از جمله گرگان و طراحی و اجرای سازه ها مطابق با مباحث ژئوتکنیک و لرزه ای را امری ضروری دانست و خاطر نشان کرد در راستای تحقق این امر، شرح خدمات انجام مطالعات ریزپهنه بندی لرزه ای شهر گرگان طی جلسات کارشناسی مختلف توسط کارگروه های نظارت و پیمان ذیل شورای فنی استان مورد بررسی و تدقیق قرار گرفته تا با انجام خدماتی جامع، انشاءالله شاهد اتفاقات خوبی باشیم.
در ادامه جلسه، نورانی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان راه اندازی سامانه نظارت بر پروژه های عمرانی کشور را اقدامی مؤثر و مهم قلمداد کردند و افزودند: امکان رصد و پایش برخط پروژه ها توسط بالاترین مقامات کشوری و استانی از مهمترین تفاوت های اصلی این سامانه با سایر بسترهای موجود نظارتی به شمار می رود.

ایشان خاطر نشان کردند: اجرای دستورالعمل سامانه نظارت بر پروژه های عمرانی و نصب تجهیزات در پروژه ها قدمی مثبت در راستای اجرای هرچه بهتر و دقیق تر پروژه های عمرانی است که در آینده با استفاده از ظرفیت های مختلف از قبیل صدا و سیما، امکان بررسی آخرین وضعیت اجرایی و یا افتتاح کلان پروژه ها را فراهم می سازد.
نورانی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان افزودند: با عنایت به بخشنامه ابلاغی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور، پرداخت تخصیص های آتی منوط به اجرای مفاد دستورالعمل مذکور بوده و در صورت عدم اجرای آن، بهانه ای برای عدم تخصیص اعتبارات وجود نخواهد داشت. از طرفی دیگر با توجه به زمان بر بودن نصب تجهیزات و فراهم سازی بستر موردنیاز، دستگاه های اجرایی می بایست با همکاری و اهتمام ویژه در راستای تحقق این امر تلاش نموده تا شاهد اتفاقات خوبی بوده و بتوانیم استفاده حداکثری از این مهم را داشته باشیم.
در ادامه مهیایی معاون محترم هماهنگی امور عمرانی استانداری ضمن تشکر از اقدامات صورت پذیرفته، در خصوص اجرای دستورالعمل سامانه نظارت بر پروژه های عمرانی کشور به عنوان بخشنامه قانونی و لازم الاجرا تأکید کردند.

وی این بستر را فرصتی مناسب دانستند که با اجرای دقیق آن می توانیم در مواقع مختلف به صورت آنلاین به آخرین وضعیت پروژه ها دسترسی داشته و از اطلاعات به روز آن ها بیشترین استفاده را ببریم.
در خاتمه جلسه، گزارشی از آخرین وضعیت جذب اعتبارات استان به تفکیک دستگاه های اجرایی مختلف ارائه شد و تعدادی از دستگاه های اجرایی با حداقل درصد جذب اعتبار، گزارش دلایل تاخیر در جذب و هزینه کرد اعتبارات و برنامه کاری خود تا پایان سال مالی را ارائه نمودند