رییس اداره امور فرش اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت گلستان نداشتن تسهیلات سرمایه در گردش با نرخ پایین برای دارندگان پروانه بهره‌برداری تولید فرش را سختی اصلی فعالان این بخش دانست و گفت: تولیدکنندگان فرش دستباف گلستان خواهان پرداخت این گونه تسهیلات برای ادامه فعالیت هستند.

عبدالوهاب صحنه با تبریک روز ملی فرش با اشاره به فعالیت ۲۷ واحد تولیدکننده فرش دستباف دارای پروانه بهره برداری در گلستان، اظهار کرد: تعریف نشدن این نوع از تسهیلات اشتغال، هزاران نفر از تولیدکنندگان به ویژه از قشر آسیب‌پذیر و بانوان سرپرست خانوار را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: نگاه به تولیدکننده فرش که صدها هنرمند و سرپرست خانوار را به کارگیری و زمینه اشتغال و درآمد خانوار آنان را هر چند ناچیز فراهم کرده است باید همچون واحد صنعتی با اشتغال بالا باشد و حمایت‌های منظمی برای آن تعریف شود.

رییس اداره امور فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت گلستان با اشاره به اینکه در وام مشاغل خانگی پشتیبان، تولیدکننده باید با امضای بافندگان تحت پوشش خود درخواست وام کند، بیان کرد: در خصوص این گونه از تسهیلات، اغلب تولیدکنندگان فرش شیوه نامه آن را نامناسب دانسته و خواهان اصلاح هستند.

صحنه یادآور شد: سال گذشته ۸۰ میلیارد ریال تسهیلات در قالب مشاغل خانگی مستقل در اختیار ۱۵۵ قالیباف گلستان قرار گرفت و همچنین چهار هزار و ۶۰۰ بافنده فرش استان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند.

وی بهبود فضای کسب و کار، افزایش بهره‌وری، رقابت پذیری و کار آفرینی در حوزه فرش، جلب مشارکت‌های مردمی در زمینه سرمایه‌گذاری، توسعه زیرساخت‌ها و افزایش ظرفیت تولید و صادرات فرش دستباف، افزایش سهم استان در تولید کیفی و کمی فرش دستباف، حمایت از کارگاه‌های تولید فرش دستباف و بافندگان، تقویت کارگاه‌ها و آموزشگاه‌ها در زمینه فرش دستباف و حرفه‌های مشابه و شناسایی و مدیریت بافندگان را از جمله اهداف اداره کل صنعت، معدن و تجارت گلستان برشمرد.

رییس اداره امور فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت گلستان افزود: از ابتدای امسال چهار دوره ارتقای مهارت قالیبافان در استان برگزار شده و بافندگان با اصول تکمیلی و مهارت‌ بافت آشنا شدند.

صحنه ادامه داد: همچنین در المپیاد انتخاب هنرجویان فرش دستباف دانش‌آموزی و دانشجویی استعدادهای جوان در این بخش شناسایی و در زمینه حمایت از فروش و ارتقای دانش بازاریابی فروشندگان و تولیدکنندگان دوره‌های چند روزه با همکاری مراکز علمی برگزار شد.

وی برگزاری رویداد نوآوری و کارآفرینی زنجیره ارزش قالی را از برنامه‌های پیش‌رو در گلستان دانست و گفت: در قالب این رویداد ایده‌های هم‌ردیف با هدف رفع مشکلات موجود و بهبود روش‌ها در طول زنجیره تولید و فروش فرش دستباف با مشارکت مراکز علمی و شرکت‌های دانش بنیان گردآوری می‌شود.