معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان گلستان از توزیع ۱۸۱۶ جعبه تخم نوغان رایگان برای ۹۵۰ نفر از مددجویان و نیازمندان دهک های ۱ تا ۵ در سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری روزگارپرس به نقل از پایگاه  اطلاع رسانی کمیته امداد، مهدی نظری معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان گلستان گفت: یکی از سیاست‌های اصلی حوزه اشتغال ، ایجاد زنجیره فرصت شغلی بومی استان در زمینه های مختلف است و به همین دلیل با ورود به صنعت نوغانداری و پرورش ابریشم ، این صنعت راکه چند سالی است  به دلایل مختلف به فراموشی سپرده  شده بود  مجدداً  احیا کردیم .

وی با اشاره به سیاست های اشتباه سالهای گذشته ، افزود: با ورود کمیته امداد به این عرصه و حمایت از مجریان طرحهای اشتغال کمیته امداد و سایر نیازمندان جامعه هدف ، ضمن ترغیب کشاورزان به فعالیت در زمینه نوغانداری توانستیم از سال ۱۴۰۰ تا کنون حدود ۱۵۰ تن پیله‌تر تولید نمائیم .

نظری ادامه داد: طرح حمایتی کمیته امداد از نوغانداران باعث افزایش تولید پیله‌تر شده ، و با ورود مستقیم کمیته امداد وخرید پیله‌های تر در بازار، دست واسطه ها کوتاه و شاهد عدالت بیشتر در پرداخت‌ به تولیدکنندگان هستیم.

وی تصریح کرد: با افزایش قابل توجه قیمت پیله‌تر و حمایت از نوغانداران بویژه در شرق استان ، در سه سال گذشته شاهد توجه جدی نوغانداران به این صنعت بوده‌ایم.

نظری از آموزش نوغانداران، تهیه و توزیع رایگان نهاده های مربوطه(تخم نوغان،پودر آهک،و پاوفسول)، و انجام رایگان بیمه نوغانداری، به عنوان حمایت های مختلف امداد از زنجیره ارزش نوغانداری نام برده و افزود: خرید پیله تر از نوغانداران یکی از سیاست های راهبردی این نهاد بوده، و پس از خرید پیله تر با قیمت واقعی تعیین شده توسط کارشناسان کمیته امداد ،و تبدیل آن به پیله خشک ، تولیدات به کارخانه‌ نخ ریسی در استان گیلان منتقل، و محصول نهایی که همانا ابریشم می باشد به عنوان مواد اولیه تحویل مجریان فعال در تولید فرش ، گلیم و جاجیم ،پارچه بافی،ابریشم بافی می شود.

نظری اظهارکرد: ۹۵۰ نفر از مجریان طرح نوغانداری در سال جاری شامل مددجویان و همچنین اقشار آسیب پذیردهک های  ۱ الی ۵ از حمایت های این نهاد بهره مند شدند.

وی ادامه داد: به منظور افزایش مهارت مجریان طرح نوغانداری نیز تعداد  ۱۲۰ نفر تحت نظر راهبران شغلی آموزش دیده و تعداد ۲۰۰۰ اصله نهال توت به رایگان بین نوغانداران توزیع گردید.

نظری با اشاره به راه اندازی بزرگترین مزرعه توتستان کشور در استان گلستان گفت:  یکی دیگر از حمایت های امداد توزیع رایگان ۱۸۱۶ جعبه تخم نوغان و سایر نهاده های مربوطه به ارزش بیش از ۱۳۷ میلیون تومان در سه ماه اول سال بوده وبه منظور تغذیه کرم ابریشم، نوغانداران نیازمند،از مزرعه توتستان امداد به صورت رایگان بهره مند شدند .

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان اظهار کرد: شرکت صنعت آفرینان امداد ، برای سومین سال متوالی به منظور جلوگیری از کاهش قیمت پیله تر و حفظ بازار ، مراکز جمع آوری پیله تر در مینودشت و مراوه تپه راه اندازی نموده و اقدام به خرید پیله تر کرد.

گفتنی است در سال ۱۴۰۳ نوغانداران تحت حمایت این نهاد جمعا ۵۰ تن پیله تر به ارزش تقریبی ۱۴ میلیارد تومان پیله تر تولید نمودند.